Gå till innehåll

Hjälp hur blir man av med detta?


jacs

Rekommenderade inlägg

Håll låga nivåer av nitrat och fosfat, plocka bort för hand, se till att ha djur som äter algerna.

Jag har själv röda alger och det är ju färre djur som äter dem röda. Mina tips är tuxedo urchin, naso kirurg, mexikanska turbosnäckor och cowry snäckor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då skall man bara hitta vilken av de tre närmaste affärerna som kan tänkas ha dessa inne, var i helgen och skulle handla men det fanns inte mycket kvar där. Andra stället hade inte heller mycket inne så det blir väl att åka ännu längre från hemmet för att få tag på dessa.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha ha, blir den så stor så räcker inte 54L till tror jag.

//Jonas

:) sjöboren blir nog bra. Har själv funderingar på en sån då jag ännu har lite problem med trådalger, ska visst vara hyfsat revsäker med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha ha, blir den så stor så räcker inte 54L till tror jag.

//Jonas

Hehe ja sannorligen. Sorry jag kollade inte hur stort akvarium du hade :). Håll dig till sjöborre och sniglar då.

:) sjöboren blir nog bra. Har själv funderingar på en sån då jag ännu har lite problem med trådalger, ska visst vara hyfsat revsäker med.

Ja då, kan hända att den välter en korall men då är sniglar större syndare till det än sjöborren. Min sjöborre är nog det djur som gjort mest mot mina röda alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall göra detta men problemet som finnes är ju fortfarande var jag hittar dessa utan att åka 30-100mil till affären. De jag har närmast har inte detta hemma vad jag kan se och åka till en grossist och kolla som jag vet har borrar och dylikt är ingen ide då de knappt vet vad de heter när man frågar.

Kollade på bioteds sida men fann inget hos honom men har ej varit hos honom och besökt ännu.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tokproblem med hår/trådalger och sådana röda tuss-alger som du har, förmodligen pga rejält med fosfat i stenen. Tillslut prövade jag att saltacklimatisera 3 st silvermollys förra veckan. De äter av algerna konstant!! Säger inte att alla mollys gör det men det kan vara värt att pröva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är ju ingen dum ide men då får man kanske köpa ett akvarie till kanske enkom för att saltacklimatisera dem.

Får ta en trip ned till bioted och kolla runt och se vad som finnes.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag droppade vatten från akvariet under ca 2 timmar ned i en hink där mollysarna var sedan håv rätt i bara. Om jag förstått det rätt kan vattnet i flodmynningarna där de lever växla mellan sött/bräckt och fullt salt flera gånger per dag beroende på tidvattnet.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silvermolly är de aggresiva? Har en blå/gul fisk som jag kallar för djävulsfisk då den är stygg som bara den och hackar på allt förutom clownerna men nu är de i var sin tank.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nej de är inte aggressiva. Det måste inte heller vara just SILVERmollys. Vanliga svarta mollys äter alger med god aptit. Men du har nog problem med näringsnivåer. Antingen läcker din sten massor med näring eller så har du en dålig näringsexport.

Vad har du för värden på fosfat & nitrat?

Hur exporterar du näring?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...