Gå till innehåll

En personlig fisk med kul utseende till ett Nano?


spotUP

Rekommenderade inlägg

Hej!

Vi hade en personlig firre som tjejen hade fäst sig vid rätt hårt. Dom pratade rätt mycket och så där. ;)

För några veckor sedan hade firren hoppat ut och dött dock. :/

Någon som har ett tips på en fisk med karaktär/personlighet och med ett intressant yttre som skulle funka i ett nano på 80-liter?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nån blennid är ett måste, kan inte tänka mig att ha ett kar utan nån trevlig blennid, en av favoriterna är Ecsenius lineatus men tycker om alla i släktet Ecsenius men även andra blennidsläkten är riktigt trevliga... Fantastiska djur... Salarias med mera tycker jag inte riktigt passar i ett nano, funkar nog men dom kommer nog vara väldigt hopp-villiga för att de känner att det är lite för litet för dem (dom är hoppiga i vanliga fall med, men litet utrymme eller stressiga akvariekompisar gör den extremt hoppiga...

Som Benny sa, Sexy shrimps, extremt trevliga djur att ha i karet så länge man inte har nånting större som äter upp dem då de är väldigt små, banggaier med mera skulle lätt decimera dem i ett nafs. Köp gärna ett helt gäng av dessa facinerande, fredliga och "sexiga" djur!

Även en gylta kan vara trevlig att ha som en lite mer aktiv fisk, men man bör välja en som inte växer sig allt för stor, och tänka på att en del av dem kan bli väldigt aggressiva när de blir äldre...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den personligaste fisken jag har haft och var i början av min salt karriär var en koffert fisk. Den var riktigt härlig att titta på och den kom alltid fram och kolla läget när man kom till akvariet.

Va dock kanske inte det bästa valet av fisk för nybörjare men de e en annan historia ;). Liten gul, fyrkantig och söt va den i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En Chromis kanske du kan ha där i? de är väldigt aktiva...men vet inte karet är för litet för en sådan, men det kan kanske en mer erfaren säga?

om man hade kunnat hitta en Mandarin fisk som åt artemia så skulle det varit skit coolt att ha en sådan i ett nano, men risken är väldigt stor att en inte äter det=(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sexysarna är SJUKT snabba på att hoppa undan om fara vankas också, dom fixar mer ön man tror.

Det har du ju rätt i, har bara sett många fiskar äta räkor i den storleken, men som sagt Sexy är galet snabba i sina sidledsförflyttningar där ligger ju putsarräkor med mera i lä...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

discordipinna griessingeri är häftiga tycker jag men emblemaria pandoinis är verkligen personliga, om du har två brukar de sitta i sina hålor och vifta på ryggfenan,min gamla vart handtam och hade inget emot att man hade honom i handen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tre bildförslag.

Emblemaria

post-2331-14468929338057_thumb.jpg

Mandarin

post-2331-14468929338383_thumb.jpg

Salarias

post-2331-14468929338717_thumb.jpg

Om du hittar en mandarin som äter fryst i din akvarieaffär så går de utmärkt att hålla i 80 liter, speciellt den typ som jag avbildat ovan Synchiropus picturatus. Den är betecknad som svår men det är inte riktigt min erfarenhet om man får tag på exemplar som äter bra. Fishbase säger att den blir större än den mer vanliga Synchiropus splendidus, mwen min uppfattning är nog att den blir mindre. Min är ca 5 cm och har inte vuxit speciellt mycket på ett år.

Det är dock inga frisimmande exemplar även om salarisen och mandarinen hela tiden rör sig i akvariet. Emblemaria:n är dock rätt så stillasittande i sin håla.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara hålla med om discordipinna griessingeri. En riktigt fin fisk. Hade sådan förut men råka klämma den när jag gjorde om i karet en gång :(. Den är väldigt skygg så man ser den tyvär inte så ofta. Brukar inte se den så ofta i affärerna heller tyvär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan verkligen rekommendera en liten drakfisk...riktigt roliga och har en kanon personlighet och snygga dessutom. Äter dom bara fryst så är det bra om inte så tar dom små bitar av frysta räkstjärtar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...