Gå till innehåll

Kostnad - uppgradering


freddi36

Rekommenderade inlägg

Fick tag i ett sommarjobb såhär i sista minuten, och första tanken var ju såklart på en uppgradering till nåt lute större ;) Fundrar isåfall på RSM 130 eller 250. Jag hade hellst velat uppgradera belysningen i båda fallen till LED, och det är väl där som den största kostnaden ligger för 250.

Lutar nog åt ett 130 just nu isåfall, så får man lite pengar över till levande och annat. Just nu har jag ju en LED belysning till mitt andra kar, som jag tror jag kan komplettera med lite fler LEDs och en driver till så duger det till ett 130 också. Skummaren jag har nu är för kar upp till 120L så den borde också gå bra. Dvs, det är bara sten, fler LEDs, kanske nån streamer och lite annat smått som behövs. Vad skulle det gå på ca, samt är det "värt" de extra 70L jag får? Vad för kul kan man ha i 130L? Tänker isåfall på nån dvärgkejsare eftersom kirurg vill jag inte släppa i så litet. En mandarin är också lite av drömfirren ;)

Ge gärna ideer och synpunkter :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir väll typ dubbelt så stort så kör! Men med din kunskap, varför inte bygga bänk själv och köpa ett beggat helglas. Då kan du ju ha riktig sump och hela baletten!?!? Det tror jag skulle passa dej;) Kan väll inte bli så mycket dyrare. Föresten, grattis till jobbet!

Skulle precis skriva detsamma...

Du kan nog hitta ett billigt på blocket som du kan modda, det gjorde jag.

RSM ligger högt i pris, knappt värt det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir väll typ dubbelt så stort så kör! Men med din kunskap, varför inte bygga bänk själv och köpa ett beggat helglas. Då kan du ju ha riktig sump och hela baletten!?!? Det tror jag skulle passa dej;) Kan väll inte bli så mycket dyrare. Föresten, grattis till jobbet!

DIY är något jag gillar, gillar att känna att man byggt och skapat något själv som fungerar. Ska kolla runt och se vad ett begagnat kostar. Har ett 54L som kanske kan passa som sump? :)

Skulle precis skriva detsamma...

Du kan nog hitta ett billigt på blocket som du kan modda, det gjorde jag.

RSM ligger högt i pris, knappt värt det.

Blocket it is! :smiley20:

Tycker du ska köra på 250 och behålla lysrören för dom är inte så dåliga. Sen kan du uppgradera belysningen när du får råd. Har själv haft både 130 och 250

och jag tycker 250 -karet är betydligt lättare att hantera

Ja lite så jag tänker också, stabilare och man kan ha mer saker i det. Vill köra LED med tanke på möjligheterna att styra ljuset med en "riktig" belysning, samt att man inte behöver byta rören som kostar en del :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder ett 54liters från hornbach som sump och ett 200liters också från hornbach som visningskar, är ju i inkörningen nu men är nöjd än så länge :). En bänk behöver inte vara så dyr heller.

Hälften av det roliga är ju att ha "skapat" det själv.

Lycka till och grattis till sommarjobbet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp ett begagnat rsm130! Sen när du vill ha större så använder du ditt rsm130 som en sump/refugium! =)

Ja det lutar åt det :)

Tänker att om jag köper ett begagnat helglas billigt så måste jag komplettera med skummare, PVC, pumpar, belysning, ja allt. I ett RSM130 fnns sumpen där bak, jag har en halvfärdig belysning och en skummare som klarar det. Behöver skaffa typ 4-5kg sten till och sen kan jag köra igång.

RSM130 - 2000-3000?

Belysning - kanske runt en 1000lapp?

Sten - 200-800 beroende om den är begagnad eller nyköpt.

Och så lite annat smått och gott kanske. Landar isåfall runt 5000 max skulle jag tro?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...