Gå till innehåll

Vattenkylare


Gilderon

Rekommenderade inlägg

Har börjat få problem med att hålla tempen nere i mitt ganska nyligen startade rsm 130D och har börjat titta på hur jag ska kyla det...Det blir löjligt varmt i rummet den står i under sommaren så att sätta extrafläkt i huven kommer inte hjälpa... Har tittat lite på kylare men skulle vilja ha lite tips på modell och ev kringutrustning som behövs...

Böjar bli desperat då jag inte vill att det kraschar i karet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är inte ovanligt med upp till 30-35 grader i det rummet :/

En ac att kyla ner rummet skulle jag satsat på om det är så varmt. Annars är det nog bara leta upp en vettig akvariumkylare som du kan ha i bänken under akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det kommer va svårt och kyla ner karet om rummet håller 35grader...

Själv hade jag nog börjat med och försöka minska värmeinstrålningen och om pengar finns till en ordentlig akvariekylare skulle jag nog satsat på en portabel ac eller luft/luft värmeväxlare istället, då får man det dessutom behagligare själv också ;) och behöver inte bli mycket dyrare än en kylare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariekylare drivs med en pumps som pumpar igenom vatten. Men är det så att du har upp mot 35 grader i det rummet så kommer det inte att fungera så bra eftersom en akvariumkylar visserligen kyler vattnet men den värmer luften istället. Är luften för varm så är verkningsgraden för dålig. Då skulle jag i stället rekommendera en AC i rummet - den kyler rummet och placerar överskottsvärmen på utsidan (måste finnas en möjlighet att blåsa ut överskottsvärmen. Upp mot 29-30 grader i rummet klarar faktiskt den lilla fläkten i RSM:et. Vad den gör är att den för bort den 100 % fuktiga luft som stängs in i huven och tillför torrar luft. Detta ökar avdunstningen och den ångbildningsenergi som behövs för ny fuktighet sänker temperaturen i vattnet (energin tas från vattnets värmeenergi). Att blåsa torrare luft på en vattenyta kan sänka temperaturen i akvariet ner mot 2-3 grader under rumstemperatur. Mina nya Dream Chip kanoner blåser vid drift en 35 - 40 gradig luftström mot min vattenyta. Denna luft är betydligt torrare (varm luft kan innehålla en större mängd vattenånga än kallare) - avdunstningen ökar och förr hade jag svängningar i temp på ca 1,5 grader under dygnet - nu har jag en jämn temperatur - högst 0,5 grader - jag låg länge kring 25 grader innan jag höjde till 26 grader - och det håller akvariet väldigt jämnt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...