Gå till innehåll

MH värme?


Emil_kba

Rekommenderade inlägg

Jag har ett 240 liters akvarium med 50 liter sump.

Nu har jag 4 st 54 Watt T5 lysrör ca 5 cm från ytan och tempen går ibland upp till ca 27 ibland 28 en kort tid.

Jag funderar på att byta till 2 st 150 watt MH istället.

ni som har mh med liknande effekt får ni stora värme problem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du bör nog skaffa en kylare om du haft den värmeökningen och byter till Mh.

Metallhalogener brukar oftast orsaka värmeproblem för dom flesta, speciellt under sommarhalvåret så blir det svårt att stabilisera tempen.

Jag håller på o fasar ut mina halogener, redan då jag ersatte en av dom(med led) minskade drifttiden på min kylare drastiskt.

Det är en bidragande orsak till att LED blivit så populära som ljuskälla, man behöver färre watt då ljuset är mer anpassat för korallerna och man eldar inte för kråkorna som man gör med Mh.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mh värmer ordentligt, jag har 2st mh 150w plus 4 st 54w t5 och visst producerar de värme. Kanske kan vara så att mh är lite vassare så du kan ha dem lite längre ovanför akvariet men jag tror inte att du kommer att få ett svalare akvarium. Men det finns säkert ngn smart person här som kan räkna på värmeutvecklingen här på SVG. LED är kanske optimalt ur

värmesynpunkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej! Jag gillar verkligen ljuset mycket mer från MH men kanske inte det är värt det om man får värme problem..

tråkigt att betala el för den extra elen mh drar och även på en kylare med, jag har dessutom inte plats för en kylare.

Då får det nog bli 2 st maxspecct razor 120 watt ist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MH är fint behöver inget element i kåken det sköter MH blir ruskigt varmt jag kan ha mina på max 5h nu när det är kokhätt ute

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...