Gå till innehåll

Bubbelfälla??


nijos001

Rekommenderade inlägg

Efter ett par månaders långsam uppstart och stabila vattenvärden, har jag nu välkomnat ett antal mjukkoraller (Lobophytum, Xenia, Stjärnkorall etc) och de tycks trivas utmärkt. Karet är 190 l och jag kör en 30 l sump under med skummare, lite biobollar och returpump. Sumpen har inga fack, rinner i från karet i ena änden, där pumpen till skummaren ligger. Returpump i andra änden. Jag har märkt att det blir en hel del microbubblor på glaset, speciellt om jag drar på returpumpen ordentligt. Det är inte för lite vatten i sumpen utan bubblorna kommer väl från skummaren.

Borde jag ha någon form av bubbelfälla innan jag introducerar fisk? Har hört att de kan må dåligt av småbubblor.. Alltså, bubbelfälla - varför och hur?

Tacksam för svar.../Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vanligaste är att man har ett fack för returpumpen, då brukar man kunna lösa det mesta med mikrobubblor...

Hur ser rördragningen ner till sumpen ut?

Har du ett rör ner så skulle jag gissa att det är rätt bidragande till dina mikrobubblor, en vettig skummare brukar inte släppa ifrån sig speciellt mycket bubblor.

Om det är skummaren så kan du fånga upp bubblorna med nån form av filtermatta på utblåset, det brukar dock kräva att man är lite finurlig med den lösningen.

En mer driftsäker variant är att du kopplar lite pvc rör till utloppet och leder ut det vid vattenytan, om flödet i sumpen inte är för högt så kommer bubblorna upp till ytan innan dom åker in i returpumpen.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett hörnakvarium, så jag ytavrinning i ett pvc-rör i hörnet, bakom en glasskiva med kam. Under genomgången sitter en kort slang ner i sumpen. Har försökt montera så att rören från både karet och skummare är nära ytan i sumpen. Är det viktigt att få bort alla bubblor? Är det farligt för fisken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...