Gå till innehåll

Dalmasens Blenny


Dalmasen

Rekommenderade inlägg

Hej igen saltvänner!

Efter en tids mer eller mindre frånvaro från guiden kände jag att det var dags att ge er en uppdatering!:) Efter att jag i mitten av förra året p.g.a. platsbrist tvingats nedgradera mitt kar från 110l+60l sump till ett Blenny har annat kommit i vägen för forumaktiviteter. Bland annat föddes vår dotter i somras och jag har ägnat mig åt min andra hobby, amerikanska bilar, genom inköp och påbörjan av renovering av en Pontiac Firebird 1974.

Hobbyn har dock inte legat helt i dvala som synes av bilderna nedan. Mitt Blenny har alltså varit igång i ca ett år nu och det börjar nu få den där härliga naturliga känslan när koraller breder ut sig över sten och botten. Lite detaljer då:

Teknik:

Originalskummare AM Turboflotor Blue

Tunze 3155 osmolator

2x Polario 4ml streampumpar

AquaIllumination SOL NANO LED (35W)

IKEA Malm möbel

Levande:

En salig blandning av mjukisar, LPS:er och SPS:er.

1 st Boxing Shrimp

2 st Ocellaris

1 st Bicolor Blenny

Karet är sjukt lättskött! Jag byter 15 liter vatten i veckan och tillsätter spårämnen direkt i osmosvattnet. I övrigt gör jag i princip ingenting och det bara tickar på! Jag kan med lätthet åka bort en hel helg utan problem, vilket var förutsättningen då jag reser mycket i jobbet. Som ni ser börjar det dock redan bli knökfullt i karet!:) I väntan på ett större boende är dock detta vad jag får nöja mig med. Tycker jag har fått till en bra mix av färger som gör att karet ser väldigt levande ut. Som vanligt gör bilderna inte karet rättvisa för fem öre...

post-4534-14468929097893_thumb.jpg

post-4534-14468929096938_thumb.jpg

post-4534-14468929097083_thumb.jpg

post-4534-14468929097237_thumb.jpg

post-4534-14468929097381_thumb.jpg

post-4534-14468929097515_thumb.jpg

post-4534-14468929097634_thumb.jpg

post-4534-14468929097762_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skrapar oftast i samband med vattenbyte, d.v.s. en gång i veckan. På bilderna har det gått 6 dagar sedan senaste skrapningen. En förklaring är att jag bara kör full ljus ca 4 timmar om dagen, resterande tid kör jag månljus eller inget ljus. Har inte så ljuskrävande koraller och mina SPS:er växer fint av månljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Hej!

Lite drygt ett år sedan jag sist skrev något på forumet (dåligt...jag vet!). Mitt Blenny har dock tickat på under hela den här tiden utan problem. Möblerade om lite för ca 5 månader sedan för att få mer utrymme för korallerna som växt rejält, men det är allt som hänt med karet under detta år.

Nu är det dock äntligen dags för uppgradering igen! I sommar flyttar vi till ny och större bostad och då kommer jag starta ett Elos 120. Några av er kanske redan har sett att jag börjat annonsera ut lite saker från Blennyt här på guiden. Allt levande kommer jag ta med till det större karet men Blennyt och tekniken kommer antingen säljas eller kastas! Om någon är sugen på att starta ett Blenny så kan ni i princip få karet, bänk och returpump på köpet om ni köper belysningen!:) Hämtas dock helst innan helgen!

Inom kort kommer jag starta upp en ny tråd för mitt Elos. Vi ses!

/Petter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...