Gå till innehåll

Rhodactis?


fotte

Rekommenderade inlägg

Köpte en bit med vad jag trodde/tror och säljaren sålde som Rhodactis (rätta mig jättegärna om jag har helt fel :)) (ej namnsatt i tanken men jämförd med ifrån ett annat akvarie där om jag fått rätt säkert för mig att den kallas så), då denna precis kommit hem så var den inte fullt utslagen, och är ej i min lilla bytta inte direkt utslagen heller. Dock så som jag visar på bilderna så är 2 av dom helt vita i princip, vad beror detta på? är det normalt eller är det en annan typ eller är den sjuk?

post-7365-14468928874005_thumb.jpg

post-7365-14468928873545_thumb.jpg

post-7365-1446892887378_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

antagligen för lite ljus

betyder att den kanske kommer repa sig eller? som sagt så kom den in dagen innan jag köpte den och har varit hos mig sedan igår, sitter ungefär på 50% höjd av akvariet(20liters) och har 2st 11w lysrör ett vitt och ett actinic.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på att korallen dumpat hela eller stora delar av sina symbiosalger (Zooxantheller), den kan leva så ett bra tag. Men återfår den inte algerna så dör den.

Dumpningen kan bero på stress från t.e.x för hög eller låg vattentemp.

Det kan även bero på kemisk krigföring (brända) i karet. Ja har tre-fyra Euphylliahuvuden som dumpat sina Zooxantheller av just den anledningen. Dom har nu levt i 3 veckor helt vita.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på att korallen dumpat hela eller stora delar av sina symbiosalger (Zooxantheller), den kan leva så ett bra tag. Men återfår den inte algerna så dör den.

Dumpningen kan bero på stress från t.e.x för hög eller låg vattentemp.

Det kan även bero på kemisk krigföring (brända) i karet. Ja har tre-fyra Euphylliahuvuden som dumpat sina Zooxantheller av just den anledningen. Dom har nu levt i 3 veckor helt vita.

Ok får hålla koll då med, finns det något man kan göra för att få den att återfå algerna? Antar att isåfall dör bara just dom 2 drabbade skivorna och det är ju ingen jätteförlust isåfall även om det är tråkigt när det inte går att rädda. Eftersom den precis fraktats från var den nu kommer ifrån till butik sedan legat där en dag sen till mig så kan det mycket väl vara stress för den eller eller att det blivit kallt i påsen, vart ju kallt nu i dagarna.

Kul att se folk från närområdet med ;)

MVH Niclas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Kan ju uppdatera och ställa en annan följdfråga:

Den har fått liiite brun färg nu men helt klart bättre.

Många av dom andra skivorna har spenderat hela dagen sedan jag kom hem ihopdragna, har bytt 5 liter vatten under kvällen och en av dom är så ihopdragen att man knappt kan fatta vad det är för något, gör dessa så ibland?

Visst med tåliga koraller ska man ha lite tålamod men en fråga kostar ju inget :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag ser den ännu sämre ut samt den en skiva till som ser ut att gå samma väg till öde.

Om jag inte missförstått något bör man ha skummare om man ska ha kol i systemet väl?

Detta antar jag kan bero på att man har en blandning av SPS och mjuka koraller i samma system? Isåfall är det bara att tacka sig själv för misstaget och lära sig av detta inför uppgraderingen.

Om man kan ha i kol får jag fixa det annars finns inget man kan göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag ser den ännu sämre ut samt den en skiva till som ser ut att gå samma väg till öde.

Om jag inte missförstått något bör man ha skummare om man ska ha kol i systemet väl?

Detta antar jag kan bero på att man har en blandning av SPS och mjuka koraller i samma system? Isåfall är det bara att tacka sig själv för misstaget och lära sig av detta inför uppgraderingen.

Om man kan ha i kol får jag fixa det annars finns inget man kan göra?

Du blandar ihop aktivt kol (som är ett sätt att absorbera giftiga ämnen och som inte kräver skummare) och användandet av en organisk kolkälla (som används för att begränsa den i vattnet lösta näringen)

MVH Lasse

För övrigt så är det troligtvis så att de skivor som är vita har tappat sina zoox som sades i ett tidigare skede och min erfarenhet är att de inte kommer igen i så fall. Troligtvis har de kommit utanför ljuset. Det är inget du har gjort fel - shit happens

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...