Gå till innehåll

Xenia dör?


Rekommenderade inlägg

Min Xenia ser inte ut att må så bra, nån som vet vad det kan bero på? Karet går just nu igenom en algfas, jag försöker att ta det lugnt och låta saker gå sin gång. Även knapparna börjar se lite trötta ut, vill inte öppna sig lika mycket som tidigare. Sarcophytonen stortrivs däremot...

Ksn inte leverera några vattenvården just nu tyvärr...

post-6465-14468928783025_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Xenia ser inte ut att må så bra, nån som vet vad det kan bero på? Karet går just nu igenom en algfas, jag försöker att ta det lugnt och låta saker gå sin gång. Även knapparna börjar se lite trötta ut, vill inte öppna sig lika mycket som tidigare. Sarcophytonen stortrivs däremot...

Ksn inte leverera några vattenvården just nu tyvärr...

[ATTACH]92977[/ATTACH]

Står den strömt om inte så flytta den till lite mer ström. Vet inte hur känsliga dom är för höga värden av nitrat och fosfat men har du mycket av det så kanske det kan inverka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Står den strömt om inte så flytta den till lite mer ström. Vet inte hur känsliga dom är för höga värden av nitrat och fosfat men har du mycket av det så kanske det kan inverka.

När det gäller Xenia så kan det snarare vara låga värden som spökar, såsom t ex nollad nitrat. Annars är mitt intryck att de är hur tåliga som helst. Jodbrist (enlig vissa) kan göra att stora populationer av Xenia kraschar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller Xenia så kan det snarare vara låga värden som spökar, såsom t ex nollad nitrat. Annars är mitt intryck att de är hur tåliga som helst. Jodbrist (enlig vissa) kan göra att stora populationer av Xenia kraschar.

Tänkte eftersom det vara mycket alger att det va mycket "skräp" i vattnet. Har också hört jod kan vara orsaker för att dom dör. Min enda xenia jag hade trivdes bra i mellanströmt vatten så att den svajade lite fram och tillbaka. Hade då normala vattenvärden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste hålla med Petter min Xenia "smälte" ner och blev till en fläck på fraggstenen, efetr mycket läsande har jag har nu doserat Nitrat i en vecka och ur fläcken växer nu nya armar upp. Mitt Nitrat låg på ett värde under 1 och ligger nu runt 3 mätt med Salifert tanken är att höja till 5 och sedan vänta och se hur det utvecklas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag haft chansen att kolla värden, mycket riktigt är nitratet (och nitritet, f.ö.) helt nollat. (Lite undrar jag vad alla grönalger får sin inspiration ifrån...) Xenian står så att den hela tiden svajar av strömmen (utan att direkt "blåsa" omkull).

Jag har ganska lite ljus för ett saltkar, 4 st T8:or, men Xenian står på bara ca 25 cm djup. Vet inte om det kan spela in, jag har fått för mig att den inte ska vara så ljuskänslig?

Vad gör jag annars för att få upp nitratet? Köper fisk? (JAAA! -dans)<style id="_clearly_component__css" type="text/css">#next_pages_container { width: 5px; hight: 5px; position: absolute; top: -100px; left: -100px; z-index: 2147483647 !important; } </style>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PS

Doserar Salifert All in one 1 gång/vecka efter vattenbyte.<style id="_clearly_component__css" type="text/css">#next_pages_container { width: 5px; hight: 5px; position: absolute; top: -100px; left: -100px; z-index: 2147483647 !important; } </style>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag haft chansen att kolla värden, mycket riktigt är nitratet (och nitritet, f.ö.) helt nollat. (Lite undrar jag vad alla grönalger får sin inspiration ifrån...) Xenian står så att den hela tiden svajar av strömmen (utan att direkt "blåsa" omkull).

Jag har ganska lite ljus för ett saltkar, 4 st T8:or, men Xenian står på bara ca 25 cm djup. Vet inte om det kan spela in, jag har fått för mig att den inte ska vara så ljuskänslig?

Vad gör jag annars för att få upp nitratet? Köper fisk? (JAAA! -dans)<STYLE id=_clearly_component__css type=text/css>#next_pages_container { width: 5px; hight: 5px; position: absolute; top: -100px; left: -100px; z-index: 2147483647 !important; } </STYLE>

Mer fisk kan nog öka nitratet något. Du kan även tillsätta t ex Red sea Reef Energy A och B. Vissa tillsätter kaliumnitrat i form av saltpeter. Andra har bättre koll på hur mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Xenia kan vara lite lynniga ibland.

Men dom har behov av nitrat (som alla mjukisar), ett nitratvärde på mellan 2-5 (med våra hobbytester) verkar vara ganska optimalt, även jod brukar sägas är en begränsande faktor i mjukisar. Men oftast klarar man spårämnesbrist med veckovisa vattenbyten, åtminstone i mindre kar.

Om du beslutar att börja dosera jod, så måste den doseras på kvällen efter släckning då jod är känsligt för ljus, jonerna förstörs helt enkelt. Dosera i väldigt små mängder då det även är giftigt i för höga koncentrationer.

Ljuset kan vara begränsande med, men generellt klarar dom sig på relativt lite ljus om man jämför med SPS.

Börja med nitraten och se om det gör någon skillnad.

Ett säkert tecken på brist av något är att dom slutar "pumpa" och ser lite hängiga ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Xenia är inte av den pumpande varianten, men hängig är den helt klart. Ska testa Lasses recept, tack!

<style id="_clearly_component__css" type="text/css">#next_pages_container { width: 5px; hight: 5px; position: absolute; top: -100px; left: -100px; z-index: 2147483647 !important; } </style>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...