Gå till innehåll

VP-rör el Liknande?


Notna

Rekommenderade inlägg

kan man ha vanliga VP rör som används inom elinstallation i ett saltvattens akvarium?

Funderar på att bygga om i akvariet och funderar på hur man ska göra det mer ras säkert, men inte sugen på att limma ihop allt med rev cement.

min plan va att borra i stenen o med hjälp av vp rör o stripes o bygga ihop det.

kom gärna med förslag hur man ska bygga ett bra ras säkert rev utan att limma allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt VP rör för flera olika projekt och det har fungerat mycket bra. Men de flesta VP rör blir ganska spröda med tiden vilket kan vara värt att ta i åtanke, speciellt om det är relativt tunnt gods. Så i en del fall kan det klart vara värt den extra kostnaden för PVC rör tex som inte verkar åldras på det viset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej

skulle inte köra med vp rör dom är inte avsedda för vatten och om du har otur så blir det läckor

utan köp gf delar och limma dom med rätt lim så får du en fungerande anläggning med bra genomföringar och dom delar du behöver

michael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej

skulle inte köra med vp rör dom är inte avsedda för vatten och om du har otur så blir det läckor

utan köp gf delar och limma dom med rätt lim så får du en fungerande anläggning med bra genomföringar och dom delar du behöver

michael

Det var inte för att transportera vatten, det var för att sätta i den levandestenen ( i borrade hål ) för att bygga upp ett rev.

( UV beständighet är en sak att kolla, om rören kommer att belysas...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde revskum från fauna marin när jag byggde rev i mitt nya. Det funkade över förväntan faktiskt för att sätta ihop stenar. Fyller ut ojämnheter mellan stenarna och fäster riktigt bra. Limmade ihop 15 kg sten och efter att det torkat två timmar kunde jag lyfta hela revet i den översta stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som tidigare sagts kommer inte använda vp rör för att pumpa vatten i utan att hålla ihop konstruktionen.

jo jag vet att VP blir rätt sprött efter ett tag i sol ljus, jobbar själv som elektriker så man har sett en del torkade rör.

de e mest funderingen kring o önskade kemikalier som jag e rädd för.

kanske ska lägga lite extra pengar o köra med PVC rör istället dock hittar jag bara som minst 20mm rör på akvariebutikerna, får ta o svänga för bi alshell o kolla om de har mindre rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

VP rör av den normala pvc typen har används inom sötvattensakvaristiken i mer än 30 år (Åled bottenfilter med mera) Innehåller vad jag vet inte mer mjukgörare och släppmedel än PVC tryckrör gör. De har heller inte normalt varit behandlade med flamskydd. Det finns VP rör av andra material än pvc - hur de är vet jag inte.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns elrör av både PVC och VP är min erfarenhet, jag har köpt båda på Clas Ohlson tex och den som är av PVC står det PVC på och den går limma. Men det går inte med de VP rören som finns normalt av min erfarenhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

VP = vinylplast = polyvinylklorid = PVC

Begrepsförvirringen blir total när man saluför halogenfria VP-rör....dvs PP vad jag vet.

Jag skulle inte oroa mig så fasansfullt för mjukgörare eller flamskyddsmedel i styva äkta VP formuleringar, däremot stabilisatorsystemen kan vara luriga nu i globaliseringens tidevarv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Begreppsförvirringen runt VP-rör och dess komposition verkar minst sagt total - det jag tror kan bli bekymmer är att de troligen blir ganska sköra efter att tag i saltvatten.

Däremot finns 12 och 16mm GF-rör i en akvarieaffär du besöker ;) - det är bara att personalen inte lyckats lägga upp dem i webbshoppen ännu....

som tidigare sagts kommer inte använda vp rör för att pumpa vatten i utan att hålla ihop konstruktionen.

jo jag vet att VP blir rätt sprött efter ett tag i sol ljus, jobbar själv som elektriker så man har sett en del torkade rör.

de e mest funderingen kring o önskade kemikalier som jag e rädd för.

kanske ska lägga lite extra pengar o köra med PVC rör istället dock hittar jag bara som minst 20mm rör på akvariebutikerna, får ta o svänga för bi alshell o kolla om de har mindre rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Däremot finns 12 och 16mm GF-rör i en akvarieaffär du besöker ;) - det är bara att personalen inte lyckats lägga upp dem i webbshoppen ännu....

jaha, då kanske man ska gå dit o fixa rören då :)

Blir dax o uppdatera webshoppen så de inte blir mer missförstånd på ert utbud ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...