Gå till innehåll

Konvertera fisk från sött till salt


d-jess

Rekommenderade inlägg

Jag har precis beställt 2 Tetraodon nigroviridis - Prickig grön kulfisk/leopard kulfisk som kommer om två veckor. Dessa går ju ofta som ungfisk i sötvatten men som vuxna kräver dem bräckt eller rent saltvatten. Tyvärr lyckades jag inte få tag på några som redan var inkörda i salt så jag tänkte göra ett försök att konvertera dem på egen hand..

Så jag tar gärna emot tips och råd på hur jag nu gör detta på bästa sätt?

Tänkte sätta upp ett sötkar tills jag får hem dem och sedan börja öka på salthalten. Men hur lång tid bör det ta? Med hur stora steg törs jag höja salthalten?

Dem är ju ungfisk på 5-6cm när jag får dem.

images?q=tbn:ANd9GcTLl1z5Q_IxrBLYsNwok6v9pfXGKvmLpW8LKKx_edtB1ChthtXEimages?q=tbn:ANd9GcSBrlARgMwZNsKmNx14hbbJV4tKk_AqlkwNAy15iMMT8-orIj5M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den verkar inte ha något emot att bo i bräckt vatten iaf redan nu. Frågan är hurvida de faktiskt hör hemma i rent saltvatten.

En lösning för att vänja över den på ett snällt sätt till saltvatten är att sätta igång två stycken temporära kar, med filtrering och enkel inredning. 20-30 liter är nog lämpligt, så litet det går som fortfarande fungerar bra. Det enda karet blandar du till saltvatten i som motsvarar det du vill hålla fisken i i slutändan. Det andra karet med inredningen i så har du sötvatten och fisken. Markera vattenlinjen i detta kar. Så fort vatten dunstar av i det sedan så fyller du på det avdunstade vattnet med saltvattnet från det andra akvariet. På så sätt kommer du långsamt att byta ut vattnet och när saltvattnet är slut i det ena akvariet så kommer fisken gå i korrekt salthalt.

Det kan nog ta ett tag för processen att göras klart. Jag har väl mest tänkt ut ovanstående med tanke på tempererade fiskar så där skulle en fläkt vara med för att kyla vattnet och öka avdunstningen markant, då skulle kanske processen gå på två veckor. Utan bra avdunstning kanske det var 4 veckor(om båda karen är öppna så dunstar även vattnet i saltvattenkaret vilket gör det mer koncentrerat och påskyndar processen mot slutet).

Det här är en väldigt feg och slö process som säkert kan snabbas upp. Men ger annars bra möjligheter till att observera fisken hur den mår och hanterar förändringen och fungerar även som en sorts karantän där man kan se om fisken äter bra och liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag goolgade lite hittade jag det här (bara så du vet) Har mer med bettende än hur man konverterar dem att göra...

"I've noticed my puff puff only likes crustaceans and shrimp- things he can flip over and eat the legs off of and chomp out the eyeballs. Anything he can't fit in his mouth he will swallow, or leave 4 little teeth marks with a mini hickey looking thing... Mine bites me a lot.... But he also insists resting inside my hand when my hand is in his tank-"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet faktiskt inte vid vilken ålder dem bör gå över till bräckt vatten. Det kan vara så att dem redan går i lätt saltat vatten som vissa mollys gör. Glömde fråga det i butiken så jag tänkte slå en signal i helgen och höra med dem så jag kan förbereda med samma saltanitet här hemma isf.

Anledningen till att jag beställde dem var att jag såg en i ett saltkar här i närheten och blev helt såld, hur söt som helst. Enligt den killen så var den lugn och hade inte ställt till med någonting i karet. Den såg dessutom ut att må prima. Men jag har läst att dem kan vara lite stökiga och även att det kan vara svårt med flera indvider i samma kar när dem blir vuxna. Men jag håller tummarna för att jag får tag på ett par lugna individer! :)

Jag tycker det låter rimligt med ca 2 månaders inkörning kanske, har ett kar på 30 liter som jag tänkte låta dem gå i.

Jag har hört andra som kopplat in mollys på en halvtimma. Tycker det låter lite grymt, men det kanske inte påverkar dem speciellt mycket? Har aldrig haft någon kulfisk tidigare så har ingen uppfattning om dem är känsligare än molly eller inte?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så du kunde inte hålla dig ;-). När jag köpte min så gick den ju redan i saltvatten. Köpte den på Lomma utanför Malmö. De hade fått in ett parti sådana fiskar där de hade ett gäng i bräkt, några i salt samt några i sött. Vet inte riktigt hur de hade kopplat in sina men du kan kanske få några tips av dem?

Min har som sagt varit rätt så snäll. Den åt som satan i början, typ allt den kunde komma åt av mat jag stoppade ner i karet. En dag fick ha tag i en bit räka som var lite för stor för honom att svälja. Det hela slutade med att jag fick fånga in den och pilla ut biten ur munnen på den med en lite spruta =). Efter detta har den blivit mycket snällare, kanske det som behövs... Men den har inte rört någon korall, räkor eller något liknande i mitt kar. Sjukt frän fisk, lycka till med dina...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Övergången från sött till salt (eller tvärtom) är en väldigt stor zoofysiologisk omställning. I sött vatten så är fisken saltare än vattnet och huvudproblemet är att hindra salt att tränga ut i vattnet och att hindra vatten att tränga in i fisken. Det är också ett stort problem att i ett saltfattigt vatten komma åt vissa joner som behövs i den fysiologiska processen hos fisken. Fisken kissar mycket och dricker inte. Om nu samma fiskar istället hamnar i ett vatten som är saltare än fisken (salthalt > 0.9 %) blir allt tvärtom. salter vill tränga in i fisken och vatten ut. Fisken måste ha en mekanism att utsöndra framförallt klorider med. En saltvattensfisk kissar lite och dricker. Vissa fiskar klarar denna omställning momentant när som helst - vissa andra endast vid speciella tidpunkter. i naturen blir ofta övergången momentan (eller tar kort tid - exempelvis en lax som simmar upp mot en flod). den mest stressande miljön är dock bräckvattnet där fisken kanske många gånger under dygnet växlar mellan sött och salt. svaret är alltså artberoende. titta på denna länk

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade för många år sen en bräckvattenbiotop med Argus, månfisk och kulfisk. Efterhand som dom växte så höjde jag salthalten så efter ca sex månader va jag uppe på 1.025 och hade ett saltvattenkar. Det va ett riktigt snyggt kar. Blir riktigt sugen på att återskapa det igen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nejdu Fredrik! Jag kunde inte hålla mig! :D Hur stor var din när du köpte den? Tänkte eftersom den gick i saltvatten.

Tack för länken Lasse och din alltid så grundliga förklaring. Ofta så grundlig att jag inte hänger med på allt xD

Verkar som att jag bör ta det ännu lugnare vid övergången. Bara höja salthalten med 0,002/vecka. Men överallt så står det att det gäller vuxna individer. Kan man då inte ha dem små i salt över huvud taget? Finns dem inte på samma ställen i naturen? Både vuxna och de mindre individerna alltså?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kulfiskar är vandrande fiskar. Dem lever i floder som små i sött sedan när dem växer så flyttar dem mot havet och som vuxen bor dom i bräckvatten för att sedan återgå till sötvatten och leka. Liksom våra ålar men dom vandrar ut till havet och leker så där är det tvärtom.

Sedan finns det massor olika kulfiskar vissa bor bara i salt andra bara i sött.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att denna art går att invänja ganska snabbt. Jag läste igenom den första länken och håller inte med författaren om hans slutsatser om en höjning på ca 3 promille/vecka (omräknat från relitiv densitet) med hänsyn till nitrifikationen. Min erfarenhet är att nitrifikationsbakterierna är i stort sett samma för sött som salt och de klarar en salthöjning som är snabbare. Använd ett saltvattensalt och räkna ca 1,1 gram per promille och liter vatten. Starta med ca 7 promille (ca 7,7 gram per liter vatten). Den besvärliga delen är när du skall gå över 9 promille. är det ett ungdjur och du har det i ett speciellt kar - ligg kring 6-8 promille i salthalt den första tiden.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej. Men tanken är ju att dem ska gå i mitt huvudkar sen. Kommer jag inte kunna salta över dem innan dem blir större?

Dem skulle vara 5-6cm i storlek när jag får dem.

Enligt två av länkarna där så "will they thrive in marine conditions" när dem når vuxen storlek. Frågan är ju bara vad dem små tycker om det?

Menar du att jag ska ligga på 6-8 i promille en längre tid och sedan efter det börja öka på salthalten ytterliggare tills jag når halten i mitt huvudkar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...