Gå till innehåll

Vattentester


Fredrika77

Rekommenderade inlägg

Lite beroende på vad du har eller ska ha i karet.

Mn det alla borde ha är refraktometer till slathalten (eller åtminstone en flytboj), tempmätare, ph, nitrat, fosfat.

ska man ha stenkoraller så får man komplettera med ca, mg och kh åtminstone.

Salifert är det dom flesta kör med, jag tycker dom fungerat bra med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det Jag har är en saltmätare och temp mätare . Tog med mig lite vatten till akvarieaffärn och fick hjälp med att kolla om det var ok för dom första fiskarna och det var det.

Jag ska ta och köpa så jag har tester så jag kan hålla koll .

Är det dropptester som är bäst eller funkar stickor ?

Ph testerna verkar finnas i så många olika skalor så vad ska man satsa på ?

Till att börja blir det "bara" fiskar och sedan någon korall men stenkorall är ett senare kapitel :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stickor är bra som blompinnar, för salt så är det dropptest som gäller eller digitala mätare;)

Sen fungerar alla test inte lika bra med saltvatten även om tillverkaren lagt nån saltfisk på framsidan av lådan och hävdar att det skall funka

Det finns flera fall där dåliga tester blivit väldigt dyra för folk, så det är nåt som är värt att göra ordentligt om man tänker lyckas.

Därav kommer flera nog påpeka att du skall ha en refraktometer för att mäta salthalten, vipparmsmätarna är inte lika exakta och dom kan visa fel om man inte sköter dom väldigt noga.

Kör grundtesterna från salifert, dom ger nog mest per krona, då får du även lättare hjälp då det finns många som använder Salifert.

Det finns ett undantag och det är deras fosfatest, där salifert visar 0 så börjar skalan på dom bättre(dyrare) testen men det är inte helt intressant för dig ännu.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I ditt nuvarande läge med de planer du har är det nödvändigaste en bra saltmätare (Refraktometer eller en noggran mätare av flyttyp. En bra sådan är lika dyr (om inte dyrare) som en refraktometer).

Om du sedan skall gå vidare så är KH-mätare näst viktigast (IMO) - därefter pH mätare. En nitritmätare (dropptest) är bra för med hjälp av den ser du om ngt är fel med nitrifikationen. Får du nitrit - då har du störningar och kan sedan gå vidare med felsökning. Ammonium och nitrattester har låg tillförlitlighet i saltvatten.

MVH Lasse

De andra kan du vänta med tills du kommer att börja med många stenkoraller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...