Gå till innehåll

Sump planering


Guest

Rekommenderade inlägg

Förfilter kommer bestå av filtermatta grov sådan som ej sätter igen sig så fort. Den kommer säras ut i sin helhet för att passa i facket så man bara kan lyfta ut den vid rengöring, Skulle den sätta igen sig rinner vattnet förbi/över ner i ATS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade liknande nån vecka, blev asäckligt på väldigt kort tid, gick inte att göra ren heller....

Däremot tycker jag att skiten verkar sedimentera sig rätt bra i sumpen, så att hamöjlighet att lätt göra eent där tycker jag funkar bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får se hur jag gör blir nog filter kuber. Har det i wett/dry filtret till mitt nuvarande kar för göra rent dom var 3-4e månad krama ur dem i lite vatten skiten brukar släppa ganska så bra.

Vet inte om sumpen räcker till kanske blir det en större.

Det kommer bli 3 kar i samma system. Då jag är kass på datorer så försökte jag mig på en skiss. Kommer bli 2 dörrar som man kan öppna.

post-7043-14468929074154_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mått och liknande kommer senare. Anledningen till att dom ovala insynsgluggarna ej är i mitten är för då skulle rör och kopplingar synas vilket inte är jätte snyggt.

1 Huvud kar Ev rumsavdelare med 3 sidor insyn

2 Frag + 2 st tex Pterapogon kauderni

3 Frag Mjuka/LPS + Anemon + clowner

4 Sump

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Va tror ni kommer mitt system att fungerar att koppla ihopa 3 kar till 1 sump

1 Huvud kar Ev rumsavdelare med 3 sidor insyn 1000-1500L

2 Frag + 2 st tex Pterapogon kauderni kub 250L

3 Frag Mjuka/LPS + Anemon + clowner kub 250L

4 Sump runt 300L räknade på 200L tidigare men tror det blir klent?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som ett kul system, men jag tror du kommer få svårt att få plats med vattnet från ett eventuellt strömavbrott i sumpen. Sen ser fallhöjden lite liten ut mellan de två mindre karen och sumpen. Varför vill du gömma de små karen i möbeln? Eller är tanken att man ska kunna se dem också genom möbeln? Lättast hade nog varit att göra ett stort kar som sump i möbeln och sen bara avdela de två andra "karen" med mellanväggar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken är att det ska vara runda fönster framför dom små karen. Så man ser alla 3. Ska försöka fila till det med fallet kar 3. Dom drsgningarna med kulventiler är vatten till karen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Nu är karet hemma iaf. Karet är 228 cm långt, 75 cm brett och 62 cm högt.

Detta projekt kommer ej gå fort. Kände att jag ville test fylla karet utomhus :P

Ytavrinningen kommer bestå av av 4 st 25mm genomföringar på baksidan 2 i vardera hörn. Men en mindre balkong till vardera 2 st. Inlopp är under planering.

Kommer bygga bakgrund på baksida samt sidorna. Basen kommer bestå av frigolit med någon form av puts på vet ej vilken som passar bäst för ändamålen tips sökes till detta.

Som ni märker kommer detta inte bli en rumsavdelare utan ett mer inbyggt kar med endast frontruta att kika igenom.

Tekniken som är tänkt att ha är lite luddig en så länge.

Men ats kommer stå för den största delen av näringsexporten. Kommer ha en skummare till en början och se hur det fungerar.

Sumpen har med blivit lite ändrad istället för för filter kommer det att installeras ett wet/dry trickelfilter med biobollar, dropplatta Vet inte om jag ska ha strumpor för att få bort den värsta skiten eller filtermatta. Detta för att få en bra nedbrytning annars är det som planeringen med ATS och refugium. Troligen kommer det inte finnas någon skummare när jag är klar och filtersystemet stabiliserat sig. Kommer inte finnas något att skumma:P

Tänka sig en planering utan skummare hehehe

Tror ni det kommer fungera? Jag tror det.

Returpumpar kommer vara 2stx3000l/h

I karet kommer 2st WP40 byggas in så dom ej syns. Tror ni det kommer räcka med 2st wp40. Koraller kommer bestå av mestadels LPS och lite mjukisar då jag tycker dessa är finast.

Belysningen kommer testas fram lite. Tro det eller ej kommer köra LED :P Troligen 10st multichip på 50W styck kommer hängas upp över karet 2 i varje glugg eller hur man skall förklara sitter ju tvärstag i karet. Kommer bli en modell av kanoner som hänger över karet som sedan kan jyseras i höjd utefter behov.

Kanske blir belysningen i klenaste laget? karet är 60 djupt borde väl igentligen räcka med 50W/styck?

post-7043-14468930768066_thumb.jpg

post-7043-1446893076832_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp den går in. Men det är lite knixigt :P Jo det skall stå där det andra står. Och byggas in med heltäckande på sidorna mm.

Jag är lite osäker på om ljuset kommer räcka till men det lär märkas

Lägger upp en bil hur tanken är. Min extremt stiliga konst "ett skratt förlänger livet :P"

post-7043-14468930774735_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp kommer använda mig av avloppsrör 20cm i diameter och en processorkylare. Kylaren kommer fästas med hjälp av nitar och högst upp korslagda nitar som det sedan kommer fästas en vajer i som slutligen kommer fästas i en liten vinsh så man kan styra alla kanoner i höjdled via en panel och på så sätt få det ljuset man vill ha. Styrning till dessa är jag inte helt säker på då jag troligen kommer använda 1-2 kanals chip. Det känns lite onödigt att lägga tid på syrningen då. Alla LED kommer gå på separata timers så man kan ställa dessa manuelt efter tycke.

Bakgrunden kommer byggas med skrevor och även stenar bergsknallar på botten. Någon som har tips på bruk för detta? funderar på tex detta

http://www.beijerbygg.se/store/ProductDisplay?storeId=10201&parent_category_rn=31011&productId=179212&urlRequestType=Base&categoryId=31354&top_category=93501&langId=46&catalogId=10551

Eller detta http://www.beijerbygg.se/store/privat/popul%C3%A4ra-kategorier/byggmaterial/bruk/lagningsbruk-0-0-5mm-25kg-f%C3%B6r-betongs%C3%A5r-900026434

Jag kan vara helt ute och cykla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet är ej borrat som det är nu utan ska borras. Min bakgrund som jag tänkt bygga kommer bygga ganska mycket på mitten. Sedan kommer jag ha en pump på var kortsida samt utlopp från sumpen i mitten. Tar input på detta om någon har tankar och tips.

Funderar på att ha en avrinning som går direkt till ats och som går till trickelfiltret eller skall båda gå till trickelfiltret och sedan vidare till ats?

Funderar ju i pump väg på 2 st wp40 en på var kortsida. Vad tror ni om det lagom flöde eller för mycket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om flödet blir tillräckligt... känns lite lite med två pumpar på ett så långt kar. Cirkulationen på mitten kommer inte bli så värst extrem... Har du tänkt ställa in dem så att du får en våg som går igenom karet? Jag tror det kan bli meckigt att få ihop två avrinningar till att funka bra (tyst), speciellt om du blandar in vågor! Nu vet jag inte om det är möjligt överhuvudtaget med din tidigare skiss, men jag hade nog delat på tillflödet istället (returen från sumpen) så att den flödar ner i båda ändar av karet och EN avrinning i mitten - SPECIELLT om du nu ska försöka få till en våg i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller just på med ett experiment där jag skall använda en liten och kompakt processorkylare till ett Lumina 5.1. det kommer att köras på ca 75 W. Konstruktionen är så kompakt att jag får in den i ett 110 rör. Är tveksam på att det kommer att fungera men jag återkommer med detta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tanke är att ha lite våg. Va nog lite otydlig inloppen från sumpen blir 2 rör i mitten 1st år var håll. Med lite vågor tror jag der blir svårt att få det tyst hur man en gör? Avrinningen kommer väl plaska hur som haver? Eller är det bättre och gör tvärt om avrinning i mitten utlopp på sidorna?

Ium att jag skall köra mycket LPS så är inte flödet tänkte att vara jätte kraftigt i mitten. Funderar på 2 wp-60 istället. Men det jag är rädd för är att det skall bli för mycket tryck första 50cm. Så lLPS ogillar. Visst går ju sätta sps där för den delen :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo Lasse har med tänkt en lite mer kompakt kylare med ganska högt varvtal på fläkten. Kommer ha fläkt styrning och tempsensorer på alla LED Lik till datorer med automatik men ställer den på ca 40 grader som max.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har en enkel våg så är vattennivån mer eller mindre konstant i mitten av karet och då är det mycket lättare att få till en tyst avrinning om man placerar den i mitten... kör du en dubbelvåg så kan du ha två avrinningar placerade en fjärdedel av karets längd räknat från vardera kortsida... men jag är fortfarande skeptisk till att två avrinningar går att få helt tysta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir nog en omplanering och ha en större avrinning i mitten istället för 2. Men Det jag funderar över lite mer är Placeringen av utloppen från returen. Alltid lite svårt att programera om klumpen mellan axlarna när man haft en ide om hur det skulle vara :) Men låter ju logiskt att det blir ett jäkla plaskande just i kanterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sean ner från avrinningen skall man ha ett rör som går till ATS och ett som går till trickelfiltret eller båda till trickel och sedan vidare till ats. Efter trickelfiltret och ats va tror ni om en bädd med kalkgrus. För att den eventuellt sänkta ph skall buffas upp ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...