Gå till innehåll

BTA Anemon


Rekommenderade inlägg

nu har Anemonen varit i karet i 2 dagar och den ser ut att må bra men clownerna är ointresserade(A. ocellaris) så nu har jag testat bilder på karet, lysa med lampa när det är mörkt och just nu så har jag clownerna och anemonen i ett durkslag(Blev en ommöblering när jag skulle ta upp sakerna så det var svårt att få upp dem men jag lyckades till slut).

så nu undrar jag om det finns några andra sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De vet antagligen inte vad det är.. för salta ville tog det 5 månader skrev han häromdagen, utan att han gjorde ett dyft. andra går det för på 4 sekunder. De är lynniga de där.

Såg nån youtube-film där en kille placerade anemonen på det stället där fiskarna brukade sova på natten så löste det sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De vet antagligen inte vad det är.. för salta ville tog det 5 månader skrev han häromdagen, utan att han gjorde ett dyft. andra går det för på 4 sekunder. De är lynniga de där.

Såg nån youtube-film där en kille placerade anemonen på det stället där fiskarna brukade sova på natten så löste det sig.

har placerat den så nära det går men de går inte in ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de kanske inte vill. Som sagt, bägge två klarar sig utmärkt utan varandra, så de tar ingen skada av att leva åtskilda, även om det kanske är tråkigt att det inte är som i Hitta nemo. Sinnebilden för många av korallrev är ju clown+anemon. Men ge inte upp, en vacker dag så kramas de kanske för fullt (utan att du gör något).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den du fick utav mig har aldrig blivit aktivt matad. Oftast brukade Clownfiskarna lösa det själva när en för stor bit räkmix eller liknande slängts ner i karet.

Tack ännu en gång för anemonen men mina clowner går inte i den än ska skaffa Clarkii clowner snart för jag gillar de mer så vi får se om de går in i anemonen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har 2 clowner i mit kar och med anemoner ca 2månader och den stora honan skulle jag gissa har hittat anemonerna. men den mindre e fortfarande ovetande typ.

jag matar mina med "lance fish" lite mindre en 1/3 av en sådan firre till varje anemon skivan e ca som en handflatan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

idag bytte jag ut mina ocellaris mot två clarkii och de började med att gömma sig och bråka lite men så fort de började utforska så hittade de anemonen och hanen bara flög in i den och den stora vill inte gå in riktigt helt men hon rör den. och nu på kvällen/natten sover båda två i den! så ett tips till er som vill ha clowner i anemoner, skaffa clarkii de är grymt lätta att få in i en anemon, behövde inte göra nåt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gustav, du kan inte generalisera så. Speciellt inte eftersom du är helt ny, du kan ha haft flyt. De kan ha varit viltfångade medans dina andra var TR tillexempel. Ta det lilla lugna med absoluta sanningar för när det kommer till djur finns det väldigt få.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan nog vara så att en clown som redan finns i akvariet har sin plats och det kan ta tid innan den faller för anemonen om den över huvud taget gör det. Stoppa i ny fisk där det redan finns en anemon så kanske det är lättare för dem att finna sin plats hos anemonen omg. Det är nog lite snabba slutsatser att Clarkii skulle ha ett annat beteende än Occelaris.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Installerade tre små odlade Occelaris i karet igår. Har där haft en storväxt, sur och svårhanterad BTA. Han har satt sig på konstiga ställen, vill inte äta och hänger ihopdragen. Clownisarna simmade rakt i famnen på honom och han sken upp omedelbart. Nu strålar han som solen och alla är glada. Jag trodde ett tag att jag skulle förlora honom, men han kände sig tydligen bara lite ensam... och som sagt, inga problem för Occelaris att bo in sig i en anemon. (helt utan min förtjänst)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...