Gå till innehåll

LED fråga!


Gandson

Rekommenderade inlägg

Jag sitter och tittar runt på ledramper!

Mitt kar är på ca 330 L och har måtten 125(L)*50(B)*55(H)CM

Min fråga är hur många W led behöver jag?

Dessutom vilken lins behöver jag då djupet är 55 cm?

hur mycket av rampen bör täcka akvariets yta?

Tacksam för svar! MVH /Gandson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De här frågorna är besvarade många gånger i olika trådar. Om du använder sökfunktionerna så kommer du att finna mycket information både om hemmabyggen och köperamper. När du sedan läst igenom och fått ett begrepp om vad du vill ha - skriv en tråd om hur du tänkt dig. Då kommer du med stor sannolikhet få specifika råd om jus den typ av LED som du valt. Det finns mycket erfarenhet och kunskap om LED på forumet men det kanske är för andra som det är för mig - när man skrivit om samma sak ett antal gånger så kastar man sig inte med ett tjut över en generell fråga som har lika många svar som medlemmar på detta forum.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är väl sakligt att nämna att alla dioder/ramper är inte likvärdiga så det går inte bara att titta på watt, man bör ta i beaktan vad det finns för dioder.

Dom billigare ramperna har oftast mycket vitt och vanliga blåa som ligger kring 460-470nm.

För korallernas skull så vill man gärna köra lite lägre frekvenser med då det fungerar bättre för dom och så kan vanligt blått se lite syntetiskt ut.

Sen kan man vilja ha mindre mängder av olika frekvenser för att fylla ut ljusbilden men det är mer estetiskt..

Väljer du en av dom populärare tillverkarna som maxspect, ecotech, Pacific Sun så kan du fokusera mer på funktioner dom erbjuder och effekten.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Nixon säger - det finns inga tumregler - det är inte wattstyrkan som är avgörande för hur mycket man behöver. Det är spektrat och vid vilka våglängder som den mesta effekten ligger samt om man använder linser eller inte. Både jag och Nixon har en lampa på insatta 18 watt som lätt klarar ett 50 liters akvarium (ja kanske till och med upp mot 100 liter om det är rätt form på akvariet). Sedan finns det billiga ramper på 120 W som knappt funkar för 100 liter.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den rampen faller i kategorierna som jag och Lasse nämner, bra med watt och ser vettig ut men...

Den är lite konstigt specad, 440nm eller 460nm dioder låter lite lustigt och kan vara ett översättningsfel.

Har rampen 460nm dioder i nån större utsträckning så är det inget jag skulle köpa, dom högre blåa dioderna ser lite konstiga ut i mina ögon men enstaka funkar bra för spektrumets del.

50/50 Blått o vitt är inte vettigt om du frågar mig, det ser extremt ljus ut men korallerna bryr sig inte om hur dina ögon uppfattar ljuset.

När man körde blå/vita ramper tidigare så var normen 1/2 eller 1/3 med huvudsakligen blåa dioder, det blir väl belyst för dina ögon och karet får inte lika lätt ett platt gult ljus.

Beroende på hur krävande eller kräsen du är så kan den fungera, den kommer dock att bli lite kort så du behöver eventuellt ha den rätt högt vilket kan bli störande och inte helt nyttigt för ögonen.

Det finns dock nåt ordspråk om detdär med snålheten som bedrar nåt .... ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör 2/5 vita, 2/5 rb 1/5 actinic och känner att jag är på gränsen till för pissigt sken dagtid. Skulle aldrig köra 50/50 efter vad jag vet nu. Skulle inte köra som jag gör nu heller efter vad jag vet nu...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...