Gå till innehåll

Att dricka osmosvatten? (Vattenläcka i komunens vattenledningar)


Sune

Rekommenderade inlägg

Ursäkta att det är lite "OT" men jag använder ju vattnet till karet också ;)

Vi har sen i fredags haft problem med dricksvattnet och det måste kokas innan det används :( och detta tror jag kommer fortsätta veckan som kommer också. dessutom påbörjades spolningar av näten idag.

Jag var iväg igår och köpte nya förfilter till osmosen då det kommer MYCKET skit i vattnet nu (stundtals ordentligt missfärgat också) och planen är att byta dessa när dom fått ordning på vattnet (osmosen kommer gå mycket nu också för att inte bara täcka karets behov)

Frågan är hur OK är det att dricka osmosvatten under kanske en veckas tid (barn och hund också)? Jag menar mineraler och annat tillskott får man i sig genom maten mm..

Det roligaste jag märkt än så länge är att det är värdelöst att borsta tänderna med osmos, spelar liksom ingen roll hur länge man sköljer, det löddrar ändå :)

Slutligen är det rätt skönt att ha en 300liters tank med färdigt osmos, då det bara var att ta därifrån!

Hälsn Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går utmärkt att dricka osmosvatten så länge man får i sig mineraler mm från annan källa.

Men en hel vecka är jag mer tveksam till, finns säkert någon som kan svara på det.

Ja, det kan jag alltså svara på, det är inget problem även om du så dricker det i ett år. Här är ett inlägg jag skrivit på ett annat akvarieforum i samma ämne, med källor:

http://www.plantswap.se/viewtopic.php?f=37&t=5020

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är OK, det är helt ofarligt att dricka osmosvatten. Att det skulle vara en farligt är en myt.

Nja, det är farligt om man enbart dricker det.

Ironiskt nog så blir man uttorkad av osmosvatten då vattnet strävar efter att balansera mineralhalterna, det gör den genom att dra ur mineralerna från kroppen, mer eller mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, det är farligt om man enbart dricker det.

Ironiskt nog så blir man uttorkad av osmosvatten då vattnet strävar efter att balansera mineralhalterna, det gör den genom att dra ur mineralerna från kroppen, mer eller mindre.

Läs gärna källorna jag angett i inlägget jag länkat till.

/dr Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde vara helt ok. Osmos säljs ju som vattenrenare till hem i många länder där vattnet är dåligt. Så länge man äter mat så borde de inte vara några problem. Vet inte riktigt vilka ämnen folk är så rädda att mista genom att dricka osmos vatten som man inte får i sig genom annan föda.

Är man orolig kan man skölja ner med en öl eller nått någon gång i veckan :) för att stimulera hjärnan. Dock inte rekomenderat för barn då ;). Där kan man byta mot ett glas ko-bärs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det kan jag alltså svara på, det är inget problem även om du så dricker det i ett år. Här är ett inlägg jag skrivit på ett annat akvarieforum i samma ämne, med källor:

http://www.plantswap.se/viewtopic.php?f=37&t=5020

stort tack för svaret, nu kan akvariet och familjen dela vatten med gott samvete ;)

Annars hade man fått göra som övriga 30 000pers och koka vattnet, men det känns betydligt enklare att bara gå ner och fylla en tillbringare vid behov..

Stort tack alla som svarat!

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en granne som är en av Sveriges absolut bästa professionella kafferostare, ibland när lusten faller på brukar vi köra ett ordentligt kafferace med olika sorter för provning. Då brukar vi ibland koka på osmosvatten och ha som referens. Extremt stor skillnad i smak, oftast inte till det bättre dock. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ursprungliga syftet med reversed osmosis är ju att göra havsvatten till färskvatten. Om osmosvatten var farligt så skulle inte halva mellanöstern stå utan vatten. SWRO anläggningar tillgodoser en betydande del av dricksvatten behovet i flera länder.

Men som andra sagt tidigare så bör man komplettera med mineraler om man ska konsumera det under längre tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ursprungliga syftet med reversed osmosis är ju att göra havsvatten till färskvatten. Om osmosvatten var farligt så skulle inte halva mellanöstern stå utan vatten. SWRO anläggningar tillgodoser en betydande del av dricksvatten behovet i flera länder.

Men som andra sagt tidigare så bör man komplettera med mineraler om man ska konsumera det under längre tid.

Vilken är din källa på att man bör komplettera med mineraler?

Att det behövs kompletteras med mineraler om man ska konsumera det under en längre tid är inget som varken WHO eller svenska Livsmedelsverket anger. Om vatten vore en viktig källa till salter och mineraler så vore det nog ett korrekt antagande. Men vatten är ingen viktig källa till salter och mineraler. Detta under förutsättning att du äter och dricker normalt i övrigt.

För smaken kan det spela roll, vilket naturligtvis inte ska undervärderas. Det kan också slita på vissa typer av rör och förvaringskärl om du förvarar avsaltat vatten i dessa. Den som trots allt är orolig kan ju alltid blanda ut sitt osmosvatten med lite Resorb.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken är din källa på att man bör komplettera med mineraler?

Att det behövs kompletteras med mineraler om man ska konsumera det under en längre tid är inget som varken WHO eller svenska Livsmedelsverket anger. Om vatten vore en viktig källa till salter och mineraler så vore det nog ett korrekt antagande. Men vatten är ingen viktig källa till salter och mineraler. Detta under förutsättning att du äter och dricker normalt i övrigt.

För smaken kan det spela roll, vilket naturligtvis inte ska undervärderas. Det kan också slita på vissa typer av rör och förvaringskärl om du förvarar avsaltat vatten i dessa.

Den som trots allt är orolig kan ju alltid blanda ut sitt dricksvatten med lite Resorb.

Anledningen till att man inte ska dricka vatten med för låg salthalt är att de röda blodkropparna sprängs och att man dör. Det kan hända om man dricker för mycket kranvatten också men är nog inget man bör oroa sig för i onödan. Bara man dricker måttliga mängder kan man säkert dricka osmosvatten utan fara för liv och lem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken är din källa på att man bör komplettera med mineraler?

Att det behövs kompletteras med mineraler om man ska konsumera det under en längre tid är inget som varken WHO eller svenska Livsmedelsverket anger. Om vatten vore en viktig källa till salter och mineraler så vore det nog ett korrekt antagande. Men vatten är ingen viktig källa till salter och mineraler. Detta under förutsättning att du äter och dricker normalt i övrigt.

För smaken kan det spela roll, vilket naturligtvis inte ska undervärderas. Det kan också slita på vissa typer av rör och förvaringskärl om du förvarar avsaltat vatten i dessa. Den som trots allt är orolig kan ju alltid blanda ut sitt osmosvatten med lite Resorb.

Jag ska se om jag kan hitta en länk till den källan. Det är ett bra tag sedan jag läste det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till att man inte ska dricka vatten med för låg salthalt är att de röda blodkropparna sprängs och att man dör. Det kan hända om man dricker för mycket kranvatten också men är nog inget man bör oroa sig för i onödan. Bara man dricker måttliga mängder kan man säkert dricka osmosvatten utan fara för liv och lem.

Nja, du talar om vattenförgiftning. Vid vattenförgiftning är det inte skador på de röda blodkropparna som utgör livsfaran. Det farliga är hjärnödem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta börjar bli lite tramsigt....

Självklart kan man dricka RO vatten, det har gjorts i årtionden på fartyg och ubåtar.

Googla "dricka RO vatten" så får ni mängder av träffar på företag som säljer vattenrenare för hemmabruk.

Jag funderar själv att köpa en till min lägenhet i Kina.

.... Men det är inte gott, smakar inget.

(Min fru gillar RO vattnet, men det är nog för att hon vet att det är riktigt rent, inte smaken)

ps.. De enda man hittar som är rädda för RO vatten, är folk med akvarier ;-)

,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken är din källa på att man bör komplettera med mineraler?

Att det behövs kompletteras med mineraler om man ska konsumera det under en längre tid är inget som varken WHO eller svenska Livsmedelsverket anger. Om vatten vore en viktig källa till salter och mineraler så vore det nog ett korrekt antagande. Men vatten är ingen viktig källa till salter och mineraler. Detta under förutsättning att du äter och dricker normalt i övrigt.

För smaken kan det spela roll, vilket naturligtvis inte ska undervärderas. Det kan också slita på vissa typer av rör och förvaringskärl om du förvarar avsaltat vatten i dessa. Den som trots allt är orolig kan ju alltid blanda ut sitt osmosvatten med lite Resorb.

Tyvärr hittar jag inte källan, vilket var en militär skrift. Att varken WHO eller Livsmedelsverket anser att att komplettering behövs är en sanning med modifikation. De flesta mineraler vi behöver får vi från en balanserad kost, det har fastslagits i flera studier MEN det finns flera grupper som man avråder från att konsumera RO vatten under lång tid(utan komplement), däribland soldater, men även andra grupper med mycket aktiva människor som idrottare och folk som har ovanligt fysiska och tunga arbeten och liknande, folk som konsumerar större mängder vätska varje dag i form av vatten.

Jag citerar livsmedelsverketshemsida "Storkonsumenter av dricksvatten, alltså personer som dricker mycket mer än två liter vatten om dagen, bör dock inte dricka avsaltat vatten. Det kan gälla personer som svettas kraftigt på grund av idrottsutövning eller arbete i varm miljö." http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Dricksvatten/Ar-det-farligt-att-dricka-destillerat-avsaltat-vatten/

Bara för att studier visar att huvuddelen av mineraler intas via kost ska man inte underskatta vikten av det man får via vatten och annan dryck.

Jag står fast vid min rekommendation om att komplettera med mineraler om man ska konsumera RO vatten under lång tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till att du skall koka vattnet är att man befarar mikrobiologisk smitta, bakterier, virus eller annat. Jag är inte säker på att RO vatten är 100 % säkert smittmässigt. Bakterietillväxt på membram och annat kanske kan gå över till fel sida. Ta reda på det via ditt vattenverk innan du sätter igång

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr hittar jag inte källan, vilket var en militär skrift. Att varken WHO eller Livsmedelsverket anser att att komplettering behövs är en sanning med modifikation. De flesta mineraler vi behöver får vi från en balanserad kost, det har fastslagits i flera studier MEN det finns flera grupper som man avråder från att konsumera RO vatten under lång tid(utan komplement), däribland soldater, men även andra grupper med mycket aktiva människor som idrottare och folk som har ovanligt fysiska och tunga arbeten och liknande, folk som konsumerar större mängder vätska varje dag i form av vatten.

Jag citerar livsmedelsverketshemsida "Storkonsumenter av dricksvatten, alltså personer som dricker mycket mer än två liter vatten om dagen, bör dock inte dricka avsaltat vatten. Det kan gälla personer som svettas kraftigt på grund av idrottsutövning eller arbete i varm miljö." http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Dricksvatten/Ar-det-farligt-att-dricka-destillerat-avsaltat-vatten/

Bara för att studier visar att huvuddelen av mineraler intas via kost ska man inte underskatta vikten av det man får via vatten och annan dryck.

Jag står fast vid min rekommendation om att komplettera med mineraler om man ska konsumera RO vatten under lång tid.

Din rekommendation får stå för dig. Den vetenskapliga evidensen är dock inte särskilt stark för detta, vad jag kan finna när jag letat i rapporter som tex WHOs dricksvattensriklinjer eller i publicerat forskningsresultat i medicinska databaser.

Sidan som du länkar till har jag själv använt som källa, vilket framgår av mitt inlägg på Plantswap. För normalkonsumenten finns det alltså ingen anledning att komplettera med mineraler.

Det WHO anger som undantag är flourid. Studier har visat att människor som bott i områden med låg halt flourid i sitt vatten har större risk att få karies. Det finns även studier som visat att lägre halter av ffa magnesium och även kalcium skulle öka risken för hjärt-kärlsjukdomar (vi talar här om lång exponering) men WHO anger att evidensen är begränsad:

"Desalinated water is a manufactured product. Concern has been expressed about the impact of extremes of major ion composition or ratios for human health. There is limited evidence to describe the health risk associated with long-term consumption of such water /../ Desalinated water, by virtue of its manufacture, often contains lower than usual concentrations of other ions commonly found in water, some of which are essential elements. Water typically contributes a small proportion of these, and most intake is through food. Exceptions include fluoride, and declining dental health has been reported from populations consuming desalinated water with very low fluoride content where there is a moderate to high risk of dental caries"

Förutom studier som ibland visat att hårt och magnesiumhaltigt vatten kan skydda mot hjärtkärlsjukdom (inte alla studier har kommit till denna slutsats) finns det även studier från Finland som visat att tex höga halter av järn och koppar ökar risken för hjärtsjukdom.

WHOs slutsats blir:

"More studies are needed to better understand the possible risks and benefits of these essential and other trace elements found in water."

och

"Additional studies should be conducted on potential health consequences associated with consumption of both high and low mineral content waters in addition to consideration of water hardness. When studies are conducted, investigators should consider exposures to both calcium and magnesium levels in addition to other minerals and trace elements that may be present in hard and soft waters"

Detta kan man naturligtvis tolka som att om man vill vara på den säkra sidan så kan det inte skada att anstränga sig för att få i sig tillräckligt med kalcium och magnesium, vilka tycks vara de ämnen som eventuellt skulle kunna spela roll för folkhälsan på populationsnivå över lång tid. Och ja just det, använda tandkräm med fluor.

Ändrat av daniel_i_malmö
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man är orolig för mineralinnehållet så kan man ju mineralisera vattnet igen med den typ av salttillsatser man får när man arbetar i varma miljöer (eller kunde få förr i alla fall).

@Daniel - Har du ngn åsikt om den bakteriella frågan?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...