Gå till innehåll

vsens 16 liter nano


vsen

Rekommenderade inlägg

Hallå!

Fick lusten att göra en liten tråd för mitt nano här på guiden.

Har sedan tidigare i år ett RSM 130 som snurrar på fint, när jag startade det fick jag lite sten över som legat och snurrat i ett nanokar på golvet med taskig belysning. Fram till för några veckor sedan, då nanot fick plats på en möbel och planeringen startade.

Hittils har jag inte kommit så långt, någonstans runt 2 kg sten i karet just nu, varav ett gäng bitar i själva konstruktionen var död sten, men som under tiden nu fått lite liv. Skall ta bort några lösa bitar senare, men just nu får de ligga kvar och fixa liv i resterande stenar.

Anledningen till min tråd är att med lite tur få lite tips, då jag inte bestämt inriktning på detta kar. Men en sak är klar, INGEN FISK!

Har dock fastnat lite för krabbor, har en porslinskrabba och en Lybia tesselata i RSMet, så hade tänkt besättningen till detta nano som följer:

1-2 st Eremiter, har idag 1st Calcinus elegans, skulle vilja komplettera denne med 1st Ciliopagurus strigatus, alternativt 2 mindre "sandlevande"

2 st turbosnäckor, är vad jag har idag, plockat ut de absolut minsta när ja köpt till RSMet så de är typ 1,5 cm diameter.

X st Nassarius, vet att jag kommer måsta ha något som jobbar i sanden, så en liten patrull Nassarius funderar jag på, om inget annat alternativ kommer fram.

1 st av någon sorts krabba, tanken är någon liten häftig krabba om jag hittar på någon lista eller någonstans. Detta då jag är riktigt förtjust i min Lybia tesselata som jag har i RSMet.

Eventuellt någon liiten räka, typ sexyshrimp

I korallväg har jag ett mål och det stavas anemon, om jag lyckas få tag på så vill jag ha en max-mini anemon. I övrigt står det öppet, nog för att ett mini sps rev skulle vara ballt, så kommer jag troligtvis gå på fraggar, fraggar ifrån RSMet och fraggar ifrån polare / köpe fraggar, därav kommer det troligtvis bli en blandning av allt möjligt.

Just nu har jag endast

1st av okänd mjukis, en ofrivillig fragg på en fragg som jag köpt, syns knappt på bilderna men det beror på att den är lite lessen då jag inte får den att fastna.

1st liten fragg av en röd skiva

1st liten fragg från min galaxea, låg en liten tuss i sanden en dag som jag limmade fast på en liten sten, ser ut att trivas hittils.

1st sten med Xenia och någon skiva som jag bytt till mig, mest då jag inte haft xenia och ville testa något simpelt i nanot till en början.

Karet kommer köras skummarlöst med vattenbyten 1 gång i veckan eller 1 gång var 14e dag, har hittils bytt var vecka 5 liter, men det känns lite mycket då jag inte har någon direkt belastning eller någon korallbesättning att tala om hittils.

Kan tillägga att jag kommer testa utan osmos. Kör osmos i RSMet, men till detta vill jag prova att endast kolfiltrera, mest pga att jag idag köper osmosvatten pga studentrum och taskig duschblandare. Sen är jag ganska säker att vattnet håller en tillräklig kvalitet, kolfiltrering och att låta det stå ett tag är bara lite extra säkerhetsåtgärder.

post-7083-14468929251658_thumb.jpg

Skall till en ram nedtill också, lyckades bara göra den lite tajt så skall fila till den..

Japp, skejpen vart kladdig, testade korallen zucht speedglue aka deras cement, djävligare skit har jag inte jobbat med, hade i efterhand hellre limmat med typ knådlim då det hade sparat in någon hundring och x antal svordomar.

Gick en hel burk samt en hel lördag för att ens få något som satt ihop, och med det fick jag slänga ett antal bitar sten som inte alls såg så atraktiva ut som helt grå.

Men med lite flyt har jag snart täckt med koraller och kalkalger!

Som ni också ser är det pissgul belysning på karet just nu, är en 11W kina LED lampa från ebay, går som kallvit ligger kring 6000-7000K, var köpt för sötvatten men funkar just nu som tillfällig belysning över detta kar.

Har dock lite prylar liggandes så skall knepa ihop en ramp i helgen med lite blåljus :smiley20: Tanken är att testa 2 st av stevesleds special dioder, 3 st 3W dioder på en stjärna, så har 2 sådana stjärnor med 2x RB och 1xvit på varje stjärna.

post-7083-14468929251882_thumb.jpg

Blev en underlig struktur på detta första inlägg, men kan i fortsättningen lova mycket bilder, med lite tur uppdatering på belysningen i helgen som sagt!

post-7083-14468929252127_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag skall det fixas en LED ramp till karet.. Har mina 2 specialdioder med 2xRB och 1xvit, men enligt mina skisser kommer jag tvingas sätta en extra diod i mitten av rampen, annars får jag helt svart i mittpartiet, och mittpartiet är liksom tänkt som "fragghylla".

Så vad tror ni, vit eller blå diod i mitten? Sätter nog ihop de med mina 2 specialdioder för att senare sätta in den extra dioden när jag sett det "in action"..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade min skapelse tidigare idag.

Inte alls så blått som ja trott, ändå dubbelt så många blå som vita.

post-7083-14468929298342_thumb.jpg

Har därefter limmat fast en extra blå i mellan de 2 på bilden, bara ifall ja vill så kan ja kapa kabeln och löda in den dioden också senare. Ska testa såhär först.Trots allt 18W på 16 liter så kan bli strul ändå..

Var påväg att limma in en "UV" diod också, men skippade det, visst blir de en jäkla effekt me lite tur, men pga karets mått blir de bara inom en viss gräns, vilket kan se sjukt konstigt ut inbillar jag mig. Då provar jag hellre blått och känner jag mig tvungen kan ja proppa in en UV diod senare.

Imorgon kommer bild på rampen över karet, ska bara fixa vajerlås för min upphängning.

Skickat från min Galaxy S2 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att det där är mycket ljus över det lilla karet, speciellt när det är ganska lågt!

Jo det är ju de, 18W på 16 liter är klart över riktlinjerna för LED.. Men kommer försöka fortsätta med täckglas bara för att skärma bort lite.

Har planerat detta bygge länge, och hur ja än vände och vred hittade ja inte någon lösning som gav mig den ljusbild jag ville ha samtidigt som det inte vart mer än 1 W/L. Men tyvärr var de inte helt lätt.

Så testar såhär, håller det inte(om koraller protesterar för mycket) får jag göra om, har trots allt en hel hög dioder över.

Skickat från min Galaxy S2 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var bygget över karet! So msagt, inte alls så blått som jag trott, trotts 4 Royal blue och 2 vita 6500K dioder. Inget som direkt "poppar" just nu men får fixa något mer rött eller grönt senare!

Med täckglas

post-7083-14468929302978_thumb.jpg

Utan täckglas

post-7083-14468929303175_thumb.jpg

Ovanifrån med täckglas.

post-7083-14468929302781_thumb.jpg

Går ju att köra med en dimbar drivare och bara köra 70-80%

Jo de är ju klart, blir jag missnöjd med effekten detta ger är chansen stor att jag fixar en dimmbar driver och smäller dit ett gäng blåa och UV dioder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...