Gå till innehåll

Zeomatic... är den bra ?


saltatrox

Rekommenderade inlägg

Wrang: du får gärna utveckla och styrka ditt uttalande om att inte luften skulle rensa stenarna från mulm då det är ganska många som kör kz i zeomaticern.

Om jag förstått det rätt så e de luften som gör att mulmen släpper som greger säger. Vad är annars funktionen av luften?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biopellets har ju en obestridlig fördel i att vara användarvänligt och "underhållsfritt", men zeolithbaserade system är onekligen effektivare och har ju ett helt annat spektrum av kontrollmöjligheter - men det ställer ju också betydligt större krav på användaren.

Just FM Zeomatic har ju fördelen att man kan automatisera den viktiga dagliga skakningsprocessen, som vissa finner besvärlig av olika skäl - i övrigt fungerar den ju som vilken zeolit-reaktor som helst.

Slinker in en fråga... Är det en bra ide att byta från BioPellets till Zeovit av denna automatiska modell? =)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biopellets har ju en obestridlig fördel i att vara användarvänligt och "underhållsfritt", men zeolithbaserade system är onekligen effektivare och har ju ett helt annat spektrum av kontrollmöjligheter - men det ställer ju också betydligt större krav på användaren.

Just FM Zeomatic har ju fördelen att man kan automatisera den viktiga dagliga skakningsprocessen, som vissa finner besvärlig av olika skäl - i övrigt fungerar den ju som vilken zeolit-reaktor som helst.

Funkar den samma med KZ stenar?

http://s833.photobucket.com/user/FaunaMarin/media/DSCN8018.mp4.html

th_DSCN8018.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag inte använt kz:as reaktor men så där mycket har aldrig mina kz stenar fart runt i en manuell reaktor heller. Det har ju inte varit så stenarna har flygit runt och den understa lagt sig överst när jag pumpat precis. Så om inte kz:as reaktor e helt annorlunda uppbygd än dom jag haft så borde ju zeomatikern rensa bättre bland stenarna med luften än vad dom manuella rektorerna gör. Det blir ju lite tyngd i stenen när man har nästan full reaktor.

Eller tänker jag fel där?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zeoliter i allmänhet har en god förmåga att ta upp kalium. Den fungerar säkert om man håller stenkoll på kaliumvärdet och ersätter det som binds.

Men du tjänar inte många kronor per timme för kaliumtesten kostar och tar tid.

Menar du att man inte behöver mäta kalium med tex KZ-zeoliter? Eller vad är det man tjänar på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...