Gå till innehåll

Vilket första akvarium?


Keller

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har blivit sugen på att starta ett saltvattensakvarium men skulle

behöva lite råd från alla erfarna rävar här på forumet.

Jag har ett rubin 240 liters (samma mått som Juwel Rio (120x50x40) som

är resultatet av långa förhandlingar där min motpart anser att alla akvarium

är för stora för att passa in i vårt hus. Idag går det Tanganyikaciklider

där. Suget att göra om detta till ett saltvattensakvarium finns som sagt

men också en oro över att jag kommer att komma fram till att det inte är nåt

för mig. Därav har jag också övervägt att skaffa ett Aqua Medic Blenny att

börja med. Det borde innebära lite lägre kostnader, lättare att göra vattenbyten osv.

Så till frågan, vad är smartast? Starta med befintligt 240 liters eller börja

med ett Blenny som man kör något år tills man vet om man vill satsa mer eller inte?

Den lilla volymen i ett Blenny gör en mer begränsad när det gäller levande och som

med alla akvarium är ju större lättare att sköta. Men å andra sidan är annat enklare

gissar jag.

Tacksam för råd i frågan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle satsa på befintligt 240L kar.

Du kommer troligtvis behöva skaffa:

*Streamers, för att komplettera vattencirkulationen 500-1000kr

*Komplettera belysning (om du ska hålla koraller) runt 1000 kr+

*Skummare 1000-1500kr

*Levande sten går på runt 3000-5000kr om du köper den i butik.

Kollar du runt på köp å sälj kan du få samma grejer för någon tusenlapp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här finns det ju inga rätt och fel, bara olika åsikter, så därför talar jag om hur jag tänkte när jag startade. :)

Jag började med ett Aquatic Nature på 37 liter. Alla tyckte att jag skulle köpa ett större kar, men jag hade bestämt mig, litet skulle det vara, och då blev det så. Det fanns flera orsaker, men den främsta var att om jag inte klarade av det och det kraschade, ville jag inte ha lagt allt för mycket pengar på det. Jag ville oxå ha det enkelt, med allt inbyggt i karet men inte i displaydelen, det vill jag fortfarande. Jag körde mitt nano i drygt ett år. Det gick väldigt problemfritt tycker jag, och inte svårare att sköta än det jag har idag, tätare vattenbyten bara då jag körde skummarlöst. Fast blev jag oxå. :) Efter det blev det ett RSM130D i ett halvår drygt, nu har jag ett RSM250. Gillar man hobbyn kommer man ändå vilja ha större kar, oavsett vad man startar med. :)

Lycka till!

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för snabba svar! Jag resonerar nog ungefär som du Maddel men har även tänkt precis som Stoffe tipsar om. Att gå direkt på det stora för att spara in kostnaden som omvägen om ett Blenny blir. Samtidigt tror jag att andrahandsvärdet är hyfsat på ett Blenny så att köra ett sånt i ett år kanske inte blir så "dyrt" och då hinner jag lära mig en massa (förhoppningsvis). Finns det någon anledning till att enter inte funkar i forumet förresten? Fick skriva mitt första inlägg i notepad och sen klistra in. Hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, då är det därför. Jag har automatiska uppdateringar så jag har fått in nyaste explorer...

Nåväl, kanske ska förklara lite mer

Om jag konverterar mitt 240 liters så kommer det bli akvarium utan sump. Istället tänkte jag köra

Tunze reefpack 505. Lite dyrt men å andra sidan är det skummare, ozmolator och ett ställe att lägga

kol eller andra kemiska filtermaterial. Sen två Tunze 6045 för cirkulation. 30 kilo levande sten och

levande sand tillkommer. När det gäller ljus tänkte jag köra med befintligt tills allt cyklat klart

och det blir dags att skaffa koraller (av någon anledning sammanfallande med skatteåterbäringen) och

då kanske det blir en sån där razor 160W LED belysning.

Nackdelen är att jag får göra mig av med mina A. compressiceps Chituta, L. caudopunctatus kipili,

Synodontis Petricola osv som jag bondat lite med. Sötvattensfiskar kan också vara vackra och intressanta.

Om jag köper ett Blenny så blir det antagligen ett advanced. Den nya belysningen ser ganska okej ut och då

kunde man köra lite SPS. Fiskmässigt får man begränsa sig till ett par små clowner (dottern kräver) och kanske

nån sandvändare (blenny eller gobi). Gärna en sixline wrasse också. Då kunde jag köra båda akvariumen parallellt

och känna efter vad som är bäst. Å andra sidan är man som sagt begränsad när man bara har 80 liter att leka med.

Ja ja, än så länge en för Blenny och en för "det stora". Jag hoppas på fler åsikter!

:)

(skrivet i notepad)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Okej, nu får jag hoppas på lite tålamod...

Jag har nog i princip bestämt mig för att behålla mitt Tanganyikaakvarium intakt. Skulle det bli

Blenny blir det inte advanced för jag vill inte lägga så mycket pengar på en så begränsad volym. Inte

nog med akvariumet, sen måste man ha sunrise controller och fäste för lyset också. Det irriterar

mig lite att det inte ingår i själva paketet. Hade de tagit ett högre pris med det inkluderat hade

jag antagligen inte ens tvekat o köpt det direkt. Jag är dessvärre principfast och irriterar jag mig

på nåt så ändrar jag mig inte i första taget. Hehe

Nåväl, alternativet är givetvis ett vanligt Blenny.

Hur som helst, jag åkte till Hornbach idag för att okulärbesikta det nya Juwel Lido 200. Det hade

dessvärre inte kommit till butiken än men tanken väcktes att skaffa ett Lido istället. Jag undersökte

ett Lido 120 och befann att man antagligen kan knöka ner en skummare i utrymmet där filtret ska vara. Om

inte kan man ju köra en Tunze Comline skimmer på andra väggen och ha kemisk rening i filterutrymmet. Formen

passar typ perfekt för en Razor 120W, och tills man skaffar en sån kan man köra orginalbelysningen med

reflektorer och andra rör.

Vad skulle blir enklast för en nybörjare tror ni? Ett Blenny eller ett Lido 120?

Jag har fått godkänt av kreml att skaffa ett "nano" med vit möbel så jag tror att jag kan få in ett Lido 120

i huset utan att åka ut, men det bästa vore helt klart ett Lido 200. Väldigt okej mått på det.

Enter funkar fortfarande inte, därav en ganska jobbig post att läsa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha detsamma!

Nja, tänker inte byta browser. Jag har en annan lite mindre uppdaterad dator jag kan posta ifrån istället. Att klicka i kompabilitetsvyn funkade tyvärr inte. Men å andra sidan är det inte viktigt heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var som sagt o spanade på Juwel Lido och noterade att filterboxen slutar ca 15 cm från botten, men av någon anledning har de satt på en förlängning som sträcker sig ner till 1 cm från botten istället. Det är bara en plastbox med öppen botten och den känns helt poänglös. Utan den hade man fått ett litet överhäng för blyga fiskar t ex.

Fråga: Är det nån som vet hur man får bort den där förlängningen? Jag kände lite på den och den satt som berget.

Tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...