Gå till innehåll

Alla fiskar döda?:(


Fluval_Robban

Rekommenderade inlägg

Alla mina fiskar har dött på ett dygn:( Har inte rört akvariet på en vecka förutom matat då men alla koraller och bottenlevande djur, putsarräkor, erimitkräftor, sniglar, sjöstjärnor etc.verkar stortrivas?

Har inte tagit några värden än (precis vaknat) bara klurade på vad som kan gå fel i vattnet så bara fiskar dör men inget annat?? Och vad ska jag börja med.... hjälp:(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kemiska förlopp som svavelväte/ammoniak kan också medföra detta. Iofs borde andra djur drabbas också men jag har varit med om tillfällen där troligtvis svaveväte fanns i begränsade delar av akvariet och fisk som passerade igenom dog.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du mer för djur i burken , och vad är ditt amoniak / amoniumvärde ?

Några mjukkoraller jag inte kan namnen på, två erimitkräftor, en putsarräka, en taggig sjöstjärna, några sniglar och en pytteliten skum krabba som följde med LS, en liten röd typ tusenfoting också med i LS

Hur fa.... kan alla fiskar bara dö rätt upp o ner utan att något annat verkar reagera mycket skumt, har som sagt inte rört akvariet på en vecka så några kemikalier har inte kommit i av misstag vad jag vet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle kunna vara det greger kallar sjöäpplen ,en slags sjögurka eller mask (eng Medusa) ,de kan avge ett potent gift holothurin

tror jag det heter som dödat fiskarna, finns en artikel om detta om du söker på advancedaquarists register ( sudden fish death).

Kolla levande stenar mm om du kan ha några andra kryp som gömmer sig.

Själv har jag efter månader kommit på att jag har flera små krabbor som kommit in med stenarna och ur en sten i mitt nya akvarium kröp det ur en jätte sjöstjärna (se min blogg) ur ett minimalt hål, man vet aldrig vad som döljer sig

mvh

PeterG

http://www.advancedaquarist.com/2002/11/inverts>>toxins of some of these species are so effective that South Pacific island cultures use the macerated bodies of these sea cucumbers to stun and capture fishes, crabs and lobsters as a method of traditional fishing (Frey 1951; Ruppert and Barnes 1994)! Despite the fact that the medusa worms lack these structures and are considered ‘relatively non-toxic’ by comparison to many of these species, this does not mean that they are by any means non-toxic. For example, the beautiful sea apples (e.g., Pseudocolochirus violaceus and P. tricolor ) also lack these Cuverian tubules, but along with Bohadachia argus and Actinopyga agassizii, are considered among the most toxic sea cucumbers in the world. In fact, according to Wilkens (1998), it takes only about 1g of tissue from any of these particularly toxic species to poison the fish in a 25g tank. These toxins also affect humans, and many people suffer moderate to severe skin and eye irritation if they come into contact with these toxins (Cunningham and Goetz 1996

Ändrat av PeterG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg du något konstigt beteende eller utseende på fiskarna innan, eller bara såg du att allt var dött nästa morgon?

Jo man märkte kvällen innan att det var något skumt, alla fiskar var nere vid botten och "gömde sig" och clownerna låg på sidan på botten, kom man nära simmade alla upp igen för att efter en stund försvinna ner till botten igen??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar om det inte är symptom på förgiftning när dom beter sig så.

Dom flämtade inte eller så?

Vid syrebrist brukar dom hållas vid ytan och flämta om jag inte är felunderrättad.

Kan det vara lite för djup sandbädd någonstans i kombination med svag cirkulation? = dåligt gasutbyte.

Tänker om det bildats svavelväte i sanden och det har läckt ut.

//Marko 'DaTrucka' (via Padda)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...