Gå till innehåll

Saltvatten från Bromma Zoo


Chum

Rekommenderade inlägg

Jag har varken osmosanlägning eller erfarenhet från att blanda saltvatten själv, så jag har under ett år nu använt mig av färdigt vatten från Bromma Zoo. Gillar det stället och de som jobbar där, men måste ändå fråga er vad ni anser om deras vatten, om nu ngn provat/testat. Tyvärr har jag bara JBLs dropptester och jag vet att så gott som alla här fördömer dessa. Så frågan är nu när jag mätt det färska saltvattnet från BZ, om de tveksamma värdena beror på JBLs tester eller på BZs vatten, eller en kombination av båda...

:smiley24:

Jag mätte två ggr och fick exakt samma resultat:

kH: 7

Mg: 900

Ca: 400

Borde inte färskt saltvatten hålla exemplariska värden som

kH: 8-10

Mg: 1200-1300

Ca: 420

...eller kan det vara så enkelt att JBLs test är extra kass på Mg, eftersom jag också kämpar med just lågt Mg i mitt kar (pendlar mellan 900-1200)? Hur ser era saltblandningar ut i färskt tillstånd?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JBL är kanske inte de bästa testen, men jag skulle inte bli förvånad om värdena stämmer. Jag personligen hade aldrig köpt förbrukat saltvatten därifrån, finns inget som förespråkar ett det skulle vara bra ( antar nu att det inte är färskblandat saltvatten ) om det är det, så hade jag tagit reda på vilket salt de använder. Dessutom måste det vara ganska dyrt och jobbigt i längden ?

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JBL kan ju inte visa så himla fel det ser onekligen ut som använt eller salt med väldigt klent med MG i.

Testat JBL själv det a väl inte helt uppåt väggarna tycker jag men inte häller jätte bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är ju inte frågan på ditt svar riktigt men..

Att blanda salt är hur enkelt som helst. Du fyller bara en tunna av önskad l-mängd, häller i salt (jag brukar köra 3-4 dl på 10l och då får jag en salthalt mellan 25-26). Efter du hällt salten i tunnan är det bara stoppa i en streampump så att det kan blandas eller så kan du gå och blanda det själv då och då.

Det är väldigt olika på hur länge folk väntar med att använda det nyblandade saltvattnet men jag har väntat allt från 5 min till några timmar, så länge dunken är klar och inte grumlig och allt salt har löst upp sig så kör jag.

En temperatur på minst 23 grader ska det också helst vara i färskvattnet innan du blandar i salten så att det löser sig smidigare och så att det ska bli...(vad det nu var det blir....)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara kört kallvatten direkt från osmosen till min blandningshink och sedan hällt i salt. Blandar med en cirkulationspump från Eheim på dryga 1000l/h om jag minns rätt. Det är helt klart på en timme. Så det verkar gå fint att blanda även med kallt vatten.

Dock, så startar jag alltid en värmare samtidigt som cirkulationspumpen går igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte koll på vilket vatten Bromma Zoo säljer med några varningsklockor ringer här. Först och främst - det är väl inte saltvatten från butikens försäljnings- och karantänsystem? Smittorisken är ju i så fall hög. Uppmätta värden ser konstiga ut men som sagt kitet kanske inte är tillförlitligt.

Jag gissar att du lika gärna kan blanda från kranvatten (om du inte har dåligt kranvatten) i brist på osmosvatten.

Jag har mjukt djupbrunnsvatten i kranen och jag har kollat vattenanalyserna från kommunen (måste vara landets dyraste kommunala vatten givet de få hushållen här). Så jag blandar rakt av med Tropic Marin Pro Reef salt. Jag väger upp cirka 380-400 g salt (beroende på om salthalten ska lite upp eller ner i akvariet vid vattenbyte) och blandar rakt i en tiolitershink under kranen. Efter kraftig omrörning i någon minut så är saltet upplöst. Sedan hamnar det i sumpen med avstängd huvudpump och får pumpa runt där i 15 minuter innan jag slår på huvudpumpen igen. Kan inte bli enklare. KH och kalcium ligger ofta lite högt på mitt nya saltvatten och magnesium har peppar peppar tidigare legat bra.

Om värdena är just så skeva som JBLs tester antyder angående magnesium (byt till känd test!) så kommer stora vattenbyten att behövas framöver om du vill få upp magnesiumvärdet. Ett alternativ är att justera upp värdet med något kg magnesiumklorid (ja jag skattar att det krävs de mängderna!). Vill du läsa mer så skrev jag ihop ett dokument om dessa frågor för en tre år sedan. I slutet hittar du en beskrivning om hur man justerar felaktiga värden:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?37401-PDF-om-kalcium-magnesium-och-KH&p=370566&viewfull=1#post370566

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte 25 Liter saltvatten där när jag skulle skölja av min Ls. Jag behövde varenda droppe saltvatten till nya burken. Salthalten låg på 1,025 Tog inga andra tester då jag bara skulle skölja Ls. Men det man reagerade på var att vattnet var väldigt "Blått"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då skulle jag rekommendera dig att köpa osmosvatten på t.ex. Akvarielagret och blanda i saltet själv, eller helt enkelt köpa en osmosanläggning. De är faktiskt väldigt lätta att koppla i, även om det verkar komplicerat som nybörjare.

Med tanke på hur fiskar och koraller mår i Bromma Zoo's kar så skulle jag inte köpa något där som har med vatten eller levande varelser att göra. Gå till Akvarieleasing i Sumpan eller Triton i Täby och snacka dem om hur du bäst kan lösa ditt problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske inte var tillräckligt tydlig, men jag skrev "när jag mätt det färska saltvattnet från BZ". SÅ korkad är jag inte att jag skulle köpa BEGAGNAT saltvatten!!!??? -skrattar hysteriskt Anyway... ja vattnet är färskt. Det håller en salthalt på 1.025, kostar 5 kr/liter och precis, det är blått (!?). Ngt man kan anta har med att göra att blandningen från Haquoss består av en stor hög vitt pulver och en liten hög blått pulver som skall vara just mineralerna.

Jag är nybörjare på detta än med bara 1 år i bagaget även om jag pysslat sötvatten sedan 20+ år, så jag litar givetvis på de som förefaller veta vad de talar om, oavsett vart de jobbar. Men hur trevliga de än är så är de givetvis säljare så klart och vill sälja sina egna produkter. Man kan köpa samma salt där för att blanda själv, men problemet är just att jag inte har osmosanläggning och vet inte hur man skulle koppla in det i mitt lilla badrum. Det är en hyreslägenhet så törs ju inte dra massa nya rör hur som helst. Fast det kanske man inte måste.. Att blanda i kranvatten känns inte optimalt då mitt kranvatten har mkt låg kH tex och förmodligen en massa silikat då jag lätt får kiselalger efter att ha använd kranvatten istället för osmos. Förmodligen måste jag väl gå över helt till osmos (köpte 50 liter osmosvatten igår för 3 kr/litern på samma ställe) genom att tillverka det själv här hemma, samt byta till egenblandat salt...

Så avslutningsvis;

1) Hur kopplar man in en osmos?

2) Vilka märken på salt rekommenderar ni?

(Att gå till Akvarieleasing för tips/råd om detta känns ju inte helt safe heller, med tanke på att de förespråkat JBLs tester som ni avskyr ;))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En osmos kopplar man in med en gängad del typ som en duschslang, istället för att dra nya rör borde du kunna koppla den rakt på där duschslangen är kopplad. Kan hända du behöver köpa en förstoring, ifrån liten gänga till större gänga för att det skall passa dock, men välsorterade byggvaruhus eller likande bör ha detta.

Salt finns i mängder av fabrikat.

Instant Ocean

Tropic Marine

Korallenzucht

Preis

H2O

och flertalet mer. Vissa är dyrare än andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en sån här: http://rent-postevand.dk/shop/index.php?route=product/product&path=54&product_id=212

Skruvade loss filtret på min kran i källarens tvättstuga och skruvade fast adaptern. Sen är det bara att sätta slangen från osmosen till den.

Med den lilla svarta kranen på sidan så kan du välja om du ska skicka vatten till osmosen eller använda kranen som en helt vanlig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske inte var tillräckligt tydlig, men jag skrev "när jag mätt det färska saltvattnet från BZ". SÅ korkad är jag inte att jag skulle köpa BEGAGNAT saltvatten!!!??? -skrattar hysteriskt Anyway... ja vattnet är färskt. Det håller en salthalt på 1.025, kostar 5 kr/liter och precis, det är blått (!?). Ngt man kan anta har med att göra att blandningen från Haquoss består av en stor hög vitt pulver och en liten hög blått pulver som skall vara just mineralerna.

Är vattnet från en slang under ett par kar?

Har du sett behållaren med det "färska" saltvattnet?

Var du med när saltvattnet blandades?

Vad innebär det att vattnet är "färskt". Och hur kan du vara så säker på att vattnet du köpt är "färskt"?

Precis som Osbyo479 skrev så marknadsförde Bromma zoo ett salt för ett tag sedan som skulle få en blåaktig ton när det var dags att göra vattenbyte pga att mineralerna i vattnet förbrukats.

Det låter i mina öron som du köpt använt vatten med låga mineralhalter, varför skulle det annars vara blått?

Jag har själv inte sett hur deras vattenblandning går till så jag kan bara gissa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som Osbyo479 skrev så marknadsförde Bromma zoo ett salt för ett tag sedan som skulle få en blåaktig ton när det var dags att göra vattenbyte pga att mineralerna i vattnet förbrukats.

Detta är fel information, det är precis tvärtom...

Saltet är vitt, man tillsätter spårämnen med blå färg så att allt får en lite blå ton.

Färgen försvinner i takt med att spårämnena förbrukas.

När det är genomskinligt igen vet man att det är dags att göra vattenbyte för att få nya spårämnen.

Så är det i alla fall i teorin... hur det fungerar i verkligheten vet jag inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är fel information, det är precis tvärtom...

Saltet är vitt, man tillsätter spårämnen med blå färg så att allt får en lite blå ton.

Färgen försvinner i takt med att spårämnena förbrukas.

När det är genomskinligt igen vet man att det är dags att göra vattenbyte för att få nya spårämnen.

Så är det i alla fall i teorin... hur det fungerar i verkligheten vet jag inte.

Om du säger det så tror jag dig.

Jag försökte hitta tråden/inlägget där de beskrivit produkten, men jag hitta den inte. Kanske var ett reklambrev eller något annant...

Jag har ingen egen erfarenhet så jag gick bara på det jag läst, jag verkar uppenbarligen missuppfattat det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för fel att ha koll på sina värden. Nä häll i bått vatten så slipper du blåljus med Kan ju köra med bygglampa och lite extra spårämnen :P

Nä men allvarligt mät vattnet med något annat för att kolla av det. Mår allt i karet bra? Om så är fallet så är det bra men väldigt dyrt blir det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...