Gå till innehåll

Tillväxt på Zoanthus?


Rekommenderade inlägg

Har funderat lite på hur man kan förvänta sej att zoanhus ska växa. Tycker mina växer lite sakta eller inte alls. Jag har watermelon, fire and ice, radioactive och några som jag inte vet vad dom heter. Nån blå,orange och gul. Har 130w led 10000l/h tunze och rätt bra värden tycker jag. Så kommentera gärna hur det ser ut i era kar och hur dom växer hos er.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillväxten hos mig skiljer sig väldigt mycket mellan olika individer. Sista året har några fraggar jag har gått från några polyper till 20-30 polyper medan andra som stått bredvid i samma förutsättning har blivit 250+ polyper.

I huvudsak har mina trivts bäst i stabil vattenkvalite som även SPS trivs i. Dvs lågt fosfat, nitrat runt 2-5 och stabilt kh. De verkar inte tycka om kh svängningar, några sorter har varit mer känsliga för kh svängningar än SPS och tvärdött vid stora svängningar. De uppskattar när fiskarna matas mycket i akvariet.

Vissa vill ha mycket ljus. En sort har växt lika mycket på 2 månader 5 cm under vattenytan som den gjorde på 1 år på botten av akvariet ( jag har 6x80w T5).

Många sorter är nästan som ogräs och växer otroligt fort medan andra är mkt långsamväxande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har 2 sorter jag köpt från peterGG. Den ena sorten har sett lite vissen ut sista dagarna, och i går när jag mätte hade jag ett kH på 5.4. Har börjat justera mina värden lite, lär snart få reda på om det hjälper. Men på tidigare talare verkar det som så i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...