Gå till innehåll

Saltguide


Turbosnigel

Rekommenderade inlägg

Om du ska hålla lite mer avancerade grejer i ditt kar som stenkoraller så kräver dessa att en massa mineralvärden i vattnet håller en korrekt nivå. Bra salter ger en korrekt nivå på dessa mineraler. Billiga sämre märken kan ha brist på en eller flera viktiga mineraler vilket betyder att du kommer behöva komplettera dessa. Jag tycker det är bättre att köpa ett bra salt från början och slippa köpa extra tillsatser. Men bara för att det är ett dyrt salt betyder det inte att det är ett bra salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska hålla lite mer avancerade grejer i ditt kar som stenkoraller så kräver dessa att en massa mineralvärden i vattnet håller en korrekt nivå. Bra salter ger en korrekt nivå på dessa mineraler. Billiga sämre märken kan ha brist på en eller flera viktiga mineraler vilket betyder att du kommer behöva komplettera dessa. Jag tycker det är bättre att köpa ett bra salt från början och slippa köpa extra tillsatser. Men bara för att det är ett dyrt salt betyder det inte att det är ett bra salt.

Vilket märke är att föredra då?

Fauna Marine eller tropical?

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte testat Fauna Marins salt men de har ju bra rykte om sig och deras angivna värden på saltet ser bra ut ur stenkorallers synpunkt.

Om jag behövde välja mellan de två salterna skulle jag välja det som var billigast eller var lättast tillgängligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med Oceanakvariums eget salt och har så gjort i snart ett år, jag är helnöjd med det.

Har tidigare provat tre andra märken men inte fått något som funkar lika bra för mig som detta, sedan är priset ingen nackdel

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har testat flera märken men kör just nu med Red Sea Salt (den blåa hinken. Ej coral pro). Har tidigare kört med med allt möjligt, bl a KZ reefers best samt TM pro reef. Ser ärligt talat ingen större skillnad mellan dessa salter och kör därför nu med det som är billigast. Värt att notera är att jag använder mig av zeovit metoden.

Mvh

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har testat instant ocean, rscp, reds seas "blåa hink" och kör nu dejong marinelife salt. Tycker nog rscp var bäst nu när dom fixat den vita fällningen. (jag har iallafall inte fått det dom senaste tre hinkarna) Har iofs bara gjort två byten med dejongs salt så får återkomma med resultat :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har testat Red Sea Coral Pro och Tropic Marin Pro Reef. Tilläggas ska att jag använder vanligt kranvatten. Red Sea-saltet gav mig ett något högre KH än vad jag önskade (mellan 11 och 12) och jag fick avlagringar här och var på utrustningen i sumpen. Färgen på korallerna var bra liksom tillväxten. Nu använder jag Tropic Marin. Kh har sjunkit och jag användet Salifert KH+PH buffer för att hålla det stabilt på ett värde kring 8. Tillväxten är bra, jag tycker att färgerna på korallerna är lite blekare än med Red Sea-saltet och inga nya avlagringar har tillkommit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...