Gå till innehåll

Fredriks comeback!


Fredrik85

Rekommenderade inlägg

Efter att ha lagt ner mitt RSM 130 i oktober/november förra året så har tankarna på ett nytt kar vuxit sig starkare.

Tänkte dela mina tankar och förhoppningsvis uppstart osv i denna tråden.

Tanken med detta karet är att det ska få ta lite längre tid både vad gäller bygget, inkörning och att fylla med levande, detta för att karet ska bli precis som jag föreställer mig det utan hastiga spontanköp. Sen sprider jag dessutom ut kostnaderna lite på det sättet.

Själva akvariet kommer vara 60x45x45 helglas optiwhite ca 120L. Offertförfrågan skickad, hoppas få ett svar denna vecka.

Kommer köra utan sump men med tunze 9004 skummaren för lite mekanisk filtrering samt för att få bort ytfilmen.

Blir nog två tunze 6015 för cirkulationen.

Belysningen är nog det som jag har svårast att bestämma mig för. Vill nog igentligen köra på led men då sticker priset iväg och därmed uppstartstiden på karet.

Det får räcka just nu, uppdaterar vad jag siktar på för innehåll senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Kul att du "hittar tillbaka" och jag undrar också varför du utesluter sumpen?? Om du skall "bygga" ett nytt system/akvarium så tycker jag att du skall ta tillvara möjligheten att ha en sump.

Här har vi just nystartat kuben igen efter flytten och börjar därmed om igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken är att köra likadant som jag gjorde med rsm:et i filtreringsväg. Dvs skummare och ls, en sump tillför isåfall ingenting förutom en plats för en skummare och lite sten och isåfall även en returpump.

Som jag ser det med sump.

+mer vattenvolym

+ett ställe för microfauna att föröka sig

-dyrare

-mer saker som låter(akvariet kommer stå bredvid soffan i vardagsrummet)

-mindre plats i möbeln för annat typ osmostank, tester, salt osv.

-kommer behöva hjälp med rördragning osv då jag aldrig gjort det tidigare.

För mig väger minussidan tyngre helt enkelt.

Lägger upp planerna på det levande ikväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då hade jag velat revidera din uppställning lite:

+mer vattenvolym - Japp, och det är bara positivt

+ett ställe för microfauna att föröka sig - och där du kan ha en reaktor för tex fosfatremover eller biopellets, samt skummare.

-dyrare - Jo, sakerna för sumpen behövs ju så klart, men vad lägger du på karet över ett antal år totalt? Summan för detta är försvinnande liten och begagnat är bra.

-mer saker som låter(akvariet kommer stå bredvid soffan i vardagsrummet) - De typer av överrining som de flesta nya kar utrustas med är helt ljudlösa, det låter inte ett skvatt från överrining eller sump, tvärtom kan du isolera ljud från skummare och returpump i skåpet vilket kan få ditt system att bli tystare.

-mindre plats i möbeln för annat typ osmostank, tester, salt osv. - Ja, har man dåligt med plats och inte kan undvara en liten hörna till tester o dyl så blir det så klart lidande, men hur många gånger testar du? Hade du inte kunnat ha detta i en låda i en byrå eller i en kartong i en garderob? Osmostank kan man bygga in i sumpen.

-kommer behöva hjälp med rördragning osv då jag aldrig gjort det tidigare. - Det är ju därför guiden finns, så att du kan ta hjälp av och få inspiration från andra. :) I Stockholmstrakten finns det ju en hel del saltvattensakvarister som säkert hade hjälpt till bara du hade bjudit på kaffe o kaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då hade jag velat revidera din uppställning lite:

+mer vattenvolym - Japp, och det är bara positivt

+ett ställe för microfauna att föröka sig - och där du kan ha en reaktor för tex fosfatremover eller biopellets, samt skummare.

-dyrare - Jo, sakerna för sumpen behövs ju så klart, men vad lägger du på karet över ett antal år totalt? Summan för detta är försvinnande liten och begagnat är bra.

-mer saker som låter(akvariet kommer stå bredvid soffan i vardagsrummet) - De typer av överrining som de flesta nya kar utrustas med är helt ljudlösa, det låter inte ett skvatt från överrining eller sump, tvärtom kan du isolera ljud från skummare och returpump i skåpet vilket kan få ditt system att bli tystare.

-mindre plats i möbeln för annat typ osmostank, tester, salt osv. - Ja, har man dåligt med plats och inte kan undvara en liten hörna till tester o dyl så blir det så klart lidande, men hur många gånger testar du? Hade du inte kunnat ha detta i en låda i en byrå eller i en kartong i en garderob? Osmostank kan man bygga in i sumpen.

-kommer behöva hjälp med rördragning osv då jag aldrig gjort det tidigare. - Det är ju därför guiden finns, så att du kan ta hjälp av och få inspiration från andra. :) I Stockholmstrakten finns det ju en hel del saltvattensakvarister som säkert hade hjälpt till bara du hade bjudit på kaffe o kaka.

Du har helt rätt Jimmy. :-)

Jag har dock också problemet att jag inte har möjlighet att ha skåpdörrar på möbeln det kommer stå på. Så isåfall blir det en öppen lösning

men det känns lite sådär när man har katter. Får fundera på hur jag ska göra.

Kanske kör på min ursprungliga ide utan sump till att börja med

och skulle det vara så att det känns som att jag vill utöka volymen osv så finns det ju överriningsboxar, eller ett tillfälligt kar man kan slänga över

allt i medans man borrar och drar rör.

Tack för inputen! Därför jag älskar detta forum :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga problem med katter och sump. Min ena skiter fullständigt i sumpen och den andra brukar provsmaka vattnet och lukta på skummaren men inget annat :)

Skönt att höra. Skulle inte vara kul om någon utav katterna gick och dog för att de fått i sig något typ zoanthus gift ifrån akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att höra. Skulle inte vara kul om någon utav katterna gick och dog för att de fått i sig något typ zoanthus gift ifrån akvariet.

Som jag förstått det släpper inte dom gift mer än när dom är hotade tex när man fraggar eller stör dom på något annat sätt, annars hade ju allt annat i karet varit i fara hela tiden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag förstått det släpper inte dom gift mer än när dom är hotade tex när man fraggar eller stör dom på något annat sätt, annars hade ju allt annat i karet varit i fara hela tiden...

Så är det säkert, har inte läst in mig just de detaljerna. Det var bara ett exempel.

Skulle aldrig låta mina katter komma nära mina pilgiftsgrodor heller trotts att dom inte är giftiga i fångenskap. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så är det säkert, har inte läst in mig just de detaljerna. Det var bara ett exempel.

Skulle aldrig låta mina katter komma nära mina pilgiftsgrodor heller trotts att dom inte är giftiga i fångenskap. :-)

Fast dom är nog mer intressanta, dom rör ju på sig ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har helt rätt Jimmy. :-)

Jag har dock också problemet att jag inte har möjlighet att ha skåpdörrar på möbeln det kommer stå på. Så isåfall blir det en öppen lösning

men det känns lite sådär när man har katter. Får fundera på hur jag ska göra.

Kanske kör på min ursprungliga ide utan sump till att börja med

och skulle det vara så att det känns som att jag vill utöka volymen osv så finns det ju överriningsboxar, eller ett tillfälligt kar man kan slänga över

allt i medans man borrar och drar rör.

Tack för inputen! Därför jag älskar detta forum :-)

En liten fråga bara... varför kan du inte ha lucka på bänken?? Finns ju smidiga magneter så man kan lyfta bort den helt t.ex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten fråga bara... varför kan du inte ha lucka på bänken?? Finns ju smidiga magneter så man kan lyfta bort den helt t.ex

Har inte tänkt på en lucka som går att lyfta bort, vanliga luckor skulle inte gå att öppna eftersom det står soffor ivägen. Fortfarande lite svårt att komma åt om man behöver göra någonting stort, men det skulle lösa luckproblemet! Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog lite snabba mått och den skulle nog passa perfekt. Köper gärna den utav dig. =-)

Nä, betalt vill jag inte ha (jag fick den). Det är ett fack limmat där jag tänkte ha returen, sen kom jag inte längre. Vill du ha den så är det bara att hämta upp den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär nu är karet beställt! Blev utan borrning, så kommer börja enkelt utan sump. Är dock inte omöjligt att jag kör en överriningsbox i framtiden.

Kör vad jag tänkt mig för levande när jag ändå håller på.

Koraller:

Entacmaea quadricolor (Bubbletip anemon)

Condylactis gigantea

Olika Zoanthus

Olika Ricordeor

2-3 Acanthastrea varianter

Någon montipora eller två

Någon seriatopora eller två

Fisk:

2 Percula clowner

1 Centropyge potteri

1 wrasse utav något slag (småväxt men färgglad)

Räkor krabbor osv:

pom pom krabba

3-4 Sexy shrimp

1 sjöstjärna utav något slag.

1 Anemonkrabba

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spontan köpte belysning till karet när jag var inne på triton idag. Blev en beggad 150w mh med 4*24w t5 ifrån någon kinesisk tillverkare.

Var fruktansvärt bra pris på den så jag kunde inte låta bli, fick dessutom med extra lampor.

Är nog ganska overkill för 120L, men mhn och t5orna går att stänga av individuellt så det ska nog funka om man tar

det försiktigt i början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spontan köpte belysning till karet när jag var inne på triton idag. Blev en beggad 150w mh med 4*24w t5 ifrån någon kinesisk tillverkare.

Var fruktansvärt bra pris på den så jag kunde inte låta bli, fick dessutom med extra lampor.

Är nog ganska overkill för 120L, men mhn och t5orna går att stänga av individuellt så det ska nog funka om man tar

det försiktigt i början.

Jag tror det blir bra, jag hade 150w mh över 70L, vilket kändes helt perfekt. Tror det blir "lysande" jag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...