Gå till innehåll

Boktipset


stigigemla

Rekommenderade inlägg

Jag vill passa på att tipsa om en utmärkt bok - "Diseases in marine aquarium fish" av Gerald Bassleer.

Se länk. Boken innehåller en utmärkt genomgång av olika fisksjukdomar och dess behandling. Jag har hittills inte sett en så ingående beskrivning av behandlingsmetoder. 91 sidor och 74 färgbilder.

Jag köpte boken "över disk" på Interzoo, så jag vet inte vilka som säljer den annars.

post-1358-1446891573506_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Calle: Vilket IBAN nummer är det på boken?

Jag tror du menar ISBN-nummer. Det är mycket märkligt, men jag hittar faktiskt inget nummer i den. Jag har verkligen lusläst de ställen där sådana nummer brukar stå, typiskt i närheten av tryckår och ort mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har uppfattning om följande böcker?:

Reef Invertebrates: An Essential Guide to Selection, Care and Compatibility (Paperback)

by Anthony Calfo (Author), Robert Fenner (Author)

http://www.amazon.com/review/product/0967263034/ref=dp_top_cm_cr_acr_txt?%5Fencoding=UTF8&showViewpoints=1

--------

Book of Coral Propagation, Volume 1 Edition 2: Reef Gardening for Aquarists (Hardcover)

by Anthony Calfo (Author), Christine Williams (Editor), Anthony Calfo and Christine Williams (Illustrator)

http://www.amazon.com/review/product/0980236509/ref=dp_top_cm_cr_acr_txt?%5Fencoding=UTF8&showViewpoints=1

---------

Advanced Marine Aquarium Techniques: Guide to Successful Professional Marine Aquarium Systems (Hardcover) by Jay F. Hemdal (Author)

http://www.amazon.com/review/product/0793805651/ref=dp_top_cm_cr_acr_txt?%5Fencoding=UTF8&showViewpoints=1

post-1277-1446891573548_thumb.jpg

post-1277-14468915735543_thumb.jpg

post-1277-14468915735596_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har dem alla tre.

Reef Invertebrates: An Essential Guide to Selection, Care and Compatibility är helt underbar. Jag har faktiskt sträckläst den. Synd bara att den inte går mer på djupet. Om man ska jämföra med den mer klassiska "The Reef Aquarium (Sprung/Delbeek) volume 2" så känns Reef Invertebrates betydligt mer lättläst och man får inte samma "lexikonkänsla" som med klassikern. Stark rekommendation!

Book of Coral Propagation. Jag har den på hyllan, men har ännu inte hunnit läsa den. När jag bläddrar i den blir jag mycket imponerad över hur omfattande boken är. Calfo går igenom snart sagt varje koralltyp och diskuterar på vilket sätt man ska fragga den, och hur man tar hand om fraggar. Det finns rikligt med färgbilder i boken som visar de olika stegen i fraggningsprocedurerna. Imponerande!

Advanced Marine Aquarium Techniques. Den är väl "halvbra". Tanken med boken är att den ska ligga ett steg ovanför nybörjarbäckerna och ge den mer avancerade akvaristen något. Problemet är att författaren dansar mellan många olika områden och hinner aldrig tränga ned i djupet inom något område, så boken ger faktiskt inte så mycket. Bättre att istället bestämma sig för vilken område man är intresserad av, och köpa en specialbok om det (Fisksjukdomar = se mitt boktips innan, Teknik = The Reef Aquarium volume #3 osv.) Köp boken bara om du redan har alla andra böcker och vill vara "komplett" i bokhyllan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ISBN-10: 3921684889

ISBN-13: 978-3921684887

Tackar. Synd att den ej fans på engelska på www.bokus.se

För att det ska bli lättare att söka efter dessa tips önskas att ni gärna lägger in dem här också! Akvarie böcker

Japp det borde vara en själklarhet att lägga upp det i denna sektion!

Advanced Marine Aquarium Techniques

ISBN0793805651

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp det borde vara en själklarhet att lägga upp det i denna sektion!

Tack för knuffen, Christian ;)

Nu har jag lagt upp mina böcker på Produktguiden och även skrivit några recentioner. -bok

Kom igen :) - alla som har läst någon akvariebok kan gärna lägga in en recention i Produktguiden - det blir så mycket värdefullare för oss alla då :)-thank you

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Ja då kan man börja nedräkningen inför 5:e boken i Scott W Michaels serie Reef Fishes. Enligt www.Amazon.co.uk släpps den 1 Juli.

Wrasses & Parrotfishes: The Complete Illustrated Guide to Their Identification, Behaviors, and Captive Care (Reef Fishes) (Hardcover)

Product details

  • Hardcover: 400 pages
  • Publisher: TFH Publications; 1 edition (1 Jul 2009)
  • Language English
  • ISBN-10: 1890087440
  • ISBN-13: 978-1890087449
  • Product Dimensions: 24.1 x 22.4 x 2.8 cm

61cGejS1WEL._SS500_.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då kan man börja nedräkningen inför 5:e boken i Scott W Michaels serie Reef Fishes. Enligt www.Amazon.co.uk släpps den 1 Juli.

Wrasses & Parrotfishes: The Complete Illustrated Guide to Their Identification, Behaviors, and Captive Care (Reef Fishes) (Hardcover)

Får nog ändra detta inlägget då jag gjorde (vad jag trodde var) en förhandsbeställning av boken hos Adlibris i måndags. Idag fick jag detta mail.

img2a1se.gif line.gif Hej!Vi har idag skickat f๖ljande b๖cker i din order 7179021: AntalISBNTitel 11890087440MICHAEL, SCOTT W.:REEF FISHES BK05 WRASS

Jag har första boken, men har inte hunnit läsa den än, vad tycker ni om böckerna? Är dom värda att köpa (hela serien)?

Köpte en hel drös med böcker för någon vecka sedan, jag kommer att lägga upp dom sen med omdöme.

Jag gillar verkligen dom här böckerna. Läser inte dom från pärm till pärm, men har ofta framme dom och slår på olika arter. Jag gillar att dom har utförliga beskrivningar art för art angående skötsel i akvarium. Jag har köpt dom allt eftersom du blivit utgivna, det blir ju några kronor om man ska köpa alla på en gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nyligen fårr följande rekomendation. Intressanta böcker som jag blivit sugen på!

Bra bok.

Corals%20of%20the%20World%20Volyme%2011.jpg New species described in Corals of the World (Veron, 2000)

Men skall man köra en roys roys bok så finns ju den där Australiensiska serien med stenkoraller.

J.E.N. Veron - "Corals of the world"

3st band på totalt ca 1400 sidor.

Revbilder, polypnärbilder, mikroskåpbilder, skelettbilder osv osv osv.

ALLA kända stenkoraller finns med, med namn, färg/formskillnader, utbredning osv.

Bokstavligt talat den mest kompletta guiden till stenkoraller som finns!!!

ISBN nummer:

Del 1: 0 642 32236 8

Del 2: 0 642 32237 6

Del 3: 0 642 32238 4

Veron är dyr men helt klart i en klass för sig. Jag har aldrig använt en bok mer än den. Kan inget annat än att rekomendera.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min julklapp till mig själv i julas var faktiskt både "Wrasses & Parrotfishes" av Scott W. Michael och trilogin "Corals of the World" av Jen Veron.

Jen Verons verk är verkligen klassiskt. Det är utan tvekan det mest kompletta uppslagsverket av koraller som finns.

post-1358-14468916808861_thumb.jpg

"Wrasses & Parrotfishes" är mycket trevlig och har omfattande beskrivningar av dessa grupper. Författaren skiver i förordet att:

"This book is also part of a larger effort - a multivolume reference tool for marine aquarists...
A final comprehensive Reef Fishes Encyclopedia will provide a full photographic index to all species covered in the set
".

Hittills har 8 böcker utkommit i serien, där "Wrasses & Parrotfishes" har nummer 5. När författaren väl är klar med sin serie så har vi nog en verkligt komplett fiskbibel - mycket intressant!

post-1358-14468916808716_thumb.jpg

post-1358-14468916808574_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittills har 8 böcker utkommit i serien, där "Wrasses & Parrotfishes" har nummer 5. När författaren väl är klar med sin serie så har vi nog en verkligt komplett fiskbibel - mycket intressant!

[ATTACH]30472[/ATTACH][ATTACH]30473[/ATTACH]

Har det kommit ut 8?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har det kommit ut 8?

Nja, jag vet inte om alla har kommit ut ännu, men alla de 8 är i varje fall planerade till innehållet. I min bok nr 5 visas hela den tänkta fördelningen:

  1. Reef Fishes 1: Moray Eels, Lionfishes & Anthias
  2. Reef Fishes 2: Basslets, Dottybacks & Hawkfishes
  3. Reef Fishes 3: Angelfishes & Butterflyfishes
  4. Reef Fishes 4: Damselfishes & Anemonefishes
  5. Reef Fishes 5: Wrasses & Parrotfishes
  6. Reef Fishes 6: Blennies & Dragonets
  7. Reef Fishes 7: Gobies & Dartfishes
  8. Reef Fishes 8: Puffers, Triggers & Surgeonfishes
  9. The Reef Fishes Encyclopedia - samlingsverket som knyter ihop det hela

Det skulle verkligen kännas läckert att ha hela serien komplett!

post-1358-14468916809349_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Om någon skulle ha problem att hitta dom så är bokus att rekommendera. Köpte tredje boken för en vecka sedan och väldigt trevligt och vältäckande enligt mig. Om nya skulle skaffa denna boken att läsa hade frågorna här nått nya höjder :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
  • 2 år senare...

Fishe beobachten. Att titta på fiskar. En hyperintressant bok som är skriven av en beteendevetare, Ellen Thaler i Österrike. Det är betraktelser från hennes hemmarev på Seychellerna som hon besökt praktiskt taget varje år i 20 års tid. Boken börjar med hur hon satt och skulle bokföra fågelbeteenden men det var en grupp slamkrypare vid gömslet. Men 4 akvarier på kontoret och regelbundna besök hos den lokala handlaren behandlas också. Man får också en introduktion i hur man bokför och katalogiserar olika beteenden. Men det bästa med boken är hur den är skriven. Ett lätt, humoristiskt språk och hela tiden med glimten i ögat. Vad man som akvarist har svårt att föreställa sig är hur oföränderlig verkligheten kan vara. Första snorkelturen varje besök på ön går till gamla bekanta. En stor imperator, ett Moorish idolpar och några andra som hon "känt" i nästan 20 års tid.

Synd om alla som inte läser tyska!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Lyckades hitta J.E.N. Verons Corals of the World Vol. 1 2 3 rätt billigt på Amazon UK (195£), ett bokpaket blev ännu kvar om någon känner för att skaffa sig den absolut bästa bokserien för korallidentifikation. Amazon US säljer samma för 800$, och som begnagad får man lätt betala upp till 400€ för den.

[h=2]Product Description[/h] This is one of the most comprehensive, authoritative and spectacular productions ever given to a group of marine organisms and is the end product of 30 years of research by author Dr John ("Charlie") Veron. This 3 volume set is an extravaganza of colour and art and includes 900 distribution maps and details on the nature of the species, reproduction and dispersal, structure, geographic history and evolution. 1 in 10 species covered are new to science. Dr Veron's award winning 'classic' Corals of Australia & the Indo Pacific is completely eclisped by this publication!

Länk: http://www.amazon.co.uk/Corals-World-Vol-Slip-Cover/dp/0642322368/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1365492029&sr=8-1&keywords=0642322368

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägger in min bokhylla, kan rekomendera alla böcker på listan:

På "att skaffa" -listan har jag ännu följande:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...