Gå till innehåll

Fredriks RSM 130


fredrikDalby

Rekommenderade inlägg

Nu har jag skaffat ett begagnat RSM 130. Köpte det på blocket från en man som inte hade tid och ork att sköta det. Akvariet var tömt på levande och hade stått oskött en längre tid. Fick med en massa pumpar, magneter m.m och 20 kg levande sten. Men frågan är om det fanns nåt levande kvar. Allt var täckt med flera cm gegga och det såg ut som tomatsoppa när jag tömde karet. Blev ett antal timmars rengörande av akvariet och sten.

Nu ligger 20kg sten och rengörs med streamerpump en gång per dag. Verkas finnas hur mycket gegga som helts kvar. Antagligen en fosfat bomb, men ska nog bli bra med tiden.

Akvariet känns gigantiskt jämfört med mitt tidigare 16 liters Nano Cocoon.

post-7421-14468929114425_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Grattis till ett snyggt kar! Va fick du ge för det om man får fråga och var fick du tag på det? Fortfarande inte fått tag i nån bänk?

Tack ! Betalade 2500kr för akvariet, 3 maxi-jet 1000 pumpar, 2 seio streamer pumpar, revpelare (såld) och ca 20kg sten. Säljaren bodde i Malmö och hade en annons på blocket.

Så här i efterhand var det inget toppenköp. Fläktarna i locket var brända och funkade inte. Maxi-jet pumparna rasslar. Seio pumparna är helkassa, märks knappt att dom blåser nåt. Plastglaset under lysrören är spräckt och gulnat (antagligen värme då fläktarna ej funkade). Och båda cirkulationspumparna hade stannat/smält (antagligen har vattennivån sjunkt nån gång och pumpars gått tomma, missade detta då jag kollade på karet då det var så många andra pumpar igång. Sen saknas en lucka över skummaren som jag inte kände till. Orutinerat.

Säljaren svarar inte i telefon...

En order hos inTank på 1000kr fick göras direkt för reservdelar.

Men det kommer nog bli fint !

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här i efterhand var det inget toppenköp. Fläktarna i locket var brända och funkade inte. Maxi-jet pumparna rasslar. Seio pumparna är helkassa, märks knappt att dom blåser nåt. Plastglaset under lysrören är spräckt och gulnat (antagligen värme då fläktarna ej funkade). Och båda cirkulationspumparna hade stannat/smält (antagligen har vattennivån sjunkt nån gång och pumpars gått tomma, missade detta då jag kollade på karet då det var så många andra pumpar igång. Sen saknas en lucka över skummaren som jag inte kände till. Orutinerat.

Säljaren svara inte i telefon...

Fan va tråkigt när det blir så :( Men nu har du ett snyggt kar iaf :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får jag inte tag på honom inom en vecka kommer han få besök av mig och min pistolräka.

Du kan ju försöka, tyvärr har du nog inte mycket och hämta. Har en ganska stor undersökningsplikt när man handlar av privatpersoner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så var det dags flytta in akvariet från förrådet och lägga i sand. Blev 12kg levande aragonite sand, 600kr på lokala akvarieaffären.

När jag ändå skulle göra ett 100% vattenbyte passade jag på att prova om vattenberedningsmedel verkligen skummade. Kanske var det bara en myt ? Men kan bekräfta att det skummar något enormt. Bara 5 s efter jag hade hällt i Tetra Aqua Safe så sprutade det skum ur skummaren, och det fortsatte skumma lika mycket kommande 2 dagar tills jag bytte vatten.

post-7421-14468929122716_thumb.jpg

post-7421-14468929121773_thumb.jpg

post-7421-14468929122172_thumb.jpg

post-7421-14468929122455_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fint kar ang lecablocken så kan det bli jätte snyggt om man målar dom tex vita :)

Jo man kan undra va det är i dom där tillsatserna. stopstress blir samma efekt om man ska testa skummare ha några droppar i skummare så ser man hej baberibba sedan :)

Falsklock va det skummar.

Någon som vet varför är det diskmedel i eller vad är det som skummar så in i trint.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är akvariet flyttat till en IKEA bänk och flyttat till hallen (från förrådet uppställt på lecablocken). Har mätt med dom testerna jag hade hemma och är lite orolig att det är som väntat högt fosfat (1 med salifert) då 10kg av 20kg LS kommer från ett misskött kar, men bäst före var i 2009 så ska nog köpa nytt och testa om...

post-7421-14468929127931_thumb.jpg

post-7421-1446892912789_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är akvariet flyttat till en IKEA bänk och flyttat till hallen (från förrådet uppställt på lecablocken). Har mätt med dom testerna jag hade hemma och är lite orolig att det är som väntat högt fosfat (1 med salifert) då 10kg av 20kg LS kommer från ett misskött kar, men bäst före var i 2009 så ska nog köpa nytt och testa om...

[ATTACH=CONFIG]94712[/ATTACH]

Det är orginalskummaren va? Synd att du bor långt bort, jag har en liggandes.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Fredrik, jag kom på att jag har en akrylskiva du kan få ifall du inte redan beställt ett nytt plexiglas till lysrören, du får kapa till den själv o borra hål för skruvarna bara. Fläktarna byter du bäst till dessa: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=339336 Behöver du ha hjälp med att byta ut dem så hojta till.

Hej Jimmy, tack för erbjudandet om akrylglas. Men har redan fått ett nytt glas levererat från inTank. Grymt snabb leverans, bara ett par dagar trots att jag valde det billigaste frakt alternativet.

Upptäckte att fractal design var det som rekomenderades men hade redan beställt från ebay av märket Gelid Silent. Får se om dom fläktarna är tysta annars får det bli fractal design.

http://www.ebay.com/itm/GELID-SILENT-5-cm-50mm-Low-Noise-Silence-Durable-PC-Case-Fan-w-Screw-FN-SX05-40-/150853691935?pt=US_Computer_Case_Fans&hash=item231f94aa1f

Imponerad av hur hjälpsamma alla är här på forumet !

post-7421-14468929155442_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kvällens projekt blev att montera nya kylfläktar från eBay. Leveranstiden från Hongkong var 10 dagar och fläktarna kostade 90kr inklusive frakt. Går tyst och fint och är nöjd med köpet. Måtten var samma som RSM original 50mm x 50mm x 15mm.

post-7421-14468929178959_thumb.jpg

Ändrat av fredrikDalby
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har akvariet varit igång 2 veckor. Börjar växa lite alger som jag hoppas blir mat till min Salarias fasciatus, verkligen intressant fisk ser ju helt tokig ut med tofsarna på huvet när han hugger loss alger från stenarna. Funderar på att börja ge honom nori blad om han ser hungrig ut, men kör med 12 timmars ljus så det blir nog lite alger till honom.

Köpte 2 eldgoby (Nemateleotris magnifica) i helgen som verkade trivas, men igår morse hade en av dom dött. Dom bråkade en del men det var den dominante som strök med. Nitrit är på noll, pH, salinitet och temp är normalt och han/hon åt bra. Hade lite svårt att förklara för fyraårige sonen varför den dog...

Planen nu är att låta akvariet stå någon månad innan fler fiskar kommer i. Nästa projekt att ordna något bätter kvälls/natt ljus. Dom två blå lysdioderna som sitter i locket är extremt svaga.

Innehåll i akvariet:

1 x Salarias fasciatus

1 x Stonogobiops nematodes

1 x Pistol räka

1 x Eldgoby (Nemateleotris magnifica)

1 x Blåbenad Eremitkräfta (Calcinus elegans)

2 x Eremitkräfta (Clibanarius sp.)

5 x Turbosnigel

Koraller:

Rosa Echinophyllia echinoporoides

Kenya träd

Någon slags Ricordea

Stjärnpolyp

post-7421-14468929246283_thumb.jpg

post-7421-14468929246063_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...