Gå till innehåll

Som en skräckfilm


Olle

Rekommenderade inlägg

Hade en Pseudochromis Fridmani 2006 eller när det var. Den avr duktig på att sätta i sig små exemplar... Den där är lite stor tror jag.

Ok. Den var desutom snygg oxå. Får leta upp en sådan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jösses. Rejäl mask.

Jag har ett gäng snäckor som ska vara experter på att käka bortsmaskar, tyvärr ger dom sig även på andra snäckor. Skulle tippa på att dom ger sig på det mesta dom hittar i sanden.

Babylonia Lutosa eller Månsnigel heter dom. Fanns ett par på Akvariemiljö i Uppsala. Såg att det även gick att beställa från diverse tyska sidor. Finns bilder på dom i min tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jösses. Rejäl mask.

Jag har ett gäng snäckor som ska vara experter på att käka bortsmaskar, tyvärr ger dom sig även på andra snäckor. Skulle tippa på att dom ger sig på det mesta dom hittar i sanden.

Babylonia Lutosa eller Månsnigel heter dom. Fanns ett par på Akvariemiljö i Uppsala. Såg att det även gick att beställa från diverse tyska sidor. Finns bilder på dom i min tråd.

Får kolla det. Fast de e ju inte bra om dom käkar annat oxå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade en Pseudochromis Fridmani 2006 eller när det var. Den var duktig på att sätta i sig små exemplar... Den där är lite stor tror jag.

här finns lite mer tips.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?13575-finns-nåt-som-äter-fireworms-och-bristleworms

Tror du Pseudochromis paccagnellae äter dom med? Köpte en sån igår nämligen :)

ee såg nu att den stog med i länken :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanonrulle Olle - definitivt nominerings-mtrl. :)

Tror nog den där är för stor för att falla offer för både fridmani och borstmask - fälla, typ rör med nylonstrumpa invändigt.

Troligen är det en Hermodice canunculata - det har en lika elak kusin som heter ogulvida eller nåt liknande

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanonrulle Olle - definitivt nominerings-mtrl. :)

Tror nog den där är för stor för att falla offer för både fridmani och borstmask - fälla, typ rör med nylonstrumpa invändigt.

Troligen är det en Hermodice canunculata - det har en lika elak kusin som heter ogulvida eller nåt liknande

Haha Tack Leffe. Men jag ska nog vänta med att säga upp mej från mitt vanliga jobb

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inte bättre att plocka ut med stora maskarna och behålla dem så då de är nyttodjur?

Jo det hade nog vart bra för Borstaskar gör ju faktiskt nytta. Det är bara att den här var oxå liten och söt för ett tag sedan. Men nu 6 Turbosniglar + 1 Eremit senare e den inte så jätte söt längre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir dyrt att mata den i längden, jag röstar för fälla och sedan skaffa något av djuren som räknats upp för att hålla efter beståndet. Om djuret betar för hårt på beståndet får du lägga en sten som du vet det bor fireworms i, i din sump så kan de föröka sig där i godan ro och komma ut som mat i karet kanske...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag får åka å köpa en sådan. Sen när jag fångat den så kan du få den Sherwan

:smiley20:

Huhhhh, jag kommer inte i närheten av den där, skulle jag se en sån så hade du hört mig skrika som en tjej, men hojta gärna till när det är borta så kommer jag förbi på ett besök :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som är relativt nya på guiden har säkert missat en riktigt spännande mask.

Sök på "monstermask" så hittar ni en tråd några år gammal. Startad av Vargklo.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Måste få tag i en fälla i dag innan den växer mer. Den e ju som sagt dyr i drift oxå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

hmmm!jag har 2 sådana worms som du visar olle på pricken..ungefär 20+ cm...Jag hade förut en erimitkräfta from hell..som jag vet har plågat ihjäl åtminstonde 8 turbos.

hela tiden var han där o nöp o grävde på dom...jag brukade ilskna till o lyfta upp han i min griptång..skaka han rejält o slänga iväg han till andra sidan av karet för att ge turbon andrum.

men det hjälpte icke...likt en gibbonapa slängde han sig över "revet" o sökte upp han igen.....Den enda gången jag sett dessa Worms har angrpit en turbo är när "from hell" har vart i farten!jag gjorde mig av med den...däremot så är maskarna kvar...än så länge är alla turbos hela o rena.jag vill inte motsäga dig på något sätt...men jag tycker det är märkligt att massdöden av turbos har slutat tvärt när jag gjorde mig av med karelinerimiten

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...