Gå till innehåll

Tunze osmolator nano3152


Heske

Rekommenderade inlägg

tror du får problem med den där till 430 liter. Den kommer inte palla med att fylla upp tillräcklig nivå på den korta tid den är på, vilket utlöser en säkerhetsbrytare om jag förstått det hela rätt. För att återställa brytaren måste du kapa strömmen till osmolatorn och plugga in den igenDetta för att den inte ska kunna tömma din dunk om nivåvakten hänger sig. Därför den bara är speccad för upp till 200 liter. Beror ju iofs lite på hur mycket som dunstar i ditt akvarium

Så här säger instruktionsboken (http://www.tunze.com/fileadmin/gebrauchsanleitungen/x3152.8888.pdf)

"To set the metering quantity for aquariums up to

200 liters (53 USgal.), the jumper on the controller

can be adjusted.

Disconnect the controller from the power supply, and

then detach it and open the case by simultaneously

applying pressure the points (1).

Change the jumpers on the circuit board as shown

in figure (2).

With this setting, the Osmolator® nano features

an electronic monitoring, which stops the metering

pump (3) after 3 minutes of continuous operation.

This avoids an overflowing of the aquarium, for

example, in the event that the sensor is blocked.

After the time monitoring has elapsed the metering

pump will receive a short pulse in a time interval of

10 sec. This indicates an exceeding of the set max.

dosing time.

After switching the power supply on and off, the

Osmolator® nano will be ready for operation again.

The maximum dosing time is also exceeded when

the storage tank is empty, and the pulses of the

metering pump indicate that the tank needs to be

refilled."

"Maximum delivery rate during 3 min. Dosing time:

(1) At a conveying height of 0.80 m (31.5 in.) of the

metering pump (water level between the storage

tank and hose end in the aquarium) a maximum

volume of approx. 3.2 L (0.85 USgal.) will be refilled.

(2) At a conveying height of 1.15 m (45.3 in.) approx.

2.9 L (0.77 USgal.).

(3) At a conveying height of 1.30 m (45.3 in.) approx.

2.8 L (0.74 USgal.).

(4) Maximum conveying height: approx. 3 m

(118.1 in.)

Caution! These values only apply for the original

Osmolator® nano 4x7 mm PVC hose with a length

of 2 m (78.7 in.). With a shorter PVC hose the

metering amount will be higher.

Note: The pump performance data can vary by up

to 20%."

Ändrat av Manks
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror du får problem med den där till 430 liter. Den kommer inte palla med att fylla upp tillräcklig nivå på den korta tid den är på, vilket utlöser en säkerhetsbrytare om jag förstått det hela rätt. För att återställa brytaren måste du kapa strömmen till osmolatorn och plugga in den igenDetta för att den inte ska kunna tömma din dunk om nivåvakten hänger sig. Därför den bara är speccad för upp till 200 liter. Beror ju iofs lite på hur mycket som dunstar i ditt akvarium

Tack, men det ska isf va till mitt rsm130 så där borde den ju då fungera bra ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Är inne på en sådan jag med. Frågan är ju bara om man vågar lita på enbart en flottör. Vore trevligt med lite drifterfarenhet på denna men det finns inte mycket vad jag kan hitta.

Man kan ju alltid fylla på med så pass mycket vatten i dunken att det inte rinner över kanten på akvariet om den skulle pumpa in allt. I mitt fall skulle jag klara mig 6-7 dagar då min avdunstning är mycket liten och jag inte har vatten ända upp till kanten. Sen är det ju knappast bra om den pumpar in allt vatten ändå för invånarnas skull men det blir ju ingen vattenläcka i alla fall. Ska räkna på vad salthalten skulle bli i värsta fall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har en i mitt 576+100sump. funkar bra till vanlig drift men man får hålla ett öga på den när man har varit och bytt vatten eller annat då har min utlöst. man hör när den har slagit ut för då går pumpen 1 sekund för att sen stanna direkt igen. har byggt så att det rinner över i osmosfacket innan det svämmar över så det e jag inte orolig över. Det e för lite vatten jag råkat ut för när jag har slarvat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nöjd med min. Har bara ett 80 liters Blenny. Har en 20 liters dunk i skåpet under med osmos. Lite pill och ställa nivåflottören så man får rätt vattennivå, men så är det väl med alla osmolatorer antar jag? Säkerhetsfunktionen hinner ju slå till om man satt den för lågt, då får man bryta strömmen till den för att den ska hoppa igång sen, men pumpen signalerar dettta genom att durra till typ var 10 sekund eller nått sånt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för diameter på pumpen? Ska försöka hitta någon lämplig vattenbehållare och det vore bra att veta om pumpen går ner. Min "säkerhetsvolym" är på 2.3liter så jag hade tänk skaffa en behållare som är på ca 2.5-3 liter (med min avdunstning klarar jag mig ca: 10 dagar på 2liter har jag kommit fram till). Någon som vet var jag kan hitta det? Finns ju mycket 5-litersdunkar men det blir onödigt stort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
kolla om du får ner den i en saft-dunk från ica, de är väl på 2,5 liter?

Hehe precis en sån dunk kikade jag på häromdagen. Saften på köpet :). Nu glömde jag ju mäta pumpens diameter. Ska göra det men det får vänta tills imorn tror jag.

Satt och testade osmolatorn lite innan jag installerade den. Kom fram till att den hinner pumpa ca: 0.8 liter på 1.8min vid en höjd av 1.4m vilket jag har den på. Då stänger den av automatiskt som säkerhetsåtgärd (går att ställa till 3min också om man har större kar).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...