Gå till innehåll

Kirurg


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Vafan du har snott min drömkirurg framför näsan på mig ;) det är väll ändå en Ctenochaetus flavicauda? Det är bara den som har vit bakfena och lite röd i kroppsfärgen. Din bild är väldigt blå så det är svårt att se färgerna. Har den lite gult runt ögat? Vad köpte du den som?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vafan du har snott min drömkirurg framför näsan på mig ;) det är väll ändå en Ctenochaetus flavicauda? Det är bara den som har vit bakfena och lite röd i kroppsfärgen. Din bild är väldigt blå så det är svårt att se färgerna. Har den lite gult runt ögat? Vad köpte du den som?

Jag var dum nog att inte fråga om genus från triton men jag vet inte ifall de hade vetat de heller för de frågade först om det gick bra att ta en annan kirurg från en mindre tank eftersom det skulle vara lättare att fånga men jag gillade denna bättre så jag sa nej. När jag sen hade den i påsen så såg jag att det inte ens var samma kirurg i den andra tanken. Den var lik men inte exakt samma... den hade t ex ingen vit fena.

Den har inget gult runt ögat vad jag kan se men lite gult vid stjärtfenan. Den är ju ganska lik Ctenochaetus flavicauda men ändå inte.

Den där ser ut att vara samma art som min kirurg. Den jag har köpte jag som en C. Striatus http://www.reeflex.net/tiere/288_Ctenochaetus_striatus.htm

Men jag har likt dig varit lite tvivelaktig men de flesta Ctenochaetus kirurgerna verkar vara väldigt lika i skötsel som tur är.

Den saknar dock vit stjärtfena och sen är färgen på prickarna annorlunda

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den har inget gult runt ögat vad jag kan se men lite gult vid stjärtfenan.

Liveaquaria har en bild där den har lite gult på stjärtfenan. Jag har dock aldrig sett en bild utan gult runt ögat.

http://www.liveaquaria.com/images/categories/product/p-77938-white-tail-bristletooth-tang.jpg

Men jag har sett Ctenochaetus binotatus med ljus stjärtfena ... det är nog det som passar in bäst. Aldrig gult runt ögat, ibland ljus stjärtfena enligt bilder på nätet. Men om de bilderna är korrekta är ju svårare att svara på.

http://www.ultimatereef.net/info/iddb/images/fish/tangs/tang30.jpg

http://www.reefkeeping.com/issues/2003-07/hcs3/images/tang98.htm

Så jag tror nog att din första gissning var korrekt ändå :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker den är mycket lik binotatus, särskilt med de två fläckarna vid stjärtens bas. Binotatus brukar dock ha blått runt ögat. Den jag har byter färg med humöret från väldigt ljus till lite grönbrun med skimmrande teckning till väldigt mörk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker den är mycket lik binotatus, särskilt med de två fläckarna vid stjärtens bas. Binotatus brukar dock ha blått runt ögat. Den jag har byter färg med humöret från väldigt ljus till lite grönbrun med skimmrande teckning till väldigt mörk.

Ja förutom att min inte är brun och har vitt stjärt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har förstorat din bild och din fisk är stort sett identisk med min, förutom att din fisk stjärt är ljusare. Den färgteckning den har på bilden har min fisk ibland. Och ibland är han ljusare och ibland mörkare. Enligt reeflex fritt översatt på tyska: Om prickar ränder / mönster synligt är den under stress. Den normala färgen på fisken en matt grå brun gul och när den varierade matar då han får en tunn, djupa glödande blå ränder längs ryggfenan. Jag är skulle sätta pengarna på binotatus (dock en mindre summa). Kombination två fläckar vid stjärten (där av artnamnet) och blå ögon övertygar mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har en likadan, sålde tilöl mig som en striatus men det är det inte. Försökt få ett ID men svårt.

Köpte du också din på Ciklidhuset? :-)

Jag har funderat på min till och från. Min är färgmässigt väldigt lik Vidofners men min har orange i ögat(ej runt) och inga så tydliga orangea fläckar i bak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte du också din på Ciklidhuset? :-)

Jag har funderat på min till och från. Min är färgmässigt väldigt lik Vidofners men min har orange i ögat(ej runt) och inga så tydliga orangea fläckar i bak.

Ja det gjorde jag. Några månader sedan, han visste inte vad det var då förutom att den är liten och blir nog inte så stor.. och det stämmer ju.. alltså att den iaf inte växer fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...