Gå till innehåll

Hur utrotar jag Xenia?


Karin B

Rekommenderade inlägg

Jaa... Precis som rubriken lyder:

Hur utrotar jag Xenia?

Försöker hålla de inom kontroll, genom att plocka upp stenar och skrubba bort dem med en hårt borste.

På vissa stenar sitter det fast koraller så de kan jag inte ta upp då det sitter koraller på dem.

Där klipper jag bort Xenian i stället, men de är ju som hydror.

Har kollat runt här men inte hittat någon hjälp

Pliiiizze :sur:

mvh Karin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

David, Jag har hört att filfiskar kan smaska i sig Xenia men inte att frökenfiskar gör det. Min filfisk håller effektivt glasrosor borta men Xenian rör den inte. Men det kan vara värt att prova om inget annat hjälper. Tack för tipset

Peter, Jag har ett 375 liters kar fyllt med stenar så det är inte är inte möjligt.Och det räcker att några polyper klarar sig så är det snart invasion igen.

Mattias, Tyvärr gör folk det. Men de kommer att ångra sig när det snabbt täcker/kväver allt annat i karet. Det är ju snyggt om det håller sig på bakrutan som det gjorde hos mig i början, men sen exploderar tillväxten.

Tänkte mer på något djur som käkar dem eller nå´t.

Mvh / K

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Letade runt lite om någon mer hade frökenfiskar som ätit Xenia.

Någon trodde

http://se.reeflex.net/tiere/124_Chrysiptera_hemicyanea.htm

åt Xenia, men inte alla individer. Hade kunnat vara det hos oss också då vi har dem med i samma kar.

Sen föreslog någon Aroow Crab

http://se.reeflex.net/tiere/816_Stenorhynchus_seticornis.htm

Små kejasare som Centropyge flavissimus kan äta Xenia

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej

har haft samma problem som du med xenia snyggt men växer en över huvudet om dom trivs

jag plockade upp all sten och skrapade bort allt och strödde salt på stenen ......sen spolade jag av stenen i gammalt vatten

så fick jag bort skiten....men var nogrann

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

David, Ni borde föda upp sådana frökenfiskar och dressera dem till att äta Xenia och sen sälja dem dyrt till desperata akvarister som mig -respekt

Jag kommer ner på saltisträffen nästa lördag. Kan du inte slänga i en "bukett" så ser vi ju direkt om de äter det.

Hade varit kanonbra om de gjorde det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha! Ja, vi får göra ett försök :) Jodå, vi har en del Xenia som växer så det knakar tillsammans med våra Cassiopea-maneter, så vi kan prova sätta i till frökenfiskarna.

Apropå djur som äter olika saker hade det vart bra att veta nåt djur som äter gula kolonialanemoner, https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?17251-Parazoanthus-Gracilis-Gul-polyp. Men kan ta det i en ny tråd kanske.

Ses på lördag!

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha! Ja, vi får göra ett försök :) Jodå, vi har en del Xenia som växer så det knakar tillsammans med våra Cassiopea-maneter, så vi kan prova sätta i till frökenfiskarna.

Apropå djur som äter olika saker hade det vart bra att veta nåt djur som äter gula kolonialanemoner, https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?17251-Parazoanthus-Gracilis-Gul-polyp. Men kan ta det i en ny tråd kanske.

Ses på lördag!

/ David

Där kan du nog försöka med filfisk men inte innan jag fått en ordentlig matta....

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, jo det skulle säkert kunna ha ihjäl saker bara för att de blivit placerad i deras hoods. Knappt så man vågar städa vissa delar av det akvariet längre :)

Nej, säker på att dom äter Xenia är jag inte. Men vet att jag försökt sätta över det i två kar, och att de försvunnit på två dygn i båda. Och i båda finns frökenfiskar. Får sätta upp en kamera och spela in ett dygn för att få mer bevis ;)

Vi har redan en filfisk som går med gula kolonialanemoner, men den äter tyvärr inte dom.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

gör jag ett försök med att åter uppliva en gammal tråd i stället för börja en ny..

och som tråden handlar så är det denna enkla korall xenia som håller på att ta över mitt akvarium:(

så jag undrar om de finns nån levande som äter dessa? eller andra bra tips.

för lyfta ur sten är inte ett alt för mig tyvärr..

jag har euphyllia,bubbel korall,Lobophytum,lite gul svamp, rörmaskar, som jag gärna vill ha kvar..

just nu simmar en gul kirurg,gramma,clown,mandarin, Lysmata räka, som jag gärna har kvar levande;)

har inte provat med något själv, för skulle gärna vilja få ett säkrare kort om de finns

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tyvärr så blir de fel säsong just nu för skicka..och blir tyvärr svårt att få bort efter som jag vill bli av med. har provat klippa de blir bara värre..

lycka till i sökandet

h

Jag vill gärna ha om du kan skicka den är jättevacker, vilken är det du har:)?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla! Jag har också mängder med xenia och måste regelbundet klippa/skära bort dem. Vacker korall som växer snabbt hos mig. Den fraggar sig själv och verkar flytta på sig till närliggande platser. Där jag inte vill ha xenia gör jag följande: klipper bort (idag 10-15 st). Tar en spruta (5ml) med kokande vatten och sprutar i återstående vävnad, upprepar 4-6 ggr. Det som blir kvar av xenian är då lätt att skrapa bort. Enstaka fragment överlever ibland och då gör jag om proceduren. Tar det dock försiktigt med "behandlingen" när det är andra koraller runt omkring. Synd att behöva göra detta mot en i mina ögon vacker korall. Brukar också trimma de bestånd jag vill behålla då de återhämtar sig snabbt :)

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
gör jag ett försök med att åter uppliva en gammal tråd i stället för börja en ny..

och som tråden handlar så är det denna enkla korall xenia som håller på att ta över mitt akvarium:(

så jag undrar om de finns nån levande som äter dessa? eller andra bra tips.

för lyfta ur sten är inte ett alt för mig tyvärr..

jag har euphyllia,bubbel korall,Lobophytum,lite gul svamp, rörmaskar, som jag gärna vill ha kvar..

just nu simmar en gul kirurg,gramma,clown,mandarin, Lysmata räka, som jag gärna har kvar levande;)

har inte provat med något själv, för skulle gärna vilja få ett säkrare kort om de finns

Mina filfiskar äter definitivt Xenia. De har satt i sig en stor som en handboll på ett par veckor.

Den lägre och ljusare sortens Xenia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag vill begränsa Xenis har jag alltid gjort så att vi ett vattenbyte så suger jag över Xenian som skall bort. Sedan klipper jag dem så tätt mot underlaget det går. Detta får upprepas men efter ett tag så har de koraller jag vill ha kvar tagit över levnadsutrymmet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...