Gå till innehåll

C-vitamin


Rekommenderade inlägg

Läste en intressant artikel/inlägg på reef central om vitamin c och blev nyfiken bara. Funderade på om dosering av cv skulle kunna ha någon effekt vid förlust av zooxantheller i korallvävnad?

Kan du länka till artikeln/inlägg? Jag använder alltid C-vitamin (akorbinsyra) när jag tillför eller byter vatten för att blocker kloramin.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse! Här är länken till inlägget jag läste. http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?p=16653679

Är som sagt bara nyfiken över resonemanget gällande dosering av c-vitamin. Alltid intressant med nya infallsvinklar -bok-. Lasse vilken är principen bakom blockeringen av kloraminet? Sönderfaller eller fälls kloraminet ut, så att jag kan skumma ut det eller lyfta ut det via ett kemiskt media? Har du märkt några andra gynsamma effekter (cv-dosering) på koraller? T.ex läkning vid fraggning av t.ex mjuk/läderkoraller? Läkning på brännskadade koraller m.m.? Annat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hatar att säga det men jag vet inte/kommer inte ihåg hur själva processen går till när C-vitamin blockerar kloramin. Frågan dök upp för ett antal år sedan på Zoopet och jag var väldigt tvekande till uppgifterna eftersom det inte förklarades något orsak/verkanförhållande. Det visade sig vara det amerikanska naturvårdsverket (EPA) som låg bakom rekommendationerna att dialyspatienter som i sin behandling använde vatten innehållande kloramin skulle tillsätta små mängder C-vitamin för att ta bort eventuellt kloramin i vattnet. Doseringen motsvarade en tesked på 500 liter vatten om jag minns rätt. Jag tillsätter ett kryddmått C-vitamin till ca 20-25 liter vatten när jag gör ersättningsvatten eller blandar nytt saltvatten. Jag använder kranvatten men viss del av kloraminmolekylerna passerar ett RO filter så det är klokt att använda även vid RO-vatten. C-vitamin är en kraftig antioxidant och kloramin är en kraftig oxidant så jag utgår från att verkan sker genom någon kemisk ändring av oxidanten, ej fällning. I den gamla tråden på Zoopet finns källor angivna vad jag kommer ihåg.

I den artikeln du länkade till finns ytterligare länkar och de smälter ihop till en möjlig verkan just som antioxidant. En del personer använder det bland annat mot blekning (en av de orsaker som förts fram om blekning är att det är fria radikaler (peroxider, fria syreatomer och dyl) inblandade i blekningsprocessen. Att använda en av de kraftigaste antioxidanterna i motverkande syfte låter då inte så dumt :). Det finns också en del varningar att inte använda det i samband med ozon eftersom bland annat Randy Holmes-Farley misstänker att giftiga metaboliter kan bildas om det är för mycket ozon. C-vitamin oxideras lätt.

Jag har inte tillfört C-vitamin direkt i mitt kar utan bara via nytt vatten

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, tack för klargörandet om c-vitaminets roll som antioxidant och informationen om din doseringsmängd, samt hur du går tillväga. Processen gällande hur c-vitamin blockerar kloramin kan jag fortsätta leta information om :). Fortsätter att följa ämnet...förstod att algerna i viss korallvävnad producerar c-vitamin. Därav intresset för kopplingen mellan t.ex. korallblekning, algernas roll och c - vitaminets eventuella positiva inverkan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag höll på med Malawiciklider lärde jag mej att blanda i C-vitamin i den populära räkmixen - hela räkor, ärtor, broccoli, gelatin och så lite askorbinsyra. Uppskattat! Har gjort liknande mix till mitt saltkar nu och de äter med god aptit. Vad jag förstått gynnas fisken av C-vitamin på liknande sätt som vi - antioxidant, neutraliserar reaktiva syreföreningar och stärker immunförsvaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag höll på med Malawiciklider lärde jag mej att blanda i C-vitamin i den populära räkmixen - hela räkor, ärtor, broccoli, gelatin och så lite askorbinsyra. Uppskattat! Har gjort liknande mix till mitt saltkar nu och de äter med god aptit. Vad jag förstått gynnas fisken av C-vitamin på liknande sätt som vi - antioxidant, neutraliserar reaktiva syreföreningar och stärker immunförsvaret.

Helt riktigt men den här frågeställningen gällde direkt tillsats i vattnet - därför tog jag inte upp C-vitamin i maten

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej! Effekten av att dosera c-vitamin verkar variera från akvarium till akvarium och det är egentligen inte anmärkningsvärt då förutsättningarna är olika (teknik, belastning, tillsatser). Tre problem går att urskilja dock...sjunkande ph, negativa reaktioner från vissa koraller (olika i olika akvarier) samt kombinationen av ozon och dosering av c-vitamin som Lasse nämner i sitt inlägg. Fördelar som akvarister gjort är bättre färg och tillväxt (vissa koraller, olika i olika akvariet), positiva effekter vid fraggnig (snabbare läkning och tillväxt). Lasse nämner också fördelen c-vitamin dosering och förhållandet till kloraminer. Det verkar vara svårt att få en helhetsbild över c-vitaminets fördelar, då många parametrar saknas. Tänker då på teknik, foder, andra spårelemet, status på djuren m.m. Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite pladder om C-vitamin:

De flesta djur tillverkar sitt eget C-vitamin och behöver alltså inget tillskott av det. Vitaminet behövs bland annat för att producera kollagen och brist på det leder därför till dålig bindväv. Vi människor kan dock inte tillverka C-vitamin och får vi det inte i kosten leder det till skörbjugg med bland annat tandköttsblödningar.

Det att vi inte kan tillverka vårt eget behov av vitaminet är något som vi delar med några apor, marsvin och några besläktade gnagare, vissa fladdermöss, några fåglar och vissa fiskar, äkta benfiskar så långt jag kan förstå saken. När det gäller marsvin är saken väl känd och det brukar bli hanterat. Inte alltid på rimligt sätt dock. Det är enkelt att hantera problemet när det gäller marsvin, ett blad vitkål om dagen innehåller tillräckligt. Viss zooaffärer vill dock gärna sälja och då finns det ju tillskott för marsvin. Det har dock visat sig att en av de där flaskorna som kostar åtskilligt mer än ett vitkålsblad innehåller vad som motsvarar ett dagsbehov för ett marsvin. Det gäller alltså att se upp och att när det finns ett behov av C-vitamin i första hand titta i grönsaksdisken, i andra hand gå till apoteket.

Vissa vitaminer är fettlösliga, A t ex. Överdoserar man det så kommer det att lagras i kroppen och vid för stora doser till slut få ren giftverkan. C är vattenlösligt och det har därför brukat heta att det är inga problem att överdosera, överskottet går bort med urinen. Det har dock visats att det inte är riktigt så enkelt, de som äter tillskott med C-vitamin har dubbelt så hög risk att få njursten.

Slutsatsen är alltså då att många fiskar nog kan ha ett behov av C-vitamin och att de alltså kan få problem av brist på det. Men det är inte heller troligt att det är oskadligt att vräka på hur mycket som helst. Vad är då lagom, tja, säg det. Det som i alla fall går att säga är att C-vitamin eller askorbinsyra som det också kallas bryts ner av syre, värme och fukt. Ställer man alltså fiskmatsburken öppen på ljusrampen till akvariet så spelar det ingen roll hur mycket vitaminer det var där från början, de kommer att förstöras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...