Gå till innehåll

Sjukdom?


Rekommenderade inlägg

Vad har du kört för dos med Ozonet? Har du fler fiskar att försöka rädda? Torr luft ger bättre verkan på ozonproduktionen - har du tillgång till något lufttorkande material att koppla före ozonapparaten så kan du höja ozonproduktionen. När jag har haft problem så har jag kört så hårt att jag känt ozonlukt. Man kör på gränsen då men jag har hitills dags lyckats balansera ozonet med dess helande förmåga på fisk och dess dödande förmåga på fisk och koraller - men det är en promenad på knivseggen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör på max, 50mg. Det luktar ozon runt akvariet och jag tar in luften utanför akvariet.

Det finns många fiskar kvar även om kejsarna var mina favoriter.

Jag får fortsätta med ozonet ett tag till...

Först total koralldöd och nu detta... Hm.

Ferngren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, det är en knepig fråga. De stora fiskarna var påverkade innan men hur det var med de små är väldigt svårt att säga.

Jag har bara en oliviaceus och en hepatus kvar som är stora, där hepatusen ser väldigt illa ut. De små är clowner, chromis och 3 andra som lever under stenar i sanden.

Ferngren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fy vad tråkigt, lider med dig. Var noga med att efter allt är friskt igen vänta ut alla vilande smittkällor. Det räcker inte att allt är friskt i akvariet! (Troligen vet du detta redan men för säkerhets skull, det rör sig om 4-8veckor TROR jag)

mvh/Peter

(Ok med tanke på ozonet som du kör vet jag inte om vilotiden behövs, ignorera mina tankar- sorry)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket tråkigt! Så otroligt fina fiskar, har även din Pygoplites diacanthus gått bort?

Hej Helene.

Ja, det verkar inte bättre då jag inte sett den på många dagar. Den var den fisk som försvann först.

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag fått plockat upp en Chromis Viridis samt min Clownhanne... Min Oliviaceus ser ut som ett spöke och hepatusen bara gömmer sig och ser svag ut. Clownhonan vill inte äta så hon är nog illa däran också.

Ferngren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är det värdelöst. Som du sett i min tråd har jag samma situation.

Ozonet lyckades inte hejda, men väl bromsa, spridningen hos mig (sannolikt för låg dos - har bara 50mg till 600l). Dock så ser jag en liten ljusning nu. Har lyckats få upp alla fiskar och sötvattensbadat dem innan de fick gå i karrantänskaret.

Den värst drabbade, drömkejsaren, blev av med sin fula beläggning i sötvattensbadet. Dock så är han täckt med sår i stället... Men ser piggare ut och äter, så det kanske fungerar.

Du har ingen möjlighet att få upp dem? - sötvattensbadet verkade faktiskt fungera riktigt bra.

Hoppas du får några överlevare!

/Tobbe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är det värdelöst. Som du sett i min tråd har jag samma situation.

Ozonet lyckades inte hejda, men väl bromsa, spridningen hos mig (sannolikt för låg dos - har bara 50mg till 600l). Dock så ser jag en liten ljusning nu. Har lyckats få upp alla fiskar och sötvattensbadat dem innan de fick gå i karrantänskaret.

Den värst drabbade, drömkejsaren, blev av med sin fula beläggning i sötvattensbadet. Dock så är han täckt med sår i stället... Men ser piggare ut och äter, så det kanske fungerar.

Du har ingen möjlighet att få upp dem? - sötvattensbadet verkade faktiskt fungera riktigt bra.

Hoppas du får några överlevare!

/Tobbe

Ska jag få ut fiskarna måste jag riva hela karet. Jag trodde att enbart ozonet skulle hjälpa men det är en tydlig missbedömning som jag gjort.

Idag har jag plockat ut en död clownhona... Oliviaceusen ser ut att ha fått stora sår vilket troligen kommer från ozonet. Jag minskar därför nu ozonet ett tag. Både oliviaceusen och hepatusen lever ännu iallafall men andas häftigt men låter sig inte plockas upp för ett sötvattensdopp.

Huruvida oodiniumet börjar ge sig eller inte är osäkert... Men jag får kämpa på. Det blir hursomhelst inga nya fiskar denna sidan sommaren.

Ferngren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då ökar jag ozonet något. Det stinker ozon när jag kör för fullt så det blir att hitta balansen skulle jag tro.

Idag så tog jag farväl av Oliviaceusen...

Hepatus, 3 Chromis och 3 Gobies återstår nu bara. Hepatusen hänger i fortfarande men jag tror inte den fixar det länge till...

De enda fiskarna jag ville få ut ur karet på ett schysst sätt var Chromisarna men nu verkar det vara de som klarar sig bäst... ödets ironi.:död:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Usch så tråkigt. Jag kör mitt sanders ozone med knappen halvvägs till max. Annars så luktar det ozone direkt. Så jag skulle aldrig våga maxa ur det. Och då har jag ett 600liters kar. Men det kanske har med att göra att jag kör den genom min bubble king 200mini.

Följer smittan med koraller och allting?

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Usch så tråkigt. Jag kör mitt sanders ozone med knappen halvvägs till max. Annars så luktar det ozone direkt. Så jag skulle aldrig våga maxa ur det. Och då har jag ett 600liters kar. Men det kanske har med att göra att jag kör den genom min bubble king 200mini.

Följer smittan med koraller och allting?

/Andreas

Visst är det tråkigt :(

Jag har ingen aning om hur smittan sprids men det ska inte kunna överleva allt för många veckor utan en värd, dvs en fisk... 6 veckor har jag fått rådet att vänta efter att det "försvunnit".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej,

Tack för att du frågar.

Det har nu avstannat och jag har bara 3 gobies och en chromis kvar.

Det innebär att följande dog

2 kejsare

3 kirurger

3 chromis

3 anthias

1 mandarin

Jag fick ur alla döda fiskar utom två vilket har fått nitratet till att stiga till 8 och fosfatet till 0.14

Jag har slutat med ozonet.

Nya fiskar, om jag hittar lusten, kommer inte att köpas förrän efter midsommar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...