Gå till innehåll

Blåbenade eremiter dör


Rekommenderade inlägg

Mina eremitkräftor dör och jag vet inte varför. Installerade några stycken tillsammans med turbos när karet varit igång ca 6 veckor. Alla vattenvärden var bra men eremiterna dog en efter en. Nu har jag väntat ytterligare en månad. Alla värden ok (lite lågt magnesium, men håller på att buffra upp) flera mjukkoraller och anemon som trivs bra. Prövade med ett par eremiter, koppades i igår. Idag är den ena tvärdöd. Har ett par stjärnor - en sandvändare och en ormstjärna, men har inte sett att de skulle vara på eremiterna. Det finns gott om mat....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle rekommendera att du gör koppningen snabbare. Jag brukar hålla mig till max en halvtimme till fiskar och max en timme till känsliga ryggradslösa.

Just eremiter känns egentligen som att en del arter inte borde vara så kinkiga. Det är ju djur som även klättrar upp på land ibland ett tag och sedan hoppar ner igen så de borde ju vara ganska okänsliga för salthalts förändringar. Men det är bäst att vara försiktig med de tills någon konfirmerar att det faktiskt är så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För några (3-4) månader sedan så köpte jag två eremiter och koppade in dom i ungefär 2 timmar. De dog efter en vecka med någon dags mellanrum!

Efter någon vecka så fick jag en ny ur samma akvarium och den lever fortfarande!

Så min teori är att du fick halvdöda individer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min härjade runt utan skal gick in i sitt gammla lever fortfarande och mår prima va väldigt snabb vid inkoppningen pga att påsen ramla ner i karet när man va på muggen och då va dem ej kvar. Så inkoppningen är icke problemet va jag tror. däremot köpte jag en röd som va död dagen efter den koppade jag in normalt. Så det känns ganska troligt dålig exemplar. tycker det är vanligt men ligger ofta och "skräpar" i karen utan att någon värkar bry sig lite slit och släng känns det som :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har två sedan före jul, varav en inte synts till på ett tag.

Igår stoppade jag i fem till, och då vr den kvarvarande på dem som en hök. Tror han har trångt i skalet, men de nya är myxket mindre.

Kan de vara så att de är på varndra i kombination med trångboddhet som gör att de dör?

Fantastiska städare i alla fall....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

trångboddhet, svält hos handlaren, långa transporter osv. Det finns säkerligen många sjukdommar som vi inte vet något om. Jag brukar klara eremiter men har sämre tur med turbosar. Är de slöa när jag stoppar ned dem räknar jag inte med att de skall klara en vecka och det verkar stämma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju tur att dom bara ligger på under 50kr st tror sisst jag köpte fick jag en saligblandning varav några blå gav 25kr/st + moms. Kanske borde vara dyrare och skötas bättre hos handlare? Det är ju trotts allt djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...