Gå till innehåll

Heskes RSM130


Heske

Rekommenderade inlägg

Jaha, då va det dax att byta kar... Clownhotellet ska säljas och istället hamnar det ett RSM130 i köket.

Vi va och hämtade karet i Blekinge i lördags, allt va original förutom utbytta lysrör.

Karet hade stått stilla och tomt ca ett år så det första jag gjorde på söndagen va självklart och riva ner karet i smådelar. Pumpar, doppvärmare, skummare och allt annat rengjordes. Tyvärr va det även en del vatten kvar i sumpen, luktade inte direkt fräscht när man rörde runt i det!!! Slängde även en påse med makaroner och en påse med något annat som jag hittade under returpumparna.

På söndagen blev det så klart Ikea för och göra om allt i köket som behövdes för att få ta in karet, ny sopsortering och en mindre byrå för att ersätta den jag slänger ut för och få plats med akvariebänken. Förbannat skönt och ha en sån flexibel sambo :D

Idag blev det byte av fläktarna i huven för dom väsnades och då upptäckte jag att den ena dessutom va bränd. Som tur va hade både lysrören och plexit klarat sig bra :)

Handlade även hem BTN slimline som jag började kapa till.

Så här såg karet ut när vi hämtade det.

post-6576-14468929152322_thumb.jpeg

Och här är dom nya fläktarna på plats.

post-6576-1446892915267_thumb.jpg

post-6576-14468929152168_thumb.jpeg

post-6576-14468929152434_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Och här är dom nya fläktarna på plats.

[ATTACH=CONFIG]94827[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]94828[/ATTACH]

Funderar på att byta ut fläktarna, har själv rsm130, vilka fläktar köpte du som passade?

Edit: såg nu att bilderna va stora och fina :)

Är du nöjd med dem? Ljud o luft?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr va en av dom knäckt i ramen så har inte fått ihop det än, men det va ett jävla flås i den andra när jag provkörde iaf, så två såna kommer garanterat att räcka för att kyla lysrören. Har skaffat en extra som ska in på baksidan också och fungera som kylfläkt för själva karet ifall tempen skulle stiga för mycket i sommar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för fläktar som du har? Var kan man köpa dem? Vet inte vad jag själv har, men karln klagar lite över ljudet från dem. Alltid bra med några som kyler bra. Kommer du kunna sätta dit en likadan i bakkant?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1366283

Vadär det för fläktar som du har? Var kan man köpa dem? Vet inte vad jag själv har, men karln klagar lite över ljudet från dem. Alltid bra med några som kyler bra. Kommer du kunna sätta dit en likadan i bakkant?

Det är såna här fläktar: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1366283

Passar exakt där dom gamla sitter.

Det finns ett fack på vänster baksida som är förberett för en fläkt som jag tänkte använda. Kommer bilder på det när jag fixat färdigt med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1366283

Det är såna här fläktar: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1366283

Passar exakt där dom gamla sitter.

Det finns ett fack på vänster baksida som är förberett för en fläkt som jag tänkte använda. Kommer bilder på det när jag fixat färdigt med det.

Tackar för tipset :) . Tror du att även denna passar baktill (har nämligen tummen mitt i handen, så bra att veta innan meckande startar, hihi)? Å, framförallt, är den hyfsat tyst?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är slimlinen på plats iaf. Imorgon blir det till att provbygga revet, blir nog en kombo av gammal död och ny Ls. Kommer även köra på ett lager levande sand och snabbstartsbakterier för att få igång karet så snabbt så möjligt. Får se hur mycket som hinns med imorgon.

Vatten står iaf på värmning och jag ska slänga i salt ikväll så slipper jag det imorgon iaf.

post-6576-14468929171711_thumb.jpg

Ändrat av Heske
Glömde bilden
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet står inte på rätt plats än, där står fortfarande det gamla karet kvar... blandar jag det nu är vattnet färdigt när karet kommer på plats så då kan jag slänga i ls, sand och bakterier direkt. Och då behöver inte fiskarna från gamla karet gå i tillfällig burk mer än 1dag och det känns bra :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag monterade jag ställbara ben från Ikea på möbeln pga att golvet lutade så mycket att det skilde ca 1cm från höger- till vänsterkant och ca 3cm mellan fram- och baksida.

Katten hjälpte även till att kontrollera färskvattenkaret.

post-6576-14468929224261_thumb.jpg

Nu går jag bara och väntar på och få hem min ozmolator sen ska karet vattenfyllas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då va köket färdigrenoverat (nytt golv, ommålat på väggar och tak och lite ny tapet) så nu har jag äntligen fått karet på plats och vatten i. Problemet är att jag inte har nån som helst aning om vilken nivå man ska ha i sumpen för att originalskummaren ska fungera optimalt, som det är nu fyller den koppen med vatten på ingen tid. Nån som har några markeringar på sin skummare? För jag hittar iaf inget på min.

Bilder på karet kommer imorgon när dimman lagt sig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ju markeringar i ett litet fönster vid returpumparna. Där brukar jag ligga på 2/3 för att få ett tyst och smidigt system. Brukar ha kanske 5-10mm från kantlisten i visningsdel. Sen är ju orginalskummaren riktigt känslig!

Nja, jag har ju ju det gamla 130. Det är på 130D det fönstret finns.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...