Gå till innehåll

Editera första inlägget - rubriken?


JonasW

Rekommenderade inlägg

Skickade ett PM till en moderator och bad om rubrikändring :)

Men jag hade föredragit om man kunde ändra den själv. Tycker det är perfekt att kunna nämna en nyhet i sin tråd eller dylikt, direkt i rubriken.

Brukar uppskattas av mig själv på de övriga forumen man är aktiv på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

önskar också man kunde editera sin tråd och vissa trådar som skulle må bra av en sammanfattning i början och fyllas på vartefter och sen uppdatera bara den första. Men som sagt. Nu kan man inte radera sina misstag utan får vackert stå för dem ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan tycka det är irriterande om folk byter rubriker på sina trådar hit och dit, blir inte helt lätt att få översikt över trådar men prenumererar på tex. Jag skulle aldrig ens komma på tanken att byta rubriker på mina trådar.

Angående editera det första inlägget, kan vara en ide ibland.

Men det finns lite olika möjligheter i forumet hur man vill visa trådarna i sin webbläsare, äldst först, nyast först mm... Ska man då hålla på att hoppa fram och tillbaka mellan första och sista inlägg för att kolla var som är aktuellt, det är inte jag särskilt intresserad av iaf. En tråd som är en sida lång funkar det väl (börjar bli irriterande redan där med scrollingen), men tänk då en tråd som är 400 sidor lång.

Byta rubriker gör vi utan bekymmer, men vi byter inte rubrik på en tråd i tid och otid, eller hur ofta som helst bara för att man köpt något nytt till karet.

Så välj en bra rubrik från början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är viktigt just som sägs att man sätter en bra beskrivande rubrik redan från början. Speciellt på ID-delen av forumet tycker jag många gånger att det är katastrofalt! "hjälp vad är detta" säger INGET om innehållet!!! Ska man ha nytta av den i framtiden får det ju stå lite lätt beskrivet i rubriken vad det är man behöver hjälp med (det är ju ändå en forumsdel som i sig själv handlar om att just hjälpa till med att berätta vad "det"är). "ID: blå mussla" räcker t.ex. lång för att man ska veta om man kan ha en chans att besvara direkt, och om någon annan i frmtiden skulle leta ID på just en blå mussla så kanske man slipper starta en ny tråd om det och istället får svar direkt! :-)

En liten sammamfattning i början av längre trådar hade varit GULD i min mening. Ta Jannes led-drivar-kort som exempel. En sammanfattning i början av tråden om kortens egenskaper och specifikationer samt tips hade nog sparat många upprepade inlägg och frågor. En tråd om ett stort system som varit igång länge skulle bli lätt att få reda på om den innehåller något matnyttigt för läsaren, om författaren kunde hålla en lätt resumé UPPDATERAD i början av tråden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med DaTrucka, det skulle bli kaos om alla ändrade rubrikerna på sina trådar lite då och då, det skulle vara omöjligt att hålla koll på vilken tråd som är vilken. Samma ska gäller editering av inlägg, där t.ex. svar kan se jättekonstiga ut bara för att någon går in och ändrar i frågan.

Om det är en så stor förändring som skett att den gamla tråden är inrelevant så skapar man en ny tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten sammamfattning i början av längre trådar hade varit GULD i min mening. Ta Jannes led-drivar-kort som exempel. En sammanfattning i början av tråden om kortens egenskaper och specifikationer samt tips hade nog sparat många upprepade inlägg och frågor. En tråd om ett stort system som varit igång länge skulle bli lätt att få reda på om den innehåller något matnyttigt för läsaren, om författaren kunde hålla en lätt resumé UPPDATERAD i början av tråden.

Här håller jag med, vi har några enstaka trådar av den typen som det kan vara värt att ha en liten sammanfattning i första inlägget. Kanske lägga med manualer och dylikt om det finns/behövs.

Som sagt så är det någon enstaka tråd, och då är det bara peta iväg ett PM till någon moderator så fixar vi det.

Men det är helt upp till den som startat tråden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med om att det är irriterande med trådar som inte har en beskrivande rubrik. Håller också med om att vi inte ska byta rubriker i tid och otid.

Men i fallet detta där trådskaparen valt: "Mitt första saltkar, Juwel Rio 180, vad tror ni om utrustningen", så var det en relevant titel när tråden skapades.

När sen tråden ändrar inriktning efterhand som man kommer igång med sitt kar och man väljer att fortsätta i samma tråd istället för skapa en ny, så tycker jag inte att det är fel att vi byter titel på tråden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tanke var att det endast skulle beröra medlemstrådarna där man har en tråd om sitt kar. Det blir precis som på de Hifi samt bilforumen jag är aktiv på. Som Yodelking säger så var min rubrik bara relevant ett kortare tag. Självklart skulle första delen av min rubrik vara densamma även med rubrikändring.

Från början hette min tråd "Mitt första saltkar, Juwel Rio 180 - vad tror ni om utrustningen?"

En ändring skulle kunna vara "Mitt första saltkar, Juwel Rio 180 - tips på ny skummare?"

Detta är som sagt inget problem på andra forum och jag skulle vara snopen om ni inte har denna editeringsmöjlighet själva på vissa av de andra forumen som ni själva kan tänkas vara på utöver detta?

Men men, jag ser att idén inte gick hem här :)

Spelar ingen större roll, bara ni ändrar min nuvarande rubrik (som jag tror Yodelking har gjort redan, tack!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man skriver fel eller ska ändra något man kan ju svara med citat. Jag tycker det är bra som det är jag blir bara förvirrad om det byts rubriker hit och dit. Visst har ju hänt några ggr att man skulle velat kunna ändra i sina inlägg tex ang ett salt som jag läst fel på. men det löser sig endå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var lite det knabbuziak skrev som jag menade, t.ex. styrkortstråden, även exempelvis en tråd med revsäkra fiskar, där forummedlemmar kan fylla på med sina erfarenheter under och trådskaparen uppdaterar första inlägget, men samtidigt blir det vansinne om det ändras i trådar med citat och liknande och inlägg som försvinner och den röda tråden blir helt väck.

Men om man får säga något så tror jag en möjlighet att ändra rubrik, men inte innehåll skulle kunna vara bra (om det är teknikst möjligt ens). Tror det skulle ge bättre talande rubriker över tid. Men jag har vant mig hur det är nu och köper läget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan tycka att Köp och Sälj trådar borde ha en längre redigerings tid. Speciellt när det är många saker som säljs i samma tråd.

Man skulle då kunna redigera första inlägget när saker blivit sålt/bokat eller nytt pris osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan tycka att Köp och Sälj trådar borde ha en längre redigerings tid. Speciellt när det är många saker som säljs i samma tråd.

Man skulle då kunna redigera första inlägget när saker blivit sålt/bokat eller nytt pris osv.

Där håller jag med 100% istället för att skiva nytt inlägg vad som är aktuellt så editerar man själva annonsen rubriken .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Jag brukar i mina trådar på forum skriva i första inlägget tex som nedan.

uppdaterat med nya koraller 2012-06-13 länk till sidan

uppdaterat med nya koraller 2012-06-15 länk till sidan

uppdaterat med nya koraller 2012-06-17 länk till sidan

osv sedan kanske jag känner att man inte vill posta en massa bilder på 65 olika sidor osv.

Kanske ska låta stödjande medlemmar få editera sina inlägg.

Jag tex har ett grovt fel på min tråd som jag vill ändra men kan ej!

Jag förstår varför ni har det såhär men man måste få göra ändringar. Det är internet inte real life :)

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som inlägg #2 i denna tråden säger, skicka ett PM till någon moderator...

Kan jag göra.

Kan också vara dryg och fråga "varför" vi inte får editera första inlägget. En "genuin anledning" Jag menar jag stödjer ju ändå guiden så jag anser att jag är berättigad till ett ärligt svar!

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan jag göra.

Kan också vara dryg och fråga "varför" vi inte får editera första inlägget. En "genuin anledning" Jag menar jag stödjer ju ändå guiden så jag anser att jag är berättigad till ett ärligt svar!

/Anders

Hej Anders. Du har redan fått ett 'ärliga svar' i denna tråd, här kommer det ytterligare ett.

För mig så framstår det som självklart att man inte skall kunna gå tillbaka i tiden och och editera text. Detta oavsett om det är första, sjunde eller 129:e kommentaren i ett inlägg. Om man startar upp en tråd om sitt kar och nämner att man använder MH belysning, skall man då några år senare gå tillbaka till första posten och ersätta den texten med, 'nu har jag gått över till LED'? En tråd är ju en levande och beskrivande historia om ett speciellt ämne. Att en tråd utvecklas med tiden och uppdateras med ny och färsk information är för mig naturligt, det är ju så en tråd fungerar. Jag skulle aldrig komma på tanken att läsa första kommentaren i en tråd bara för att försäkra mig om att förutsättningarna för tråden inte har ändrats, oavsett hur lång tid det gått sedan den skrevs. Blotta tanken på att behöva göra det skulle få mig att avstå från att läsa trådar överhuvudtaget.

Vi moderatorer har återigen diskuterat detta internt och kommit fram till att vi vill låta det vara som det är. Huvudargumenten är;

- Många efterföljande kommentarer/svar i en tråd bygger ju på vad som redan skrivits

- Svar och diskussioner kan i värsta fall framstå som helt obegripliga om tidigare text ändras i tid och otid

- Det finns en policy på SG att något aldrig raderas. I de fall text är olämplig eller strider mot våra regler så flyttas den bort utom synhåll

- Även byta rubrik i en tråd kan skapa oreda. En tråd som ligger i rätt underforum kan med en ny rubrik helt plötsligt vara fel i den forumsdelen den ligger i

Vad gäller byte av rubrik i tråden så kan vi moderatorer dock hjälpa till. Senast för några dagar sedan var vi behjälpliga i ett sådant fall.

Hoppas denna förklaring är god nog:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju bara att acceptera att dom vill ha det så, skälen bakom är det nog få som håller med om dock.

Det här är ju trots allt det enda forum jag vet av/använder mig av där man faktiskt inte kan redigera sina egna trådar. Att det sedan skulle ställa till det, det håller jag absolut inte med om. Fungerar utmärkt på alla de övriga forumen.

Men som sagt, det spelar ingen roll. Vill de inte så vill de inte. Inte jordens undergång för min del, ställer bara till det lite :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja. Jag förstår, och jag får jag väl respektera era beslut :)

Jag håller inte med om att man ska vara låst från att editera sina inlägg efter 15 minuter (topic skiter jag fullständigt har man satt den så har man)

Det finns ju faktiskt addons som visar original revisioner av en post genom att enkelt välja vilken man vill se i en ruta (dock utan bilder osv så det tar inte mycket bandbredd eller plats) i en form och då vill man nog inte ändra sina utsagor i onödan :)

Men jag var bara nyfiken och jag är ju som så många andra inte sugna på att skrolla tillbaka i gamla inlägg för att hitta ett svar eller en uppdatering :)

Alla svar finns inte alltid i slutet på en 200 sidor lång post!

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...