Gå till innehåll

Zoantus-frågor


Chum

Rekommenderade inlägg

Som nybörjare så undrar jag följande innan jag skaffar knappar;

1) Giftet. Jag förstår att man absolut inte skall ta i dem utan handskar/skydd? Men hur är det med vattnet? Kan vattnet bli giftigt också, så man ALLTID måste ha handskar så for man rör vattnet? Eller är det bara vid direkt beröring, som en anemon?

2) Spridningen. Är det så att de sprider sig fort till levande stenen, eller lever de endast på den stenen som kommer med köpet? Om de sprider sig, finns det risk att det kan bli lavinartat så de "tar över" stora delar av akvariet?

3) Födan. Skall de direktmatas eller klarar de sig på fotosyntes + partiklar och förbipasserande matbitar som cyklops etc?

4) Utseendet. Jag gillar de små, i klara gröna/bruna toner som sitter direkt på underlaget utan polyp/"hals". Eller är det samma sort som de som sträcker sig flera cm och har "taggar" längs med kanten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2. Vissa sorter sprider sig snabbt. Jag rekommenderar att du inte har stenen med zoanthus på en annan sten, så att de kan växa över till den. Bättre att ha den ute i sanden... Jag har några som har spridit över sig till andra stenar som jag inte lyckas att utrota...

3. Jag matar inte mina, så det verkar funka bra. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Knappar är trevligt att ha i burken och är bra komplement till alla LPS, SPS :er och annat vi håller i våra akvarier. Men man behöver vara medveten om vad man har att göra med de är giftiga.

1. Jag har själv aldrigt upplevt att jag blivit påverkad av gift från zoa/paly kolonier som har kraschat i mitt kar. Det har hänt några gånger att kolonier på 200+ huvuden har smält utan att jag har märkt något på djuren i karet eller att jag blivit påverkad av vattnet.

2.Placera aldrig dem på ett ställe där du inte vill att de sa sprida sig. Men det skiljer mycket mellan olika varianter, jag har några som det skiljer faktor 10 på i tillväxthastighet.

3. Jag matar inte. Men min erfarenhet är att de mår bäst i SPS vattenkvallite med små mängder nitrat tex 1-5 så de kan tillgodogöra sig av den näringen i vattnet tillsammans med ljuset.

4. Ljus och vattencirkulation styr utseendet en hel del på dem. Vill du ha dem korta och knubbiga så är det generellt så att det är mer ljus och strömt som gäller. De sorter om är krypande från början kommer nästan alltid att fortsätta att vara det i ett normalt akvarium. Jag har några just nu som sitter 5 cm under 6x80 w och de är "lagom" knubbiga! :)

Den bruna trattkantarellen i den högra bilden är samma sort som den i vänstra. Jag delade kolonin och satte den vänstra mitt i karet (höjdledes) och efter ca 14 dagar hade den ändrat form och färg till första bilden. Så det är bra om man provar sig fram lite och ser var de trivs bäst. Vi får se vart det tar vägen om 14 dagar till! :)

post-911-14468928718089_thumb.jpg

post-911-14468928717849_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har några just nu som sitter 5 cm under 6x80 w och de är "lagom" knubbiga!

Självklart menar jag 5 cm under vattenytan! Klev nog upp för tidigt och började skriva här!

Och självklart är ju knappar giftiga, varför svamla om sånt! Man ska nog inte skriva alltförmycket på söndagsförmiddagarna känner jag! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe tack för svar :) Har kikat på ganska små knappar som sitter so ett myller över en sten, precis intill ytan på stenen. Det är den "sorten" jag menar tilltalar mig, och inte när de sträcker på sig. Det kanske är så enkelt att sitter de nära ljuset så behöver de inte sträcka på sig men hamnar de långt ned i burken så kanske de gör just det för att få mer ljus? Utgår ifrån att de lever främst på fotosyntes då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe tack för svar :) Har kikat på ganska små knappar som sitter so ett myller över en sten, precis intill ytan på stenen. Det är den "sorten" jag menar tilltalar mig, och inte när de sträcker på sig. Det kanske är så enkelt att sitter de nära ljuset så behöver de inte sträcka på sig men hamnar de långt ned i burken så kanske de gör just det för att få mer ljus? Utgår ifrån att de lever främst på fotosyntes då.

dem livnär sig främst av fotosyntesen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dessutom så är en tumregel att ju finare de är desto långsammare växer de. Sträcker på sig gör de bara ifall de får för lite ljus. Och det är med palys, tja jag tror inte det stämmer för dig heller. Kolla den här länken https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSIjzvwlNJYhqWanDq8q2b-vAzNg9Dej4DCjYOcJ9DiTod-sHu2uA de är också palys, har sådana men mina är mer rosa i mitten. Helt enkelt vill du ha de vackra och skippa de fula?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zoanthus är koraller inte anemoner. För att se det tydligt skall man snitta upp dem och titta med en lupp. Men vi vanliga akvarister kan väl tro på dem som gjort det.

Många Zoanthus innehåller Palytoxin. Referensfallet som min ögonläkare letade reda på för min rehabiletering var en trefärgad Zoantus som nästa gjorde en akvarist blind på båda ögonen. Bilden är väldigt lik den du har med grön rand och ljus mitt men den röda färgen mellan dem är inte lika klar. Det kan mycket väl vara samma sort men i ett kar med litet mer fosfat.

Mitt öga är inte bra än. Sedan mer än 11 månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt Daniel Knop (Korallrevsakvaristik för nybörjare) så är zoanthus en sorts anemon, kallad kolonianemon. Precis som Ricordea är en anemon, tillhörande släktet skivanemoner. Själv tycker jag ingen av dessa för tankarna till ordet anemon, eftersom de är så olika traditionella anemoner. Men herr Knop för man nog utgå ifrån har koll på läget... Beklagar det yttersta det som hänt din syn. Det måste kännas hemskt. Hoppas verkligen det blir bättre. Mycket märkligt att butikerna inte varnar mer för detta... =/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte hört en enda varing när man köpt knappar i butik. Köpte en kaninfisk till en kompis ingen varnade mig att dem är giftiga. Dock visste jag det men det är inte alla som vet. Tycker det är skandal att dem ej varnar och förklarar mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ÄR det inte så att det är koraller. Men kallas anemon pga att polyperna växer en och en 1 knapp 1 polyp 1 skiva 1 polyp? Men innanför skalet är det mjuka koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om en anemon är en anemon, men en skivanemon inte är en anemon... varför heter de då "anemon" och inte "skivkorall" tex :P

EDIT: Nu är ngt knas med forumet el browsern... Blev dubbelpost

Ändrat av Chum
Tekniskt strul?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många saker har fått sina namn innan den ordentliga taxonomin var helt klarlagd. Och de ser ju lite ut som anemoner..

finns många exempel från djur/växtvärlden där saker heter som nåt de ser ut, men inte som något de faktiskt är. Sen är det alltid problematiskt med översättningar till svenska via engelska som stulit av tyskan som är översatt från latin... osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...