Gå till innehåll

Ormsjöstjärna


Sara

Rekommenderade inlägg

Har inga belägg för det egentligen men all erfarenhet jag har av små ormstjärnor är att de är bara bra och fina djur :-) Jag hade helt klart behållit de. Kan inte ge någon form av artbestämning för dina dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!

Om du menar dessa gröna

http://se.reeflex.net/tiere/705_Ophiarachna_incrassata.htm

så har vi ett gäng såna med. Jag tror inte detta är samma art som den på bilden längst upp. (Sen känns det som lite överdrivet att de ska fånga fisk. Döda/döende fisk absolut, det blir mat, men att en frisk fisk blir fångad måste vara väldigt ovanligt) Vi har haft dessa i 5 år minst, och har inte sett någon avkomma.

De små ormstjärnorna verkar inte bli mer än 4-5cm mellan armspetsarna max.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Behåll allt liv som lever som du med säkerhet inte ser eller vet är skadligt för dina fiskar/koraller etc.

Dom flesta sjöstjärnor håller rent i akvariet och äter upp kadaver och matrester.

Så tycker jag och akvariet är ju ett eget ekosystem så allt som lever där i gör det av en anledning :)

/Zoltan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!

Om du menar dessa gröna

http://se.reeflex.net/tiere/705_Ophiarachna_incrassata.htm

så har vi ett gäng såna med. Jag tror inte detta är samma art som den på bilden längst upp. (Sen känns det som lite överdrivet att de ska fånga fisk. Döda/döende fisk absolut, det blir mat, men att en frisk fisk blir fångad måste vara väldigt ovanligt) Vi har haft dessa i 5 år minst, och har inte sett någon avkomma.

De små ormstjärnorna verkar inte bli mer än 4-5cm mellan armspetsarna max.

/ David

Har flera källor där arten ses som "reef safe with caution" på just incrassata. Men det verkar i princip bara vara långsamma fiskar som stryker med typ gobies, och då är det större exemplar utav sjöstjärnan som gått på dem.

Sen är ju inte dessa incrassata så det kvittar igentligen :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har flera källor där arten ses som "reef safe with caution" på just incrassata. Men det verkar i princip bara vara långsamma fiskar som stryker med typ gobies, och då är det större exemplar utav sjöstjärnan som gått på dem.

Sen är ju inte dessa incrassata så det kvittar igentligen :-)

Vi kör med dessa "långsamma" arter tillsammans med dessa(30-45cm) gröna ormstjärnor: kardinalfisk, mandarinfisk, clownfisk, kantnålar, pegasus volitans, små sjökockar m fl plus räkor. Än så länge verkar dom inte ha fått tag på någon fisk. Dom är ju snabba för att vara tagghudingar, men i jämförelse med fisk ganska sega :)

Kunde inte låta bli att säga emot lite till ;)

Mvh

David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...