Gå till innehåll

Mitt första kar: 96L


Flingson

Rekommenderade inlägg

Så då har man inhandlat sitt första saltvattensakvarium!

Det blev ett 96L med 2x24W, det få duga att starta med.

Det som fattas nu är 6kg levande sten och en skummare!

Skulle gärna vilja ha hjälp med att välja en bra skummare till ett bra pris då jag inte kan ge mycket mer än ca 500kr. Så hoppas hitta något begagnat!

Sen kommer jag ställa frågor och råd som förmodligen kommer dyka upp under tiden :)

Ser otroligt mycket fram emot att få allt att funka men det gäller ju att ha tålamod i denna hobbyn, så jag låter vattnet blanda sig i 1 vecka med bara teknik sen häller jag i levande sten, hur länge ska jag vänta sen innan jag gör något?

Tack! :D

post-7690-14468929596569_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

96 liter - räkna 30-40gram salt/liter så mellan 600-800 gram salt / (20liter på 20%) vecka så är det en liten skummare på 2 månader

Jag har tyvärr inget tips på skummare och inte mycket erfarenhet men smålänning är jag och jag tror du bör ha skummare för plånbokens skull i längden. Och justera värdena på annat vis än med saltet.

Men det är bara jag :)

I övrigt - Lycka till och välkommen till en rolig hobby :)

MVH Niclas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej kanske börja med att bara byta vatten varje vecka då och spara ihop till en bättre skummare :P

På tal om vad jag ska ha i akvariumet så är jag lite osäker så kom gärna med tips där med!

Funderar på några clowner och någon räka, eller ett 10-tal Gobies, lite osäkert vad som blir bäst :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft en WG310 med men jag tyckte min var riktigt skräp, den lät helt fruktansvärt. Vill du ha en skummare skulle jag rekommendera den här: http://www.fish-street.com/bubble_magus_nacqq_protein_skimmer?category_id=88 Den har jag och är nöjd med, det enda tråkiga med den är att den sitter inne i karet, man skulle nog kunna gömma den bakom lite sten eller så dock om man vill. Den är schysst annars och har en bra pump med nålhjulsimpeller.

Q3 skummaren ser bra ut med dock om man kan tänka sig ha skummaren utanför karet.

WG310 skummaren jag har köpte jag för 150 kronor med frakt tror jag från Hong Kong men även det priset kändes som ett rån då den var ganska oanvändbar... Även om jag kanske fick ett måndagsex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...