Gå till innehåll

Fått dyr UPS faktura


mikoto

Rekommenderade inlägg

Jag beställde en kylare för ett tag sedan från fish-street. När jag beställt den såg jag till min förfäran att de gjorde mig "tjänsten" att uppgradera fraktalternativet från vanlig post till UPS. Nu var UPS visserligen våldsamt snabba och jag hade kylare efter tre dagar.

Men idag fick jag en faktura från UPS.

Min kylare kosta ungefär 200 dollar, frakten kosta runt 100 dollar...

Min faktura här är på 1513 kronor.

Que?

Hur sjutton går detta ihop, det är ju lika dyrt som kylaren utan frakt kosta. Det låter ju helt otroligt. Är det någon annan som har erfarenhet av detta? Av lite lätt sökande(har inte orkat ringa de ännu) så verkar det som att det här inte är något misstag.

Om det är rätt så kan jag tipsa er om att tvinga fish-street att skicka sakerna med vanlig post och undvika att göra oss tjänsten att få UPS som leverantör för även om vårt postverk är bedrövligt så har de iaf inte sådana här avgifter...

Enda positiva är att min kylare fortfarande är billigare än alla alternativ jag kolla runt efter men det blev ju lite mindre kul ändå... Grr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det brukar ju vara att kurirer har "tjänsten" att de förtullar det för dig, så då tar de avgift för att de tar det till tullen, säger vad det är värt, tullen tar sina avgifter, sen skickar de den vidare hem till dig... Så uppgraderar man till kurir så brukar det vara garanterat att man får förtulla och betala en avgift för äran :) Brukar undvika att ta såna tjänster därför, då är det ju lite mer roulette om man behöver betala tull, och man behöver inte betala extra för tjänsten..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Det är ju precis som Jani säger.

Det bör stå specificerat vad avgiften gäller och vad varan klassificerats som.

Jag tycker det låter felaktigt om det inte förkommer en extremt hög tullsats på kylaggregat, men jag kan inte hitta på att det skulle vara så.

Jag tycker ofta tullsatsen brukar vara väldigt låg och till och med ofta 0%.

Momsen åker du dock som sagt alltid på (även på frakten) + en avgift som inte brukar inte vara mer än 100 SEK vid låga belopp.

Så jag tycker du ska höra av dig till UPS så de får förklara vad det hela baseras på.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beställde lite saker som kom med vanlig post, värdet va på 330kr +frakt totalt cirkus 450kr.

posten och tullen la på 250kr. Tull och postens avgift va nästan lika mycket, en hundring var.

tror inte det hjälper om leveransen var via normal post ändå för din del...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ju med på att betala moms, det räkna jag med. Men moms på produkten ink frakt borde bli ungefär 500 kronor. Sedan en avgift, men det känns inte rimligt att UPS ska ta 1000 kronor för att tulla paketet? Nu verkar de ju inte har alla fåglarna i boet på det företaget iofs. Telefonsupporten verkar väl lagom lovande, men får väl ringa imorgon. För jag måste få iväg betalningen senast då för de kan ju inte skicka fakturan i tid heller. Eller så har jag missat kuvertet.

Med vanlig post hade det garanterat blivit billigare, jag har beställt många dyrare grejer med posten innan och de har aldrig tagit ut så här höga avgifter. Deras avgift för att "förtulla" paketet blir mest smärtsamt på små belopp än stora.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UPS med kurirtjänst är as dyrt

Det borde vara med rimligt momsen på vara 330+500 för kurrirtjänsten + frakten 766 =1566kr

Frakten från FS är inget att leka med nu har jag räknat att ups tar tulltjänstkostnaden själva.

Så du har tom fått rabbat eller så va dollarn lite lägre.

Jag beställer inte från FS längre då frakterna är för höga dom har skaftat på som fasen sista tiden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men varför skulle jag behöva betala frakten en gång till? Frakten betala jag ju till F-S för att betala den till UPS så att de skicka varan till mig. Strax under en tusenlapp hade jag tagit men jag begriper inte vad de nästa 500 kronorna kommer ifrån.

Fakturan är otroligt tråkig, såhär ser den ut:

Kostnader/avgifter 125

Totalt Momspliktigt 125

25% moms 31

Kostnader/avgifter 1357

Icke momspliktigt 1357

Totalsumma SEK 1513

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom värkar tagit ut frakten där med då stämmer summan. men om du redan betalat frakten så ska FS betala tillbaka den. Eller ups och FS betar till dom ???

Den där såg ju verkligen specad ut not. När för min uträkning va ink frakt. Så det värkar ha falerat där eller va tror du ? bästa är ring och kolla brukar strula när UPS är inblandat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aldrig haft strul med hongkong-airmail/post mer en att det kan dra ut på tiden spec med post varianten då dom ibland vissa sträckor går med båt. Beställde en lite saker med airmail kom på 5dagar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tusan! Nu när jag kikar på invoice pappret jag fick med kylaren så ser jag en riktigt tokig sak.

Det står här att värdet på kylaren är 38 Euro. Han skrev ner värdet till en fjärdedel verkar det som.

MEN

Det står att jag fått 14 stycken kylare! Till ett totalt värde av 532 Euro!

Hur sjutton... Jag har mailat fish-street och frågat vad de kan göra. Får ringa UPS imorgon med. För den här momssumman rimmar ganska bra ihop med ett värde av ca 5500 kronor plus avgift... Jag hoppas UPS kan förstå själva dock att det blivit något galet men jag önskar att leverans killen haft ansvar för att ta emot momsen för då kunde jag pratat med honom direkt. Åh vilken cirkus, hoppas det löser sig smidigt bara...

För övrigt måste jag säga att 1500 kr för moms för 14 kylare var inte dyrt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä då va det en annan sak :P bara de dom skicka resten av kylarna till dig då :) och då får dom bjussa på frakten hehehe Det är jäkla lurt står det att det är 14stycken i då är det FS som tabbat sig redigt och då blir det jobbigare att påvisa skumt. för ingen vet ju hur stor en kylare är på tullen. Vilken soppa

14 kylare för 200 dollar varför inte kan köpa en av dig på 100 :P

Nä men helt allvarligt så måste FS lösa detta Antingen så får dom ersätta dig eller liknande. Det är ju ena jäkla kråkfötter som skriver med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, fast 450 för 1000 är normalt med tyvärr. Runt 250 i moms plus 180 kr tror jag UPS tar för införtullningen. Så det blir ungefär 450 kr för 1000.

Jag har pratat med UPS nu och någon från tull avdelningen ska ringa idag. Får se hur det går bara, hon prata om att det blir omförtullning och det kosta 800 kr... Men om momsen blir en fjortondel så blir det ändå billigare. Åh, vilket elände. FS har bett om ursäkt iaf och erkänt att det blivit fel när de skrev packsedeln till mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det går nog lösa. Jag ska se vad ups säger först. Om jag kan få en lägre avgift än 1500 så är det en bra start. Sedan går det säkert lösa något med fish-street. Lite bökigt bara det här. Men det är sådant som blir, jag har lyckats smita från moms så många gånger(dvs paket som åkt igenom utan att förtullas, min förra skummare tex för 1000 kr) så i slutändan jämnar det ut sig ändå. Man ska inte vara för girig, men jag tycker rätt ska vara rätt :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det löser sig. FS är bra att ha och göra med när det gäller strul. Det va ju skönt iaf att det inte va ytligare en tavla av ups. :) Men du omförtullat det så blir det en tull avg extra men det kan det ju vara värt bara det blir rätt i slutet. Gäller att se ljuset i tunneln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag har bara hört gott om FS egentligen och haft mycket bra erfarenhet av de innan. Om de kan tänka sig att betala omtullningsavgiftens kostnad till mig så kan jag tänka mig betala den här fakturan och skita i eländet. Jag har roligare saker att slösa energi på och faktum är ju att det är inte ens UPS som får moms kostnaden iaf, däremot får UPS ju direkt in pengarna till sig för alla deras fåniga avgifter. Så ur den synpunkten förlorar UPS på om jag inte gör omtullning...

Haha, akvaristiken är inte nådig mig. Jag har nog aldrig haft så här mycket motgångar i mina andra hobbys ;-) Men vad gör det när det är så roligt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan hälsa här att FS ordna 128$ åt mig i återgällning(för UPS avgift på 800 kr för omtullning). Det är jag nöjd med. Mycket trevliga att ha att göra med, till skillnad från UPS som verkar byggt upp ett företagsego som bygger på att inget som har med de att göra blir fel... I fortsättningen ska jag kolla packsedlarna lite hastigt om de kommer från utanför EU innan jag skriver på. Men det känns som att det här är en inte allt för vanlig händelse.

Jag orkar inte tulla om eländet dock känner jag, med de 800 kronorna så blev moms och avgift 713 kronor för kylaren och det är nog ungefär vad det blivit normalt sett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...