Gå till innehåll

Perk's 650 l rumsdelare


Perk

Rekommenderade inlägg

Hej på er!

Jag har hängt här på guiden i ett antal år men inte gjort så mycket väsen av mig. Har fått många bra tips under tiden. Jag har

under den tiden hunnit med 2 akvarium, ett 200 l hörnakvarium och ett 300 l halvrunt.

För snart ett år sedan köpte jag ett nytt akvarium, ett 650 l rumsdelare, men på grund av husköp och renoveringar har det inte blivit startat.

Nu börjar det bli dags att köra igång och jag hoppas denna tråd ska ge mig möjlighet att få era råd och att den blir lite av "dagbok" så jag kommer ihåg vad som är gjort och när.

Akvariet är som sagt ca 650 liter, längd 160 cm, bredd 70 cm och höjd 60 cm. Det finns två borrade hål i botten ett med en 53/60 genomföring och en 25/32 genomföring. Hela härligheten står på en ekfanerad möbel och har en ram upptill. Möbeln rymmer förstås en sump men den får jag återkomma till lite senare.

post-1340-14468928789416_thumb.jpg

post-1340-14468928789175_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första frågan är att jag vill ju få det så tyst som möjligt och planen är då att använda det smala röret (32 mm) till det mesta av flödet och det större röret (53 mm) som evakueringsrör vid eventuella problem i det smala röret.

Hur långt under under kanten på glasboxen ska inloppen till respektive rör vara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad fäster ni överrinningskammen med? Jag har köpt såna som är i två delar, dels själva kammen och dels en bit med ett spår i.

Funkar det med silikon? Det är ju inte alltid så bra på plast?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, möbeln är riktigt nice om man får säga det själv :-).

Ingen aning om vilken typ av glas det är eftersom jag köpt det begagnat.

Inriktning är väl tänkt att flytta det jag har i ett 300 l exilkar i förrådet till detta till att börja med. Ett tiotalet fiskar (clowner, kirurg, frökenfisk mm) och några stackars koraller som överlevt det senaste året i misär (euphyllier, montipora, skivor...) sen har jag några mjukkoraller men dessa tänkte jag nog inte flytta vill hellre köra på SPS och LPS. När jag fått igång det ska jag dock försöka lugna mig för att se att allt funkar ordentligt innan jag skaffar nya. Men kommer förhoppningsvis bli ett färgsprakande korallkar (i mina drömmar iaf... :smiley3:).

Belysning, har tillgång till både MH och T5 sedan tidigare projekt och tänker återanvända så mycket som möjligt. MH skippar jag nog eftersom jag vill bygga in belysningen i överdelen så man slipper att ljuset läcker utanför.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Ang hur långt röret ska va under ytan så beror det på hur stor marginal du har i sumpen. Går strömmen så ska ju vattnet som är i akvariet sjunka till under kammarna och sedan det som är kvar i överinningen beroende på hur långt röret är. Men i mitt så körde jag halva höjden på akvariet. Mitt är 70 högt och då tog jag 35 för att det inte ska sugs luft om man vill ha högt flöde till sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...