Gå till innehåll

Stenopus, är de alla lika rovgiriga?


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Det finns ju flera sorters Stenopus-räkor, men är de alla lika rovgiriga, eller kanske ska säga sä här: Ifall jag har ett 20-tal eremiter i olika storlekar, kan jag då införskaffa en Stenopus utan att jag får plocka tomma eremitskal i jämn takt?

Jag är lite sugen på att beställa en Stenopus tenuirostris till nya karet.

http://se.reeflex.net/tiere/1061_Stenopus_tenuirostris.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har en S hispidus som är aggressiv. När jag köpte den var den hunsad av min putsarräka och höll sig i ett hörn. Nu, ett par månader senare är det den som jagat upp putsarräkan i ett hörn. Jag köpte en sjöstjärna för en vecka sen, och direkt gick hispidus till attack. Nu har den slutat attackera stjärnan, men den jagar alla fiskar. Jag köpte en sötläpp för en vecka sen och den dog i förrgår, i klorna på hispidus. Dom andra fiskarna är för snabba och hinner undan när den anfaller.

Jag kanske matar den för dåligt. Om den är konstant mätt kanske den är lugnare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min S. hispidus var ett monster, mördade räkor på löpande band, höll fast fiskar som kom i närheten, vacker men en sån pina, det bästa med den var när man fångade den och gav bort den till nån som kunde ha den i sumpen (knasbollen slängde den i huvudkaret efter en tid med lite fiskjakt och annat efter det :D, men i hans 600L kan fiskar hålla sig undan mer än i ett mindre kar)... Borsmaskarna försvann relativt snabbt så det är de bra på, men jag skulle aldrig mer köpa en Stenopus efter den upplevelsen jag haft med dem...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konstigt.Inte min erfarenhet alls.

Har ett par S.Hispidus som jag haft sedan 2009.

Hadde dom först i ett Rsm 130 i 2 år tillsammans med 2 putsarräkor,2 eldräkor, 2 harlequinräkor, ett par pistolräkor och 6 småfiskar. Nu bor dom i mitt 450 liters.

Visst dom backar inte för en fight, men har aldrig sett dom ha ihjäl någonting, och då har jag ändå ganska många olika sorters småkryp.

Mönsterinvånare och klara favoriter i karet. Kommer alltid att ha ett par.

Mitt par är riktigt stora och det blir otroliga mängder yngel när honan släpper rommen till alla fiskars stora förtjusning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också haft ett par i ca 5 - 6 år, tillsammans med putsarräkor och eldräkor.

På nätterna kunde man se att de försökte fånga de minsta clownfiskarna (ca 2 cm) men så fort fiskarna kände klorna gripa tag om stjärten skakade sig loss och flyttade sig en bit, räkorna fick aldrig tag i fiskarna. Fiskarna lever fortfarande medans räkorna dog av ålder för några år sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner inte heller igen något av detta.......Jag har haft dem hemma i alla egna kar och i butiken har vi dem alltid tillsammans med lägre djur och andra räkor, allt från peppermints och sexy shrimps till vanliga putsare och diverse småfirrar.

Däremot brukar det vara svårt att ha flera Stenopus i samma kar, eftersom de bokstavligen monterar isär varann om man inte lyckas pricka ett par.

Dom är ju asätare, så döda(döende) djur kan nog lätt hamna på menyn och snäppandet efter förbipasserade är nog mest revir-hävdande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...