Gå till innehåll

GSP - Green Star Polyp, vill inte öppna sig?


Chum

Rekommenderade inlägg

post-6800-14468928788686_thumb.jpg

Vet inte vad dessa heter, men alla verkar kalla dem grön stjärnpolyp bara? Bytte till mig en knytnävsstor bit av en forummedlem för några dagar sedan, men till skillnad mot fraggen jag fick tidigare (från samma korall), så vägrar denna öppna sig? =( Den låg en par timmar i påsen (i rumsvärme) innan jag kom hem förvisso, men så känslig ska väl inte dessa vara?? En par tre, fyra strån har jag sett ute, men inte mer än så... Vattenvärden är bra och alla andra koraller mår bra. Även fraggen som sagt, som också växer och sprider sig (stor som en halv tumme nu). Min fråga är, vilka erfarenheter har ni i fråga om ljus, ström, osv?

Den står på sandbotten (ca 80 cm från ytan). Belysningen är Maxspect Razor 160w LED. Strömmen är medium till lugn där nere. Svag antydan till bruna alger syns lite på dess ovansida... ja se bild nedan. Ska jag kanske flytta upp den? Mer ljus? Mer ström? Försöka "skrubba" bort algerna? Direktmata den? Tips tas tacksamt emot...

-sjuk

post-6800-14468928788989_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag får ha tålamod... blev lite nervös över algerna bara, men det är ju inget tjockt lager direkt (än så länge). Börjar jag skrubba bort alger så lär den väl bli störd och tjura flera dagar till :P Gjorde ett 10% vattenbyte nu innan moonlight kickade in. Får se om det gav ngt i morgon... Har en Sarcopython också, som även den tjurar på samma sätt, trots att allt annat mår bra. Allt från Acroporor till Tubastrea, Stylophora och Sinularia....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Still nothing... Har samma problem som sagt med en knytnävsstor Sarcophyton och en liten fragg av en Lobophyton. Även de har varit indragna i en dryg vecka nu. Vattenvärden är bra/normala och vattentemp är 26 gader med 1.023 salinitet. Svårt att förstå vad som är fel när allt annat mår bra.

...-bok

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja faktiskt... De är ju inte gratis de små liven, plus att de onekligen förlorar sin skönhet när de inte "blommar ut" =/ Nitraten är omätbar, samma med ammonium och nitrit samt fosfat. Kör NP Reducing i reaktor. Ska mäta igen ikväll dock. Var några dagar sen nu. Det enda jag kan tänka mig på rak arm är att de tjurade ihop av "spillet" från D&D's komponentlera, när jag kladdade fast tre stenkoraller på stenarna. Då lösgjordes en del grummel i vattnet, från komponentleran. Kanske är det ngt som täppt till porerna där polyperna skall komma ut *letar febrilt efter orsaker* :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade samma problem till och från. Som längst tjurade dom några månader. Hade gett upp hoppet för länge sedan när den plötsligt började visa sig. ingen aning vad det berodde på. så ha tålamod så löser det sig säkert /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan tilläga att dom är mycket svåra att ta död på.. Dom klarar utan några störe problem att ligga utan vatten i ett dygn.. Jag har prövat... Att ligga i en hink utan ljus och med extremt dåligt vatten i några månader är häller inga problem för dom.. Vänta bara så ska du se. Tänk bara på att dom växer bra och kan ta över hela karet. Jag har min på en egen sten i sanden så den inte kan få för sig att ta över hela karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj... ja det låter ju onekligen som att Phyton-korallerna kommer repa sig med tiden då, med tanke på era erfarenheter, även om det tar veckor el rent av månader. Vad jag kan se på engelska forum så verkar folk säga samma om Green Star Polyp, så jag får väl ha is i magen o vänta då helt enkelt :smiley24: *otålig*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...