Gå till innehåll

Lågt PH pga av CO2?


twe141

Rekommenderade inlägg

Jag har sista tiden motverkat lågt ph i karet med kalkvatten men det är sådär får stora variationer i PH och vissa koraller protesterar

KH ligger runt 8-9 andra värden på börvärde, jag vet inte varför jag slåss mot lågt ph. En teori jag har är CO2 . Inte för att huset är tätt tvärtom men för att jag bor i Shanghai många bilar lite träd =>högt CO2

Nu testar jag att gå upp i KH ligger nu på 10, det har gjort lite grann, funderar att testa på att öka upp MG till 1400 för att mina få ha vettiga CA värden sedan trycka upp KH till 11-12 kan det funka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag ser när ph dippar så ledsnar koraller och kalkalgerna blekna, brukar svänga mellan 7.5 -7.8 om jag inget gör, aldrig över 8 , ser inte heller någon stor skillnad på natt och dag. det är bara högre tillfälligt när jag droppar olöst kalk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad mäter du pH med?

Exakt vilka värden har dom på dom övriga parametrarna, och vad mäter du dom med?

Hur ser pH värdet ut på morgonen precis innan ljuset tänds respektive på kvällen innan släckning?

Edit:

Du kör kalkvatten, kör du allt påfyllningsvatten genom det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märkligt att du inte får någon skillnad i ph på dag och natt. Det brukar vara en skillnad på ca 0,2 - 0,3 pH-enheter. Det kan vara så att du lider av den dåliga miljön i Shanghai. Märker du skillnad på årstid. Nu är det vinter och risken för inversion i Shanghai är väl hög?

Om du skaffar den typ av kalciumhydroxid som används till "rebreathing" och låter din skummare suga luft igenom detta material så får du koldioxidfattig luft in i akvariet. Matrialet skall vara fuktat.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ph test kör jag hederlig dropp test, tycker nte om de elektronisla hade en förut bökigt...

vilken typ av test beror på vad handlaren fått in nu har jag bara testra vilket gör att jag bara kan se om den är över eler under 8a hemma är det budgeten som styr här får man ta det man hittar.

Jag brukar se på korallerna hur de mår, och ibland testa för att få bekräftelse,

jag doserar 2 dl mättad kalklösning manueelt varje dag och ser posetiv effekt har gjort så i ett halvår. men vissa koraller är mer känsliga än andra och efter att ha gått upp i KH runt 10 så så ser jag positvt resultat.

gjorde dag/natt test det slår inte så mycket

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa köra allt påfyllningsvatten vatten genom kalkvattenmixer.

Antar bara att du har automatisk påfyllning som fyller på flera gånger om dygnet.

Alternativt testa Lasses variant med att "skrubba" inkommande luft till skummaren.

Har du dubbelkollat pH testet mot referens så den visar rätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ligger nog på ca 11 - 13 i KH när jag kör kalkvatten i mitt påfyllnadsvatten. Jag har en 25 liters dunk som doserar 4 - 5 mátskedar kalciumhydroxid och fyller upp till korken med vatten. skakar och låter stå ngn dag. Har två behållare - en som används och en som står färdigblandad. Jah har ett lock till den som används med två hål i. I det ena hålet har jag min sugslang av 6/4 mm silikonslang. den slutar ca 5 cm ovan botten. Till denna har jag kopplat en slangpump som går på en nivåmätare. det andra hålet har jag gjort så att jag kan trycka dit ytterhöljet av en 10 mm spruta. sprutöljet är fyllt med rebreathing kalk så den luft som sugs in innehåller ingen koldioxid (som förstör kalkvattnet). Jag har en elektronisk pH mätare som stänger av pumpen om pH är över 8,3. I ditt fall så se till att du har en timer så att du bara får in påfyllnadsvattnet under dygnets mörka timmar. Den här anordningen är min automatiska vattenpåfyllare och jag får in kalkvatten samtidigt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...