Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa!

Jag är en nybörjare vad gäller saltvatten.

Har nyligen startat upp ett 54 liters akvarium och till en början fanns en del problem som nu är lösta :D

nu är jag sugen på att göra en sump av ytterligare ett 54 liters akvarium, tanken är att jag i framtiden ska kunna använda min sump till ett större kar!

Har läst och läst och läst.....verkar ju finnas 10.000 olika lösningar på sump!

En utav mina frågor är, kan jag ha en typ av droppfilter i första facket där vattnet från mitt akvarium kommer ner?

och isåfall vilka olika typer av filter ska jag ha isåfall? filtervadd? aktivt kol? "mackaroner" mm?

i nästa fack hade jag tänkt ha skummare följt av en bubbelfälla och sedan lite levande sten + returpump och doppvärmare.

Jag hade också tänkt köra med uvc rening!

Något som jag har glömt? eller någonting som jag har tänkt fel?

ska försöka knåpa ihop en bild så man lättare förstår!

/Gandson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i ett så litet kar som är startat utan sump skulle jag föreslå att köra sumplöst och satsa på vattenbyten i stället. Men om du villl ha sump får du antingen tömma allt och borra eller bygga/köpa en överinning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tänkt att köra ytavrinning!

anledningen är dels att det hade varit kul att prova bygga lite och lära mig under resans gång, men även också att jag fullständigt hatar att se all teknik i visningskaret!!!

men som sagt vad mer behöver jag i sumpen? eller är det någonting som jag kan strunta i?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag äger en, men jag körde den bara när jag introducerade min hepatus kirurg. körde den i en månad tills jag märkte att den trivdes och itne var stressad. men sedan slutade jag.

har du mycket plats i sumpen så kan du ju koppla in en UVC som du kan sätta på lite då och då när du känner för det. men är det trångt så skit i det=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...