Gå till innehåll

Färg till att måla glas INNE i akvariet?


Perk

Rekommenderade inlägg

Vet ni om någon färg jag kan använda för att måla på glas som är inne i akvariet?

Jag har gjort en glasbox runt bottenborrningen och vill slippa se rördragningen så vill måla glaset svart. Har hittat en del trådar om färg att måla på utsidan med men finns det nån färg som fäster på glas och som är säker att använda i vattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mig veteligen finns det inte något som fäster såpas bra.

Epotex akvarielack är ju säkert, men tror inte det fäster så bra att det sitter i flera år.

Men du behöver inte vara orolig.

Boxen växer igen med kalkalger tids nog, eller så kan du "plantera" kollonianemoner, stjärnpolyper eller dylikt på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, kanske ska köra "naket" i alla fall då, tyckte inte det såg så snyggt ut nu när det var nysilikonat. Planen är att bygga upp en del sten runt också men tänkte att man ser rören genom det hål som blir mellan stenarna.

PS. varför blir det så mycket luft i inläggen? typ som 10 tomma rader efter sista meningen (Laggeman 30...)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

revskum kan bli riktigt bra annars:

[ATTACH=CONFIG]94269[/ATTACH]

Det där såg ju riktigt snyggt ut! Gjort det själv? I så fall hur?

Har även funderar på plexiglasskivor som jag sätter inne i boxen, BTN slilmline eller revkeramik...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför måla på insidan om du nu tänker måla? Det fyller samma funktion att måla utvändigt och dessutom, har du tänkt ha det hela belyst så är det markant bättre att ha målning, plastfilm eller vad det nu handlar om utvändigt. Målar man invändigt så äter det ljus som annars reflekteras, det går att mäta upp en klart signifikant skillnad på ljuset i akvariet beroende på hur man gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är alltså glasboxen som sitter inne i akvariet runt rören som går ned till sumpen som jag tänkt måla, dvs det är vatten på båda sidorna av glasrutan. Jag har i så fall tänkt måla den sidan som är mot rören så att sidan som man ser blir blank och fin.

Plastfilm lär inte funka i längden antar jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då förstår jag upplägget. Typ svart sopsäck fäst med silikon lär väl fungera men det är ju frågan hur länge. Målning nästan vad som följt av lackning med epotex akvarielack eller båtlack fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har plastfilm på mitt 90 liter, har fungerat i över ett år. Har limmat det på mitt pågående bygge också, kommer nog gå finfint. Jag var också inne på färg först, men jag törs inte lita på att den inte skulle flagna eller lösas upp under uv och vatten och kalkalger mm. Jag har limmat min svarta plast innåt mot akvariet, för jag vill inte se limranden genom glaset. Den reflekterar nog mindre ljus, men det kommer se mycket snyggare ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...