Gå till innehåll

Mitt sjöhäststall 650 liter


Edward

Rekommenderade inlägg

Då var det väl dags att presentera mitt senaste pågående projekt.

Efter många tankar fram och tillbaka så blev den totala vattenvolymen lite mindre är original idén.

Själva akvariet kommer att bli 100x100x65cm med tre sidor i optiwhite glas, alltså 650 liter + sump med måtten 80x80x45 cm med ca 120 liter vatten.

Bänken är tillverkad i 40x40x3mm stål som är vitmålad med hammarlack.

Inriktningen kommer att bli i första hand bli sjöhästar, samt ett fåtal utvalda spser och lpser samt ett par gorgonier.

I detta system tänker jag även göra ett första försök med biopellets.

Skummaren kommer att vara en BK Supermarine 250

och returen ifrån sumpen kommer jag använda mig av en RD3 Speedy 75W, samt ytterligare en RD3 kopplad i Closed Loop för cirkulation.

Eftersom sjöhästar inte vill ha full storm i akvariet kommer jag endast köra med detta som cirkulation. Jag tror det kommer att räcka gott och väl om inte så kommer jag att komplettera vid senare tillfälle. Belysningen kommer att bestå av min DIY LED ramp som jag byggt på under en längre stund 5* 100W LED Chip, ca 30st XPE Royal Blue, 30st XM-L Cool White Samt 10st UV violet kommer ju dock inte att köra på full belysning men jag tror allt att den kommer räcka till gott och väl, Den är även styrbar via profilux. Så vad vore tråden utan ett par bilder?

post-3690-14468929683307_thumb.jpg

post-3690-14468929683529_thumb.jpg

post-3690-14468929683753_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 169
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Trevlig att du delat med dej. Blir nog en grym tråd! Är det bara hästar som kommer gå i karet eller blir det några andra lugna fiskat i revet?

Tack! aboslut kommer det bli lite andra fiskar också antagligen ett litet stim bangaiier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kan håla med dig jag har byggt en 200 mm med osmos tank och tycker att den är liten men det kvittar hur stor man bygger så tycker man att den är liten :smiley20:

Haha ja det är väl så, man har alltid alldeles för lite plats i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Dags för en liten uppdatering, tyvärr så är glaset till akvariet försenat två veckor men man har ju semester så man ska väl inte klaga. för övrigt så rullar väl projektet på i sin egen takt, slänger upp ett par nya bilder ursäkta den dåliga kvalitén men det var allt jag kunde fixa för tillfället.

post-3690-1446892988253_thumb.jpg

post-3690-14468929882752_thumb.jpg

Skönt med utdragbar sump, aldrig mera behöver man klättra halvt in under bänken och fumla i mörker!

post-3690-14468929882309_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad menas med Closed loop?

Johan

Det är något som är ganska vanligt på andra sidan pölen, tanken är att inte ha någon synlig pump i själva akvariet. Utan pumpen som utgör cirkulationen kommer stå i ett fack i sumpen. Insuget på pumpen kommer att vara någonstans i burken inte bestämt riktigt vart än och själva utblåset kommer att vara antagligen i en eller två revpelare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för en liten uppdatering, tyvärr så är glaset till akvariet försenat två veckor men man har ju semester så man ska väl inte klaga. för övrigt så rullar väl projektet på i sin egen takt, slänger upp ett par nya bilder ursäkta den dåliga kvalitén men det var allt jag kunde fixa för tillfället.

[ATTACH=CONFIG]98226[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]98227[/ATTACH]

Skönt med utdragbar sump, aldrig mera behöver man klättra halvt in under bänken och fumla i mörker!

[ATTACH=CONFIG]98225[/ATTACH]

Snyggt, men kommer det hålla för vikten när du har vatten i sumpen. Det kommer vara betydligt tyngre än nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar samma sak som StoffeSwe, kommer det verkligen att hålla när du drar ut sumpen? Kanske skulle du montera 2 stycken utvikningsbara småhjul som stöd? Spännande bygge är det i alla fall och sjöhästar är alltid lite speciellt tycker jag:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...