Gå till innehåll

eremit + sjöborre = slakt?


Aufgedyng

Rekommenderade inlägg

Tja,

Köpte en sjöborre för första gången för någon vecka sedan. Kommer inte ihåg exakt va den hette men den såg lite hårig ut med mindre röda/orangea taggar. Den va typ 4ggr så stor som mina eremiter typ lite större än en golfboll. Efter bara några dagar hade en av eremiterna friserat bort en större del av taggarna så jag flyttade denna ondskefulla eremit till en annan tank. Några dagar senare hade en eremit lyckats ta sig under sjöborren som verkade vara vid liv och göra slut på den.

Brukar eremiter käka upp sjöborrar eller hade jag bara osis?

--Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gjorde ännu en test med en sjöborre av annan modell (långa svarta taggar). Kollade alla värden först men kunde inte hitta något som var helt galet. Lite lågt KH på 7 dKH bara. Det blev ungefär samma med denna, den levde första dagen men dagen därpå hittade jag den med lite hängande taggar i ett hörn och kort därefter föll alla av och den blev uppkäkad av eremiter.

Det är ett ganska litet kar på 100L men jag har lite andra djur/koraller som inte verkar må skit. Om det nu är en krabba som börjar mörda den borde den väl käka upp den direkt och inte bara slita av lite taggar. Just nu har jag bara eldräkor, eremiter och 2 Bangai kardinaler.

--Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...