Gå till innehåll

Nitratdosering! Hur mycket? Hur länge?


Roger.S

Rekommenderade inlägg

Har under snart tre månader försökt få bukt med röd cyano med nitrat. Ni som haft framgång med detta. Hur mycket doserade ni och hur lång tid tog det innan ni såg några resultat? Hos mig tycker jag cyanon bara blivit värre sen jag började. Är kanske inte det som är fel hos mig? Har aldrig kunnat mäta någon nitrat och mäter 0,03 fosfat med Hanna. Har fått för mig att min xeniaskog kan förbruka en hel del nitrat(tror jag läste det nånstans) därför prövade jag dethär men har inte sett några lovande resultat än.

Mvh Roger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ligger iof högre i fosfat, (0,1) och sedan doserade jag upp nitratet till 10 samt ökade cirkulationen längs botten och nu är problemet löst, värdena är mätt med Salifert så förmodligen ligger jag högre än så men allt i karet mår bra så jag fortsätter på det spåret, jag kör med mjukisar och LPS, gillar när det är lite rörelse i karet. Det tog c:a 4 veckor och så sög jag ur cyanon vid VB 1 gång i veckan vilket inte behövs längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara som du säger att det inte beror på skevhet mellan nitrat och fosfat. Men om du nu ändå påbörjat den kuren så tycker jag du skall ge den ett försök till. Du säger att du aldrig kunnat mätan någon nitrat, jag tycker du skall dosera så mycket att du kan mäta dig till nitrat. Du kanske helt enkelt doserat för lite alltså?

Hur gör du med vattenbyten, och är alla dina andra värden i sin ordning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade rätt mycket cyano, det är inte borta än men för kanske 2 veckor sedan doserade jag nitrat så jag kom upp i ca 5ppm. Fosfaten brukar mäta runt 0.02. Ökade upp hangonfiltret till max och sög ur cyano varje dag med en liten slang och fyllde på den lilla mängd som åkte med ut. Sedan en gång per vecka då jag byter 5liter sög jag ur dom större mängderna. Bättre men under bekämpning iaf.

Är ingen expert men det har iaf blivit bättre såhär :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla värden e bra annars kör balling med doserpump så de ligger stabilt. Kör ATS som näringsexport så nitrat och fosfat har aldrig heller svängt sen jag började med den. Håller på att bygga en ny upflow ATS med led belysning som ska bli lite effektivare. Läste någonstans att det hade hjälpt någon annan som kört med ATS och haft samma problem. Vattenbyte försöker jag köra 75liter varannan vecka. Slår på ett par dagar ibland men det borde väl inte göra så stor skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Doserar förresten 3ppm om dagen enligt Lasses recept men får inget utslag på testet. Har beställt ett nytt också som e på väg då mitt närmar sig utgångsdatum. Därför undrade jag lite hur mycket ni doserat om dagen. Kan det va så att jag höjt nitraten för mycket eller det borde ändå ta hand om cyanon och byta den mot andra Alger. Enda stället jag har alger på annars är lite på rutan. Har dock två kirurger så de tar väl det som växer nån annan stans!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag slog på miniräknaren vad en kub fryst artemia tillför ditt kar i kväve (omräknat till nitrat).

Artemia 3 g/kub (lite högt räknat för det inkluderar hela kubens vikt inklusive vatten)

3,1% protein per kub = 93 mg protein per kub = 15 mg N per kub = 66 mg NO3 per kub.

Omräknat till nitrat och din akvarievolym på 576 liter så motsvarar det en nitrathalt på 0,11 mg/L. Tio kuber motsvarar 1,1 mg/L osv.

Ändrat av Claes_A
[Edit: Dålig matte på morgonen.]
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...