Gå till innehåll

Moorish Idol - matfrågan...


Chum

Rekommenderade inlägg

Jag köpte min första av er(Triton) för 4 år sen, den höll i 3,5 år och den åt nästan uteslutande ON Prime Reef Flakes. Den andra köpte jag för en vecka sen också på Triton, den började äta fryst artemia dagen efter, sen började den ta söndersmulade flingor, nu äter den stora flingor och den går även upp i ytan och tar flingor. Jag ska inte ropa hej än, men när den tar alla typer av foder så känner jag mig ganska säker och kan inte göra så mycket mer.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 163
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ja jag kunde inte hålla mig utan köpte en på BZ idag, antar att de hade haft dem bakom kulisserna i några dagar.

Min har ätit både vanliga jbl-flingor och såectrum pellets samt lite fryst mysis, dock gnska avvaktande. Den går visserligen själv i karantän , så kanske blir det svårare när de andra matvraken snor maten först...

Kör även en kur avmaskning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Chum, jag har hanterat flera hundra Zanclus genom åren jag jobbade på Korallrevet och de ÄR lynniga med mat. Jag tycker att du gjort allt det du kunnat göra för den här fisken. Vissa individer är extremt inriktade på vissa svampar och då är man verkligen rökt. Andra växlar om till pellets utan anledning och funkar i massor av år. Jag tycker du skall fortsätta variera käket så gott det går och komma ihåg att det troligen inte är dig eller din burk det är fel på om firren lägger ner :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte min första av er(Triton) för 4 år sen, den höll i 3,5 år och den åt nästan uteslutande ON Prime Reef Flakes. Den andra köpte jag för en vecka sen också på Triton, den började äta fryst artemia dagen efter, sen började den ta söndersmulade flingor, nu äter den stora flingor och den går även upp i ytan och tar flingor. Jag ska inte ropa hej än, men när den tar alla typer av foder så känner jag mig ganska säker och kan inte göra så mycket mer.

/Janne

"Höll i 3.5 år" Ungefär som om det vore en dator el annan produkt. Om man konstant måste kämpa hela tiden för att hålla liv i en art så känns det som att den borde förbjudas att tas in i handeln. Det är min förhoppning. Min högst personliga åsikt. Ni som köpt och för närvarande har 250l får man förmoda har tänkt uppgradera till större allra snarast. Förhoppningsvis hinner den uppleva uppgraderingen också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man måste väll kämpa för alla djur man håller i fångenskap? Annars kan man ju lägga av direkt. E ju inte så att dom går till kylskåpet och tar det dom vill ha. Alla har väll inte kunnat haft ett saltvattensakvarium i hemmet för 100 år sen heller. Allt utvecklas inom föda och renhållning och många klarar ganska lätt att hålla moorisch i våra akvarier nu. Inom saltvatten finns det oerhört många svåra arter att hålla som tex azoox koraller. Och pga av att folk har försökt och utvecklat så finns det väldigt många som lyckas väldigt bra med att hålla dom nu. Var inte bakåtsträvare utan var med och hjälp till att utveckla våran hobby.

Men det är väldigt bra när försäljare informerar om svåra djur så att dom inte bara säljs som en tex fin fisk till nybörjare, utan kommer till ett hem där någon är villig att göra lite extra för att få den att må bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Höll i 3.5 år" Ungefär som om det vore en dator el annan produkt. Om man konstant måste kämpa hela tiden för att hålla liv i en art så känns det som att den borde förbjudas att tas in i handeln. Det är min förhoppning. Min högst personliga åsikt. Ni som köpt och för närvarande har 250l får man förmoda har tänkt uppgradera till större allra snarast. Förhoppningsvis hinner den uppleva uppgraderingen också.

Har inte syföreningen något eget forum? Det låter som att du inte har några erfarenheter av en Zanclus och mer spekulerar om det, en acklimatiserad Zanclus är det inga problem att ha,

DET ÄR VÄGEN DIT SOM ÄR PROBLEMET. Läs genom tråden en gång till så förstår du kanske.

/Janne

Ändrat av Janne
sköt iväg inlägget av misstag
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man måste väll kämpa för alla djur man håller i fångenskap? Annars kan man ju lägga av direkt. E ju inte så att dom går till kylskåpet och tar det dom vill ha. Alla har väll inte kunnat haft ett saltvattensakvarium i hemmet för 100 år sen heller. Allt utvecklas inom föda och renhållning och många klarar ganska lätt att hålla moorisch i våra akvarier nu. Inom saltvatten finns det oerhört många svåra arter att hålla som tex azoox koraller. Och pga av att folk har försökt och utvecklat så finns det väldigt många som lyckas väldigt bra med att hålla dom nu. Var inte bakåtsträvare utan var med och hjälp till att utveckla våran hobby.

Men det är väldigt bra när försäljare informerar om svåra djur så att dom inte bara säljs som en tex fin fisk till nybörjare, utan kommer till ett hem där någon är villig att göra lite extra för att få den att må bra.

De sista två raderna gillar jag, så borde det vara då tycker jag det är mer ok.. Men det verkar inte direkt vara så erfarna som köper de mest krävande fiskarna alltid det är det som stör mig så jag har mer riktat in mig på att det ofta är så som du skriver tyvärr, tycker att det borde informeras lite mer vad som krävs iaf för en sådan fisk (finns det säkert många som gör men inte alla). Att de plockar in ett gäng fiskar och säljer iväg dom i ett nafs utan någon större info om vad som krävs för den när det är en så speciell fisk.

Man borde ju åtminstone få infon om att NEJ den går inte att ha i ett Nano t.ex, att man inte kan ha hur stora akvarium som helst är en sak, men någon minimi-gräns finns ju iaf + vad som är bästa valet av mat för att trigga igång den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sy är verkligen inte min grej, så de får söka någon mer lämpad. Ej några stora erfarenheter att tala om nej, dock min favorit så blev därför intresserad av tråden.

Men det har du tydligen så skriv du om det.

//Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gick skitbra för min fram tills nu. Åt pellets som bar den. Den var anongen fransig på analfenan och jag kunde se antydan till en grå skiftning på högerögat.

Hade den i karantän och läget var bra så sent som i morse. Har kört en axilir-kur på tre dagar också.

När jag kom hem idag vid två var den helt väck. På bara några timmar hade stjärtfena och buldenor blivit fransade, högerögat vr hel grått och stod ut och fisken simmde konstigt.

Tänkte att det hänt något drmaroskt med vattnet i karantän, så jag koppde överden i stor böjan pch nu är den helt snurrig. Simmar upp coh ned och virvlar som ett höstlöv i pumpströmmarna.

Lägger sig på sidan på botyen en stund och sen sprätter den till och simmar upp.

Hoppet är väl ute, eller vad tror ni?

Hir kan det bli så på några timmar???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Herre jösses? Låter riktigt obehagligt... kan det bero på maten tro? De kanske helt enkelt inte "tål" att äta "vad som helst", som andra fiskar? Den kanske är matförgiftad? För jag antar att du har koll på vattnet så det inte är ngn giftig spik i ammonium, nitrit eller så? Beklagar hur som helst. Det är alltid tråkigt när ett levande djur blir sjuk och dör. Dessutom kostnaden så klart. :ledsen:

Dock önskar jag att alla kunde SLÄPPA MORAL & SVÅRIGHETSDEBATTEN tack - den är avklarad 100 ggr om. Det vet även jag, trots att jag är relativt ny på detta forum. Det är meningslöst att dividera om sådant. Låt oss istället fokusera på vad vi kan göra för att ta hand om dessa underbara fiskar på bästa sätt. Bojkott kommer ALDRIG fungera. Ngn kommer ALLTID köpa dessa fiskar, så länge butikerna tar hem dem. Och som ngn sade, de är inte omöjliga, de är svåra - precis som Chelmon. Men min Chelmon äter som en häst, varje dag...

Min moorish (som lär vara från samma stim/leverans) mår fortfarande helt ok, simmar lugnt, har mustiga fina färger, alla fenor hela, ögonen klara, ryggfenan har vuxit med 7-8 cm och fisken ser ut att må helt ok. MEN, den äter NADA! Dock pickar den väldigt mkt på stenarna. Ringer runt just nu för att se om ngn butik har svamp hemma. Sista chansen att få den att äta...

Här är den förresten... med en kompis (flavisen som bråkade med den första dygnet);

post-6800-14468929462466_thumb.jpg

Och här ser man den picka alger mitt i revets centrala delar. Man kan tycka att det borde betyda att den vill ha nori eller spirulina flakes, men nej då =/

post-6800-14468929463232_thumb.jpg

Ändrat av Chum
Lade till bilderna
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du någon möjlighet att få tag i svampdjur? Det kanske kan fungera. Typ dekorativa från affär. Det blir dyrt, men i längden kanske det kan gå att vänja den vid något annat om man blandar in det...

edit:(Ok, nu har jag sett vad du skrivit.)

På västkusten har vi ett svampdjur som heter Halichondria panicea (Brödsvamp). Den är lätt att plocka från grunda överhäng mm när man är ute och snorklar.

Lite galen idé men vill man verkligen lyckas med MI ska man nog testa allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min moorish (som lär vara från samma stim/leverans) mår fortfarande helt ok, simmar lugnt, har mustiga fina färger, alla fenor hela, ögonen klara, ryggfenan har vuxit med 7-8 cm och fisken ser ut att må helt ok. MEN, den äter NADA! Dock pickar den väldigt mkt på stenarna. Ringer runt just nu för att se om ngn butik har svamp hemma. Sista chansen att få den att äta...

Här är den förresten... med en kompis (flavisen som bråkade med den första dygnet);

[ATTACH=CONFIG]96308[/ATTACH]

Och här ser man den picka alger mitt i revets centrala delar. Man kan tycka att det borde betyda att den vill ha nori eller spirulina flakes, men nej då =/

[ATTACH=CONFIG]96312[/ATTACH]

Den ser ju grymmesfin ut. hoppas han tar sitt förnuft till fånga och äter snart

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja efter dessa bilder Chum blev man ju själv oerhört sugen på att skaffa en.. uhmm! hur stora blir de? Måste kolla upp det synd att jag har ett kubkar, men du har ett riktigt fint exemplar har inte fastnat för dessa fiskar fören jag såg bilderna på din!

En matmix som jag brukar göra för mina fiskar som består av räkor, lax, vitlök och spenat har funkar för de kräsnaste fiskarna inklusive min mandarin som inte käkat frysfoder innan, men det hamnade en stor laxbit i maten som inte blev tillräckligt liten i mixern som den slet sönder i stycken (bokstavligen) som den sen glatt käkade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror i ärlighetens namn att det inte splear ngn roll vad jag stoppar i karet - den kommer inte äta det, oavsett hur hungrig den är, eller hur god maten är. Det är samma med min mandarin. De är de enda individerna i akvariet som konstant vägrar ngt annat än att picka på stenarna. Har provat att kila fast Angel Formula så det ska "likna" växande svamp, men trots att den kan picka precis brevid på stenen så vill den INTE ha maten :smiley24: Verkligen märkligt då den tog flera bitar squid i butiken och mitt kar är många ggr större än deras. Det enda jag kan tänka mig är att den saknar en partner eller ett stim...

Men ja, de är mina favoriter och ihop med Chelmon är de orsaken att jag ville ha saltkar från början. Typiskt att de båda skall tillhöra de svåraste fisksorterna :död: Hur som helst, de blir ungefär som en skalar, kanske ngt större. Så det är inga jättefiskar. Min moorish är i samma storlek som min chelmon och min vuxna flavescens (som du ser på bilden). Ditt akvarium är inga problem i storlekssynpunkt Marina.

I veckan ska jag köpa svamp om jag finner i butik. Det är sista chansen...

Här är en extern tråd med masssssor av tips! -bok-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, tråkigt! Hoppas verkligen den vill börja käka fryst snart så den klarar sig, men med tanke på att den ser fin och väl "hullad" ut har den nog lite tid på sig att lista ut det!

Ja så jäkla typiskt att det ska vara så! Jag ska försöka klura lite på hur jag ska göra, det verkar ju vara fiskar som trivs två och två och det kommer jag nog inte kunna ha - kanske om de är två små individer. Sjukt fina är de i varje fall så jag får väl dreggla på dom till jag skaffar ett större kar eller om jag faktiskt tar steget! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men ditt kar måste väl vara ca 500 liter iaf? Är det inte 1 meter brett? Mitt är bara 70 brett men nästan 1 meter djupt så det är ganska gott om utrymme ändå. Har bara 9 fiskar och kommer inte skaffa fler. Möjligtvis en till moorish, bara för att säkerställa att det inte är bristen på en partner som är problemet. I den kilometerlånga tråden i länken så kan man som sagt läsa att de brukar gå i par i havet, om de inte deltar i ett stim. Så kanske är det ensamheten som gör den så matpassiv. Fick den att picka två tuggor på nori idag iaf, efter att jag satt det på pumphuvvet som den pickar alger på ideligen.

Blåbert, hur mår din stackare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå måtten är 85 x 85 x 65, men fiskarna känns lite otympliga och inte så smidiga så de kommer nog ha svårt att gömma sig i mitt akvarium trots att det är på 470l (att det är en kub tar bort mycket simyta samt gömställen för fiskar dock klarade sig min tryckare fint så du har nog ändå rätt). Men jag får fundera på saken!

Men en fråga, jag läste att de äter musselkött, innebär det då att musslor ligger i farozonen med dessa fiskar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tänker på stora som Tridacna Maxima så tror jag inte det är ngn fara. De är för stora. Folk syftar nog till små, typ blåmusslor som man köper i mataffären. Har provat 3 ggr med sådan, och min Chelmon äter som en häst på grönbete, men inte Moorishen så klart...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tänker på stora som Tridacna Maxima så tror jag inte det är ngn fara. De är för stora. Folk syftar nog till små, typ blåmusslor som man köper i mataffären. Har provat 3 ggr med sådan, och min Chelmon äter som en häst på grönbete, men inte Moorishen så klart...

Jodå vissa individer av Moorish käkar även väldigt gärna Maxima..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den går och pickar på stenar samt att du sett att den bajjar slutsats fisken äter.

Den äter bara inte det du bjuder på.

Att den i alla fall smakar men spottar ut är positivt då brukar dem så småningom även tugga och svälja.

Skulle det vara så att han verkligen strejkar så testa med röda mygglarver, jag vet inget optimalt foder till en Zanclus men jag har fått igång tjuriga fiskar med röda mygg mer än en gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men ditt kar måste väl vara ca 500 liter iaf? Är det inte 1 meter brett? Mitt är bara 70 brett men nästan 1 meter djupt så det är ganska gott om utrymme ändå. Har bara 9 fiskar och kommer inte skaffa fler. Möjligtvis en till moorish, bara för att säkerställa att det inte är bristen på en partner som är problemet. I den kilometerlånga tråden i länken så kan man som sagt läsa att de brukar gå i par i havet, om de inte deltar i ett stim. Så kanske är det ensamheten som gör den så matpassiv. Fick den att picka två tuggor på nori idag iaf, efter att jag satt det på pumphuvvet som den pickar alger på ideligen.

Blåbert, hur mår din stackare?

Hej Christer, Fin fisk du skaffat :)

Jag tror att fisken inte äter för att den haft en lång traumatisk hantering, flera flyttar till små kar som gör att den i dags läget är "trött" ibland funkar det bättre med små akvarier för att få igång fisk, men beroende på art och omständigheter är inte så alltid fallet.

Jag tror inte att det är en bra ide att stoppa ner en till Moorish, det är sannolikt att du kommer ha två problem istället för ett.

Fortsätt du att göra ditt bästa med denna så ger det nog med sig eventuellt. Om du har möjlighet så börja titta på levande foder för att få igång hans aptit i vattenkolumnen.

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...