Gå till innehåll

Vad ska man mata dom här fiskarna med?


Jocke

Rekommenderade inlägg

Tjenare!

Funderar på att skaffa några av dom här fiskarna och undrar vad jag ska mata dom med.

Acanthurus leucosternon - Vitbröstad Kirurg

Paracanthurus hepatus - Palett Kirurg

Zebrasoma flavescens - Gul Kirurg

Neocirrhites armatus - Röd Hökfisk

Centropyge loriculus - Eld Dvärgkejsare

Centropyge bicolor - Tvåfärgad Dvärgkejsare

Royal Gramma - Gramma loreto

Hur är det med dvärg kejsarna är dom revsäkra någon som har dvärgkejsare med LPS,SPS koraller?.

MVH Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en del av de fiskarna som du listar.

Bland annat:

Zebrasoma flavescens - Gul Kirurg

Neocirrhites armatus - Röd Hökfisk

Centropyge loriculus - Eld Dvärgkejsare

Royal Gramma - Gramma loreto

Kirurgerna ger jag mycket alger från Julian Sprunge vilket gör dem tjocka och feta.

Matar också med artemia och granulatfoder för att hålla de protein ätande fiskarna mätta och belåtena.

Angående din lista så är det en del känsliga fiskar där som behöver har särskilda behov lösta innan man med enkelhet introducerar dem i sitt akvarium.

Den vitbröstade och paletten får nästan till 100% prick och behöver ha ett kraftigt UV-C för att friskna till, hökfisken behöver rent vatten med konstant flöde och dvärgkejsarna är som aerie säger en chansning.

Jag har mestadels sps i mitt akvarium tillsammans med 2 sorters lps och en del mjukkoraller/Gorgonior och jag håller 2 dvärgkejsare och 2 stora kejsare tillsammans med dem.

Det jag har märkt är att mina dvärgar är mycket mer framme och pickar på korallerna. Detta, tror jag, är generellt för de flesta dvärgkejsare. Man kan nog säga att alla pickar någon gång i början för att testa. Pickandet avtar sedan med tiden då de finner sig i att bli matade.

Hur lång tid det tar innan de finner sig till rätta och hur mycket skada deras pickande gör på korallern beror på en massa faktorer.

Pickandet kan ju delas upp om man har många koraller och blir då inte särskilt farligt för de lägre djuren. Men det kan också hända att fisken fastnar för att picka på enbart en korall och det brukar sluta med korallen blir ihjäl stressad eller får flyttas.

Själv tycker jag att mina koraller har dragit in sina polyper en aning mer sedan jag la i kejsare och dvärgkejsare. Men samtidigt har fiskarna numera slutat att picka på korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare!

Man får väl hoppa över dvärg kejsarna vill ju inte att korallerna ska bli deras sallads buffe.

UV det har jag Rainbow lifegard 25W.

Konstant vatten flöde har jag,om allt är på 28500 l\h.

Har en helt ok skummare som fixar till mitt vatten,Aquacare 1000V.

Alla vatten värden är inom ramarna.

Jag har en Zebrasoma flavescens i karet,han äter inte Julian Sprunge alger dom gröna.

Äter bara fling foder OSI,och sallad.

Är det tillräkligt med näring i det.

MVH Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskarna tar julian sprunge om de får tid att vänja sig.

Det är trots allt deras naturliga föda.

Visst är det alltid lotto med revsäkerheten hos kejsare men man kan väl oftast säga att de mindre pickar oftare än de större men de större kan förstöra mycket mera i ett ända hugg.

Sedan finns det vissa kejsare där man har studerat ut tydliga mönster. Till exempel Navarchus som ofta ger sig på mindre giftiga LPS koraller men lämnar giftiga LPS och mjukisar, gorgonier och även SPS ifred.

Jag har följt dessa råden då jag har inhandlat mina fiskar och det har fungerat bra.

En bra sida är vividaquarium.com där kan man lösa ungefärligt hur fiskarna äter när det gäller mjuk, gorgonia, sps, lps och andra sorters koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...